Lampen in afzuigkap doen het niet; circuit is goed?

Beste ng,

Ik ben geen expert met electronica, maar kan er op zich wel mee overweg. Het volgende probleem doet zich voor: 2 nieuwe lampjes in de fittingen van de afzuigkap gedaan omdat de oude 2 het niet meer deden. Ook deze nieuwe lampjes doen het echter niet (maar ze doen het wel in een andere lamp).

Afzuigkap opengemaakt, beschermkapje weggehaald en met spanningzoekertje gaan kijken of er spanning loopt. Dit blijkt het geval te zijn: er staat spanning op de bruine draad die binnenkomt en via de aan/uit schakelaar krijgt de bruine draad naar de lampjes ook spanning. De blauwe draad die terugkomt van de lampjes, geeft bij 'aan' ook spanning: ook hier gaat zodra je je duim achterop het spanningzoekertje zet, het neonlampje feller branden.

Maar waarom doen de lampen het dan niet?

NB. de afzuig doet het prima.

--
groeten,
	Moos

"Moos" schreef in bericht news:48b7f460$0$193$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

Je probeert waarschijnlijk halogeenlampjes (12 volt) te meten met een spanningszoeker met neonlampje voor 220 volt. Dat je überhaupt nog wat meet ligt aan capacitieve effecten die niets met de spanningen voor de halogeenlampjes te maken hebben.

Betrouwbaar meten alleen met een spanningszoeker voor 12 volt of een multimeter

MRe

Reply to
MRe

Bingo! Oorzaak gevonden..

Reply to
René

Spanning loopt niet. Een spanningszoeker kan detecteren of iets onder spanning staat, maar niet of er stroom loopt.

Dit klopt dus niet, bij één van beide draden (de nulleider) moet het neonlampje uitblijven.

Omdat kennelijk de nulleider geen goed contact maakt, schakelaar misschien defect? Als de afzuigkap via een stopcontact is aangesloten dan kan de blauwe of de bruine draad de nulleider zijn (afhankelijk hoe de stekker in het stopcontact zit).

Een spanningszoeker is overigens niet het ideale gereedschap om dit soort defecten op te sporen, het is meer bedoelt als waarschuwing dat iets onder spanning staat. Een multimeter, bij voorkeur eentje met doorpiep stand, is veel geschikter voor dit soort klusjes.

Gelet op jouw kennisniveau is wellicht verstandig om er iemand bij te halen die wat meer kennis van zaken heeft. Knutselen aan dit soort dingen zonder basiskennis van elektriciteit kan in potentie tot gevaarlijke situaties leiden, voor jezelf, maar ook voor anderen die met de afzuigkap in aanraking komen.

Reply to
Dombo

"René" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Ja en wat was de oorzaak? Daar kunnen anderen misschien weer van leren. Dat is de functie van dit forum.

MRe

Reply to
MRe

Op Fri, 29 Aug 2008 15:28:18 +0200, schreef Dombo: [knip probleem afzuigkap]

Aha, dus het enige verschil wat ik zou moeten meten is dat wanneer de schakelaar op aan staat, dat er dan op de bruine draad naar de lampjes ook spanning staat. Op de blauwe draad mag nooit spanning staan begrijp ik (dankjewel ook René). Maar van kortsluiting is geen sprake, dus het zal inderdaad wel iets zijn zoals je hier schrijft:

Dat was voor ik aan de klus begon wel mijn vermoeden en dat is het nog steeds, maar de schakelaar zit achter een soort schakelplaatje waarop alle stroom (dus ook de verschillende standen van de afzuig) is aangesloten. Feit is dat ook de nulleider hierop is aangesloten en allerlei blauwe draadjes gaan er dus ook langs/door. Lastig. Geen idee of de kosten van een electricien opwegen tegen een nieuwe afzuigkap.... ding is 15jr oud schat ik

--
groeten,
	Moos

Op Fri, 29 Aug 2008 15:23:08 +0200, schreef MRe:

Nope, ik weet wel een beetje wat ik doe.... Trouwens het apparaat is uit een tijd dat halogeen nog niet gangbaar was.

--
groeten,
	Moos

Moos schreef in berichtnieuws

48b7f460$0$193$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

Ik vermoed zo dat de veertjes in de fittingen geen kontakt meer maken met de lampjes. Of ze kunnen ge-oxideerd zijn.

Reply to
K.Oliestank

Kan gebeuren dat het neonlampje oplicht op de nul, kan komen door capacitaire werking in leidingen/ motor oid. Wat dat betreft zijn dat soort 'spanningszoekertjes' heel onbetrouwbaar.

Wat vaak gebeurd is dat die fittingen bloedheet worden omdat het allemaal zo zit ingebouwd en een fornuis een warmtebron is, het middelste lipje in je fitting (helemaal onderaan) verliest wat van zijn buigkracht en raakt het contact van de lamp (dat zilveren rondje op dat zwarte glas) net niet. Wat te doen, stekker er uit, met punttangetje lipje een klein beetje naar voren trekken en het zou moeten zijn opgelost.

Mocht het probleem blijven bestaan, als de motor werkt is het stopcontact in ieder geval in orde.

Reply to
Jeroen

Op Fri, 29 Aug 2008 17:44:38 +0200, schreef K.Oliestank:

Ook dat had ik al gecontroleerd, nog voor ik de afzuigkap open maakte, maar het bleek allemaal goed te zijn.

Zoals andere posters al aangaven, het euvel blijkt toch de nuldraad te zijn, waar spanning op komt wanneer de lamp aangezet wordt.

--
groeten,
	Moos

Zou heel goed kunnen zijn , ben dit ook al eens tegen gekomen ....

Reply to
Manfred Enzo

Reply to
Peer Gynt