Wie kan me aan de afmetingen voor een ronde FM-antenne helpen

UPC opgezegd, radiosignaal ook weg ...

Vroeger zag je op daken soms van die ronde dipolen voor rondom gevoelige FM ontvangst.

(Voordat hier weer misverstanden over komen, dat is dus een gewone dipool die rond is gebogen)

Ik wil dat eens binnenshuis gaan proberen (opgehangen aan het plafond).

Maar ik weet de benodigde afmetingen niet. (150 cm omtrek, 75 cm omtrek ?), of eerder 300? Dat komt meer overeen met de afmetingen die me herinner.

Afgezien daarvan, zag ik ook nog verhalen dat de Nederlandse FM zenders tegenwoordig verticaal gepolariseerd zijn. Dan zou die mooie ronde antenne niet eens werken.

Dan zou ik een konstruktie moeten hebben met twee vertikale staven (T-vorm) van zo'n 75 cm (denk ik), en een aanpassing naar 75 ohm coax.

Is allemaal gemakkelijk te maken voor zover ik me herinner, maar al die handige boekjes waar dat soort dingen instonden, heb ik niet meer.

            -  DizTRacT  -

Beter hard geblazen, dan de mond gebrand.

Voor antwoord per e-mail, eerst het voor de hand liggende deel uit het adres
verwijderen !
Reply to
DizTRacT

De door jou beschreven antenne is een onzinnige poging om een horizontaal gepolarizeerde antenne rondstralend te maken. (Decennia's geleden wel eens op een FM zender aangesloten - wegens rampzalige SWR (ondanks goede balun) verworpen)

Een gewoon draad-dipooltje werkt even goed (of slecht).

Je hebt een PC - streaming audio? Alle NL zenders, Shoutcast...

--
 - René
Reply to

"René" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Autoradio antenne op zolder zetten. Wil je een betere ontvangst van Nederlandse zenders dan een gewone 3 of 5 elements FM antenne verticaal op de zender richten. Nederlandse FM zenders zijn al weer wat jaartje verticaal gepolariseerd aan het uitzenden. Betere ontvangst voor autoradio's, die het sprietje allemaal min of meer rechtop op de auto hebben staan. Thuisgebruikers hangen vaak aan de kabel en hebben geen eigen FM antenne meer op het dak.

Voorzover ik weet zenden de oosterburen hun FM nog horizontaal gepolariseerd uit. Ik heb hier (NO Groningen) altijd een 3 elements horizontaal gericht gehad op de zender Aurich. Op de achterkant kwam Smilde altijd goed binnen ondanks de slechte v/a verhouding. Sinds Smilde echter verticaal gepolariseerd ging zenden was dat feest afgelopen. En voor mijn huis heeft de autoradio altijd ruzie met een forse 48 meter hoge watertoren. Enige meters verderop is het weer oké.

--
Met vriendelijke groeten,
Ben

Ik heb er laatst nog eentje verkocht aan een Belg die de kabel de deur uit had gedaan. Werkt daar in elk geval prima. Ik heb de afmetingen helaas niet bij de hand, maar 300cm zou wel eens kunnen kloppen. Het betreffende model was een Koenig (Konig) FM10, Nedis artikelnummer ANT-FM10-KN. Waarschijnlijk wel bij electronica online enzo te krijgen, mag niet meer dan 15 euro kosten.

res verwijderen !

De Nederlandse FM zenders werken op een frequentie dat in de buurt ligt van 100 MHz. Dat komt overeen met een golflengte van 3 meter =3D

300 cm. Een halve golf dipool voor die golflengte is dus 150 cm lang en is eenvoudig te maken van 300 ohm lintlijn. Deze aan beide uiteinden dichtsolderen en voeden in het midden van =E9=E9n van de lange zijden, waar de impedantie zo'n 75 ohm zal zijn (symmetrisch). Voor alleen ontvangst kun je proberen om de coaxkabel direct hierop aan te sluiten. Is niet ideaal, maar zal best werken.

Groeten, Wim.

Reply to
WimH

Goed, om even samen te vatten (voor alle antwoorden), dat van die ronde klopt inderdaad en echt wel (en je zag ze vroeger ook wel op de daken van de huizen).

Die autoradio antenne (was ik vergeten te vermelden) werkt, op de autoradio met mp3-CD-speler die ik gebruik zodat ik tenminste de titels kan zien, wel althans. Maar te ongevoelig helaas. Op zolder valt nog te proberen, maar een 1/2 lambda afgestemde antenne zal wel beter werken.

Dat van de lintantenne (er zat er zelfs eentje bij mijn tuner-versterker bijgeleverd) wist ik ook al. Zal ook wel enigszins richtinggevoelig zijn, maar gezien de afmetingen (smal), niet zo heel erg (denk ik).

Maar waar het om gaat, is een goede ontvangst in alle richtingen, van alle Nederlandse FM zenders.

Dan blijft denk ik toch alleen de afgestemde vertikaal opgestelde gespleten staaf-antenne over. Ofwel twee staven van 75 cm met de aansluiting in het midden. Hopelijk ook als meest gevoelige.

