Hoeveel ampere uit een 220 volt stopcontact ?

25 jaar oud.

Ok, zal ik eens doen.

Nogal wat hobbyisten zijn zelf een CNC router aan het bouwen. Daarmee kun je computer gestuurd materiaal frezen en boren. De benodigde servo motoren en de freesmachine kunnen nogal wat stroom vragen. Ik wil weten hoeveel watt dat in totaal mag zijn op 1 stopcontact.

Bedankt voor je antwoord.

--
email hihihi wanadoo nl
Reply to

.
--
email hihihi wanadoo nl
Reply to

En deze link kan voor de electronica hobbyisten leuk zijn.

.
--
email hihihi wanadoo nl
Reply to

"hihihi" schreef in bericht news:e1gt1i$h89$ snipped-for-privacy@textnews.wanadoo.nl...

Een hobby CNC-machine die meer dan 3600 Watt trekt, daar is wat mis mee. Servomotoren voor deze machientjes die meer dan 1 Ampere trekken bij 220 Volt ben ik nog niet tegen gekomen. Even er van uitgaan dat er 3 servo's (XYZ-as) opzitten is dat 3 Amp, dan blijft er 13 Amp over voor de freesmotor ruim 2800 Watt. De afmeting van dat motortje is dan zo'n 40cm hoog x 20cm doorsnede........knappen freesbank is dat dan.

--
CU, Rob - 52°8'21"N 4°44'34"E
www.gompy.net - www.news.gompy.net

"Pieter" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Vlak die insteek lasdoppen ook niet uit, kunnen ook mooi zwart geven.

Toen ik een jaar of 15(1952) was, vond mijn vader,dat ik maar die klus moest doen, want ik had een cursus elektriciteitsleer uit 1925 gedaan. Een stopcontact in de keuken voor de (dubbele) kookplaat. Leiding van meter ( 1 groep) naar keuken was van zeer slecht duits oorlogs materiaal, dus vernieuwen. Advies in de winkel: "dit snoer is het makkelijks door een buis te duwen." Alzo gedaan. 3 x 0,75 2. Leiding van meter naar T doos was ook gammel, dus ook maar vernieuwd. Het hele huis op 0,75 2 ! 'sMiddags koken, 'savonds electrisch kacheltje.

5 jaar later verbouwing en ik wat bij geleerd, was de isolatie verkoold, maar alles werkte nog. Inderdaad, geluk is met de dommen. Ghost
Reply to
ghost

Een konijn is ook goed geïsoleerd. De konijn van een vriendin van mij knaagde de snoer van een 100 W lamp door. Gevolg.... een harde knal, licht uit, maar de konijn leefde nog. Zelfs de tanden van het beest waren nog gaaf. Dus Frank gebruik een konijn wanneer je een netsnoer wilt doorknippen :-)

--

Rudolpho
"A steak a day keeps the cows dead."

Op Peter CNC Ecke

vinden ervaren cnc router bouwers en gebruikers 400 watt servo motors als ideal, hoewel 200 watt ook al heel leuk is. Met 4 axis x 400 watt zit je al aan de 1600 watt. In het hele zeldzame geval dat alle 4 de servo motoren maximaal belast worden. En dan nog een frees motor van bijna 1000 watt. Dan zit je al aan de 2600 watt. Dan wordt het verstandig om even je maximale stroom voor het stopcontact te bekijken.

--
email hihihi wanadoo nl
Reply to

Ik heb net het kapje er af gehaald.

Het is een dubbel stopcontact. Er staat op 10/16A 220V.

Wat betekent de 10/16A ? Ik ben geneigd te denken dat per contact er 10 ampere op mag, en op de 2 contacten samen maximaal 16 ampere. (Afgezien van het feit dat de groep maximaal 16A is.)

Voorlopig ga ik er maar van uit dat er maximaal 10 ampere door een contact mag. Dus max 2200 watt continue.

