gezocht info: tv-antenne voor op een tv'tje.

Weet iemand waar je tv-antenne's kan krijgen voor een tv? Ik heb het dan niet over de bekende buiten-antenna's, maar zo'n kleine antenne die je bovenop de tv kan klikken (is een draagbaar model). Ik heb al geinformeerd bij het merk (Sanyo) maar de tv is te oud (ze hebben de antenne niet meer).

Foto van de oude:

Hij moet geschikt zijn voor Frankrijk, maar dat moet volgens mij elke antenne kunnen. De TV kan secam aan.

De bekende Omnimax is geen optie. Het gedoe met al die snoeren is gewoon te veel. Dus een antenne die je ernaast moet zitten moet gewoon

1 snoer tellen (die naar de tv).
Reply to
M Scholten

"M Scholten" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Is in bijna iedere elektronicazaak te verkrijgen . WT

Reply to
WT

Even een andere vraag: bestaan er testen van deze jongens? Ik heb er net 1 van Skytronics gezien:

M Scholten

Nog een 2 vragen:

1) de tv heeft als banden U, VH en VL. Is VHF high hetzelfde als VH? 2) 1 antenne heeft 20 db en een ander 34. Wat mag dat zeggen?
Reply to
M Scholten

1) Ja 2) Antenne 2 versterkt meer volgens de fabrikant. Dus beter signaal.
--
73 Jim  .--. . .---- .-. . .-
PE1REA  www.backerhome.tk  Links onderin linkje naar foto's van shack

De versterkingsfactor.

Een sterker signaal, maar niet noodzakelijkerwijs een beter signaal. Als de

20dB antenne versterker een lagere eigen ruis heeft dan is goed mogelijk dat deze een beter beeld produceert dan het 34dB model. Daarnaast heb je ook nog zaken als intermodulatie effecten e.d. M.a.w. de versterkingsfactor alleen zegt weinig tot niets over de kwaliteit. Meer versterking is zeker niet altijd beter, en als het signaal van de antenne zelf al sterk genoeg is dan zal het weglaten van de versterker het beste resultaat opleveren.

-- Peter van Merkerk peter.van.merkerk(at)dse.nl

Reply to
Peter van Merkerk

Het gaat dus om deze:

M Scholten

Deze heeft dus wel twee snoeren één voor de voeding en één voor de antenne kabel. Eerder in deze draad meldde je dat je slechts één kabel wenste. Dit betekent dat modellen met ingebouwde versterker automatisch afvallen.

Overigens kan aan de hand van de informatie op die website niets gezegd worden over de kwaliteit van die antenne. Maar van binnenhuis antennes moet je geen wonderen verwachten; en veel gevallen is de ontvangst niet om over naar huis te schrijven. Het resultaat hangt ook sterk af van hoever je van de TV zender verwijderd zit en van andere omgevingsfactoren (muren, gebouwen...e.d.).

-- Peter van Merkerk peter.van.merkerk(at)dse.nl

Reply to
Peter van Merkerk

En dat klopt. Ik had voor het gemak je aanmerkingen even weggelaten. 'T aantal db versterking met zulke antennes is meestal meer afhankelijk vd marketingafdeling dan van eerlijke metingen is m'n idee. Onder het motto: meer db is hogere prijs. En geen mens die 't nameet.

--
[...]

Dat heb ik dan fout neergezet. Het moet makkelijk qua installatie zijn, dus gewoon een draad naar de tv en daarnaast de stekker voor de antenne. Als de versterker erin gebouwd is, scheelt dat tenminste weer een warboel qua draden. Ik neem dat de installatie hiervan geen technische kennis vereisen? We hadden een omnimax maar daar had je altijd een warboel van draden (er zat een apart doosje voor de versterker bij) plus de ontvangst was soms niet in orde (de spriet had beter beeld).

Het is dan ook bedoeld voor op de camping in Frankrijk Met de sprietantenne kon je dan varierend redelijk tot goed beeld krijgen.

Reply to
M Scholten

Even een opmerking. Het belangrijkste punt wat de antenne moet hebben, is dat ie de VH-band bevat. Dus als iemand een alternatief kent voor deze van Skytronics, dan zou ik het graag willen weten.

Reply to
M Scholten

De VHF bestaat uit de banden VL (kanaal 2-4) en VH (kanaal 5-12).

Liever een versterkingsfactor van 34dB, dit levert betere ontvangst op bij wat zwakkere signalen, en voor een kleine antenne kan je beter maar goed versterken.

On Fri, 2 Apr 2004 12:44:24 +0000 (UTC), snipped-for-privacy@panic.xx.tudelft.nl wrote: knip

Dat is fout.Pas wanneer de versterker van de antenne een kleiner ruisgetal (dat is de hoeveelheid ruis die toegevoegd wordt aan het te ontvangen signaal) heeft dan het ruisgetal van de eerste versterker van de TV kan men winst boeken.Bij een moderne TV zal het meestal beter zijn geen antenneversterker te gebruiken.

J.P.

Reply to snipped-for-privacy@tijd.nnoossppaamm.com

Reply to
Jean Pierre Covent

Het klinkt logisch, maar in mijn ervaring helpt een versterker wel bij zwakke signalen. De ruisgetallen van de versterkers zijn in de loop van de jaren ook verbeterd, en ik weet dat ik er baat bij heb. Misschien de de OP het het beste zelf kan uitproberen wat in zijn geval optimaal werkt.

P.S. Per abuis eerst gemaild in plaats van in de groep gezet, excuses hiervoor.

Oproep aan J.P.Covent: Uw hotmailadres bestaat op dit moment niet. Als iemand anders dit registreert krijgt hij de spam en dergelijke binnen doordat u nu dit adres plaatst boven uw postings. Gelieve over te gaan op de enige officiele manier waar niemand overlast van heeft of ooit zal hebben door het daarvoor bestemde .invalid domein te gebruiken.

Uw adres wordt dan bijvoorbeeld snipped-for-privacy@hotmail.invalid.

Afgaande op de specificaties van die Skytronics antenne heeft ie ontvangst op alle TV banden, inclusief de VH (VHF-HIGH) band.

-- Peter van Merkerk peter.van.merkerk(at)dse.nl

Reply to
Peter van Merkerk

Daar staat dan weer tegenover dat ik de ervaring heb gehad dat het toevoegen van een versterker (die duurder was dan de antenne waarover de OP het heeft) een dramatische verslechtering van de beeldkwaliteit tot gevolg had. De kanalen die voorheen goed waren werden met versterker er tussen gestoord, en de kanalen die voorheen lichte ruis hadden, kregen last van zware ruis met versterker er tussen. Daarnaast hebben we het hier over een huiskamerantenne waarbij de versterker dus niet de kabelverliezen hoeft te compenseren. Zoals Jean Pierre terecht opmerkte is de kwaliteit (eigenruis)van de versterker doorslaggevend voor het resultaat, niet de versterkingsfactor.

Dat lijkt mij inderdaad een goed idee. Wat misschien ook wel handig is om de antenne ter plaatse aan te schaffen, zodat in het geval dat de antenne niet voldoet, je 'm meteen terug naar de winkel kan brengen.