Kleurcodes weerstand

On Sun, 12 Sep 2004, it was written:

Dit is een weerstand van 1k ohm zo te zien. Violet betekent overigens onbrandbaar in veel gevallen.

Maarten Bakker

Nou, ik heb het voor elkaar hoor. De zekering is doorgefikt ;-) Het kan natuurlijk dat ik:

A. de 9M1 weerstand verkeerd gemonteerd heb, hoewel ik nog nooit van kortsluiting door het achterstevoren monteren van een weerstand heb gehoord. Maar ja, ook dat zou niet zo vreemd zijn :)

B. correct me if i'm wrong maar het "zuignap kabeltje" dat v.d. beeldbuis komt is toch de anode? Als je dat draadje volgt dan kom je op een gegeven moment een stuk van dat draad tegen waar de isolatie omheen is weggehaald en dat zat aan het aluminium plaatwerk v.d. tv met een klemmetje, voor de aarde neem ik aan. Die was ik dus vergeten te aarden. Misschien ook een mogelijkheid.

Ik ga dus zodra ik het geld heb 3 zekeringen halen, een reparatiekitje proberen te vinden, een loeplamp kopen en desoldeerlitze halen want met dat pompje kan je dingen toch niet lekker desolderen, alleen grote klodders kan je er lekker mee weghalen. Die drie weerstanden illustreren het aantal pogingen dat ik er nog aan wil wagen. Is het dan niet opgelost dan zal ik het waarschijnlijk nooit op kunnen lossen. Ik ga wel kijken of ik niet wat zelfbouwschema's kan vinden zodat ik wat meer delen v.d. tv door kan meten zoals b.v. spoelen e.d.

Reply to
Guido

On Mon, 13 Sep 2004, it was written:

De mogelijkheden die je aangaf kunnen geen sluiting hebben gegeven. Mogelijk is het gewoon gevolgschade van het bestaande mankement. Verder, meten van spoelen kan handig zijn (ik heb zelf een 'ringer' om lijntrafo's op kortsluiting te beoordelen), maar in jouw geval heb je meer aan basiskennis, een multimeter en een schema, en natuurlijk ervaring opdoen. Driekwart van de TV's kan je dan zonder problemen repareren. Ik weet niet waarom ik het vergeten ben te noemen, maar veel waardevolle kennis kan je vinden op

Maarten Bakker

Even off-topic, van een andere amateur-tv-beun die veel herkent in deze postings :) :

Ik heb precies de tegenovergestelde ervaring met litze/pomp. Met een pompje kan ik makkelijk de tin verwijderen (als het lastig gaat, eerst wat verse tin erbij doen, dan gaat de oude ook goed los). Met die litze krijg ik nauwelijks wat weg. Ik snap er echt niets van. Het zou juist handig moeten zijn bij kleine hoeveelheden tin, maar juist die krijg ik er niet mee weg.

Wat zou ik fout doen? Ik gebruik een el-cheapo soldeerstation met een bout met dunne punt (voor fijne electronica), die hou ik bovenop het uiteinde van de litze, die weer op de tin ligt. Er gebeurt dan helemaal niets. Moet je hard drukken? Niet drukken? litze ver afwikkelen? Omhoog houden? Het uiteinde een beetje spreiden of juist niet? Hetere bout? Of een speciaal soort litze voor dergelijk fijn werk?

Bram

Reply to
Bram

Yep, basiskennis wordt aan gewerkt. De repair faq ook. Heb nog wat andere boekjes hier van mezelf en v.d. bieb. Alles wat ik achter de pc moet gaan zitten lezen valt eigenlijk al automatisch af. Ik kan nl niet lang achterelkaar achter de pc zitten zonder daar een week voor te moeten boeten in de vorm van pijn. Vandaar dat ik probeer wat in deze business te gaan doen zodat ik zometeen weer ergens aan het werk kan. Ik vind dit leuk en je lichamelijke houding varieert van statisch tot dynamisch en het werk is niet erg belastend in de vorm van lopen, tillen, staan en lang achter elkaar zitten. Maar goed, alles wat online staat moet ik dus geprint zien te krijgen. Ik zal eens kijken of er een printservice voor particulieren is. Tnx, en ondertussen ga ik verder met de volgende TV. Nieuw topic :-) Deze werd al knap onoverzichtelijk vind ik.

Reply to
Guido

Misschien heb je hier iets aan:

en

Ze lijken op elkaar maar heb ze niet helemaal doorgelezen, dus misschien staat daar nog wat handigs tussen voor je.