--
email hihihi wanadoo nl
Reply to

Dat je maximaal 10A mag 'schakelen' met het stopcontact. Je mag dus een ingeschakelde bouwlamp van 2200W insteken en er weer uittrekken zonder dat je contacten wegsmelt met de resulterende vlambogen.

--
Ruben

	We don't believe this to be a coincidence. -- Jeremy S. Anderson
Reply to
Ruben van der Leij

te

16x220=3600 Watt........een beetje wasmachine trekt dat al haast, dus wat is nu het probleem ?
--
CU, Rob - 52°8'21"N 4°44'34"E
www.gompy.net - www.news.gompy.net
Meet the BOFH - www.cam.gompy.net
NNTP-tool - www.nntptool.gompy.net
Reply to
Rob / gompy.net

Ook een paar lampen erbij. Je zuigt met een 1500W stofzuiger de spaanders op, en je bent aan je 16A. Dan moet je in je garage echt geen elektrisch kacheltje meer erbij hebben staan.

Pieter

Reply to
Pieter

"Pieter" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

stopcontact

is

Als we zo gaan redeneren, vraag dan een direkte aansluiten vanaf het onderverdeelstation.

--
CU, Rob - 52°8'21"N 4°44'34"E
www.gompy.net - www.news.gompy.net
Meet the BOFH - www.cam.gompy.net
NNTP-tool - www.nntptool.gompy.net
Reply to
Rob / gompy.net

Dat zoals ik al eerder aangaf de continu belasting 10A en kortstondig 16A. Als je zo'n wcd langdurig met 16A belast dan fikt hij uit, een wasmachine trekt wel 16A tijdens het verwarmen maar dat duurt niet zo lang en dat kan hij hebben, zet je er een kachel op die kontinu 16A trekt (uren, dagen)dan gaat het vaak mis. Bij een Cee wcd staat er ok nog een tijd bij.

Joop

Reply to
Joop

Heb je de vorige berichten niet gelezen ?

--
email hihihi wanadoo nl
Reply to

De stofzuiger was ik inderdaad nog vergeten, tijdens het frezen van hout gelijk het stof weg zuigen.. Zo moet je bijna een tweede groep erbij halen.

--
email hihihi wanadoo nl
Reply to

"Joop" schreef in bericht news:443d0c7d$0$20624$ snipped-for-privacy@news.wanadoo.nl...

Perfekt opgemerkt.

???? vautje denk ik.

Dat heb ik nog noooit gezien. Wat er op,een CEE-Form wcd (of steker) staat is het klokgetal. bijvoorbeeld: 6h (standaard) Het geeft aan waar het aardkontakt zit. Speciale uitvoeringen hebben de aardpin op een andere plaats staan. Zo kun je stopkontakten maken die onderling niet verwisselbaar zijn.

Het heeft niets met de belastbaarheid te maken.

Toet

Reply to
Toeternietoe

"Toeternietoe" schreef in bericht news:443d2f21$0$15168$ snipped-for-privacy@dreader27.news.xs4all.nl...

Staat toch leuk zo'n verhaaltje (zie jeze al op de klok kijken" ojee numoet de stekker eruit anders fikt hij af" )

joop

Reply to
Joop

Korstondig zelfs 1000 , kijk maar eens naar het afschakel vermogen op een ordinaire zekering;-))

"hihihi" schreef in bericht news:e1easu$2p1e$ snipped-for-privacy@textnews.wanadoo.nl...

Reply to
08042006

Zo zie je maar weer hoe belangrijk het is om de vraag juist te formuleren....;-)

Kees

"08042006" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com...

Reply to
KeesC

Heeft niks met het formuleren van een vraag te maken maar alles met boerenverstand, zonder heb je al snel problemen....

"KeesC" schreef in bericht news:443fc8b2$0$37144$ snipped-for-privacy@news.wanadoo.nl...

Reply to
14042006