Alleen moet dat dan wel eerst 75 ohm asymmetrisch worden voor de coax ingang van de tuner. Vroeger deed je dat met een balun (afgestemde lus van een stuk coax), maar de berekeningen daarvoor ben ik kwijt, en ook de aansluitmethode. Het was iets met 1/4 lambda of zo. Bestaan er ook nog trafo'tjes voor of zo? (als die tegenwoordig uberhaupt nog te koop zijn).

Maakt het materiaal nog wat uit? Koper pijp van 12 of 15 mm, betonijzer, ijzerstaaf van de optimale dikte (bestaat die optimale dikte?).

Sorry, beetje dom verhaal alles bij elkaar misschien, ik weidt het speciaal nog wat verder uit, zodat een ander er misschien ook nog wat aan heeft.

[...]

Coax - isolatie aanstrippen ~ 70 cm binnenader uit laten steken - mantel (afscherming) terugvouwen over isolatie van coax. (dus 70 cm binnegeleider steekt omhoog, mantel over coax teruggestroopt over ~ 70 cm)

Geheel evt. in plastic electra pijpje stoppen, dichtmaken, uit raam steken.

Aldus ultra low budget rondstralende asymmetrische antenne.

Zelfde techniek (met andere afmetingen) werkt ook perfect op andere freq's zoals wifi :-)

--
 - René
Reply to

verwijderen !

Hoi, heb je daar ergens ook een tekening of foto van staan?

P.

Reply to
P.

Ik heb voor experimenten zo een antenna op een rommelmarkt gekocht voor een eurie of zo.. Maar doe er eigenlijk nix mee.. dus als je zo een 360 graden gebogen dipool zou willen kun je hem hier Near Utrecht halen..

p.s. ik heb nu een omnimax maxview (als ik het goed heb..) deze word gebruikt bij watersport en caravan's

Groeten Edouard.

Reply to
Edouard

70 cm afscherming terugvouwen? Hmm, als ik 's tijd over heb. (komt hier eigenlijk nog een verkortingsfaktor bij om de hoek kijken?) (0,66 voor RG59)

Nog even over de balun, ik heb nu twee eenvoudige konstrukties, een met 2 x 1/4 lamda, en ook een met 1/4 en 3/4 lambda.

Wat is nu het verschil?

Nog even over mijn oorspronkeiljke idee van de T-antenne van twee maal

70 a 75 cm is dat goed?
            -  DizTRacT  -

Ik drink voornamelijk water :-)

[...]

welk deel ligt er voor de hand?

Ik heb zo'n ronde FM-antenne in mijn bezit! Moet ik hem opmeten of wil je hem overnemen?

Reply to
vergeten

Het deel in het Reply-To adres, niet het e-mail adres. Kijk maar wat je te zien krijgt als per e-mail probeert te reageren.

Bedankt, maar ik heb hem niet nodig, want zo'n ronde is niet meer geschikt voor de huidige FM uitzendingen, die vertikaal gepolariseerd blijken te zijn.

[...]

"DizTRacT" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Dat die antenne rond is heeft niet met de polarisatie horizontaal of vertikaal te maken, ,maar met de rondomgevoeligheid ervan. In principe minder goed dan de gebruikelijke rechte dipoolantenne, maar wel praktisch als je uit verschillende richtingen zenders wilt ontvangen.

Die oude (ronde of rechte) dipool kun je nog steeds gebruiken. Gewoon verticaal opstellen i.p.v. horizontaal zoals gebruikelijk was.

AG.

Reply to
AG

Dat weet ik ook allemaal wel, daarom wilde ik ook eerst een ronde, speciaal vanwege die rondom gevoeligheid.

Maar wil je nu serieus beweren dat een vertikaal opgestelde ronde dipool in alle richtingen (even) gevoelig is? Daar hoor ik dan wel graag een uitleg voor :-)

Dan ga ik wel nog even voorbij aan het feit dat zo'n ding aan mijn plafond of zo niet echt opvalt, maar vertikaal? Misschien achter een boekenkast of zo (maar zulke grote meubels heb ik helaas (nou ja, niet echt) helemaal niet).

            -  DizTRacT  -

Wie meet, die weet.  Wie schrijft, die blijft

Voor antwoord per e-mail, eerst het voor de hand liggende deel uit het adres
verwijderen !
Reply to
DizTRacT

Hier heb je me beet. Inderdaad, vertikaal opgesteld is die rondomgevoeligheid van weinig nut, sterker nog, het werkt je nu tegen.

Zo'n ronde is dan moeilijker weg te werken dan een rechte dipool. Ik ging er eigenlijk vanuit dat je de antenne buiten wilde plaatsen. Voor de meeste nederlandse zenders is het overigens voldoende om een simpel eindje draad in de antenne-ingang te steken (ongeveer 75cm, desnoods langer). Alleen zenders van ver of dicht bij een sterkere kunnen dan problemen geven. Wil je verre, zwakkere zender goed ontvangen, dan zou de ronde dipool ook niet optimaal geweest zijn. In zo'n geval zou je met een uitgebreidere richtingsgevoelige antenne (met directors en deflectors) moeten gebruiken en goed richten. Maar dat weet je waarschijnlijk ook al wel.

AG.

Reply to
AG

Tsja, als ik het dak op durfde ... Afgezien daarvan moet het hier over een jaar of zo tegen de grond, het is dan ook niet echt meer de moeite waard.

            -  DizTRacT  -

Wat de boer niet kent, dat weet ie niet.