Reply to
Guido

Volgens mij heb ik deze al eens gelezen. Het stukje over de wick/litze:

"An excellent alternative to a pump is to use desoldering braid, including the famous American "Soder-Wick" (sic) or Adcola "TISA-Wick" which are packaged in small dispenser reels. This product is a specially treated fine copper braid which draws molten solder up into the braid where it solidifies. The best way is to use the tip of the hot iron to press a short length of braid down onto the joint to be desoldered. The iron will subsequently melt the solder, which will be drawn up into the braid. Take extreme care to ensure that you don't allow the solder to cool with the braid adhering to the work, or you run the risk of damaging PCB copper tracks when you attempt to pull the braid off the joint."

Dat is wat ik doe. Maar succes, ho maar. Maar er begint me wel opeens iets te dagen. Moet je soms zo'n stukje draad *afknippen* voor je het gebruikt, omdat het anders niet heet genoeg kan worden o.i.d.?

Bram

Reply to
Bram

Ik ga v.d. week zo'n rolletje halen als het niet te duur is en dan probeer ik wel wat. Laat ik het resultaat en de methode wel ff aan je weten, ook als het niet goed blijkt te gaan.

Reply to
Guido

Okay, ik ben benieuwd :)

Bram

Reply to
Bram

Ik hoorde vandaag van een oud collega van me dat je de litze met de bout op het tin moet drukken, dus litze tussen bout en tin in. Drukken et voila. Door de warmte zou de tin zo de litze op moeten kruipen. Afknippen en volgend stukje...

We shall see...

Reply to
Guido

"Bram" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@dont.mailme.invalid...

Hoi Bram

Mijn ervaringen zijn in elk geval dezelfde als de jouwe. Geef mij maar een zuigertje, ik vind dat zuigdraad erg onhandig. Het kan natuurlijk ook aan ons beide liggen, maar dan zijn we in elk geval niet alleen ;-).

Groeten, Rene

Reply to
René

Sja, dat heb ik ook gelezen en geprobeerd maar het lukt gewoon niet. Ik heb 3S-Wick 'no clean size 00', maar dat zuigt dus voor geen meter..

Bram

Reply to
Bram

Nou, dat scheelt dan weer. Gelukkig werkt dat zuigertje best goed, terwijl daarvan vaak wordt beweerd dat het niet zo handig werkt. Snap jij het nog?

Bram

Reply to
Bram

Ik weet voor mezelf alleen dat als ik dingen desoldeer, dat het pompje goed werkt, voor het merendeel van het tin. Vaak zit het onderdeel of IC dan toch nog vast met wat tin en zeker als er meer dan 2 pootjes aan zitten dan kan het lastig worden om het netjes los te krijgen. Mocht het mij ook niet lukken met die litze dan zal ik aan mijn oud collega vragen om het me eens voor te doen, want hij zweert erbij. En dan komen er natuurlijk foto's heh ;-)

Reply to
Guido

Mooi mooi :)

Overigens, het probleem met het pootje dat dan nog net vast zit met een klein beetje tin; dat los ik op door het met de bout te verhitten, en dan het pootje van de rand te duwen (met een schroevendraaiertje bijv). Dat werkt bijna altijd. Maar ja, het zou handiger kunnen natuurlijk!

Bram

Reply to
Bram

Ik gebruik bijna uitsluitend litze, het wat duurdere fijngeweven Amerikaanse soort. Als je dat inderdaad met de bout op zijn plaats drukt, zuigt het heel goed. Wel laat ik bij grote klodders eerst wat overtollig tin op mn bout weglopen, of als ik die bij de hand heb gebruik ik een zuiger.

Maarten Bakker

Misschien toch een persoonlijke voorkeur. Ook moet je voor litze een bout hebben met genoeg vermogen. Vroeger met dik litze en een 12W Weller boutje was het behelpen. Tegenwoordig doe ik het meeste werk met een 48W bout en dun litze. Met de 25W losse bout die ik soms gebruik merk je al dat je meer moet stoken.

Maarten Bakker

Bram, ik zou nog even laten weten hoe de litze bevalt. Tot nu toe prima. Gewoon eerst met het pompje de ergste klodders soldeer weghalen en dan om geklooi met tangetjes e.d. om dingen los te trekken te voorkomen, met litze de rest weghalen. Met de punt v.d. bout (bij mij

25 watt en goed heet natuurlijk) gewoon de litze op het tin drukken, de tin wordt inderdaad mooi opgezogen, zelfs tot op het punt dat de onderdelen helemaal los in de print zitten. Als het bij jou nog niet wilt lukken op die manier, dan zou ik eens kijken of een nieuw rolletje desoldeer litze misschien een oplossing biedt.
Reply to
Guido

Ah, ontzettend bedankt :)

Ik ga inderdaad maar een nieuw rolletje halen, ik kan me niet voorstellen dat het nu nog aan mij ligt. Hoe moeilijk kan een punt van een bout op litze drukken zijn..

Bram

--
He who laughs last, thinks slowest.
Reply to