duimwielschakelaar

Hallo, waarom zijn er bij een duimwielschakelaar dioden nodig? En waarom Germanium Dioden? Een 7-segment display vraagt heel wat stroom. Er bestaat hiervoor een speciaal IC naar mijn weten, iemand die weet over welk IC dit gaat?

Mvg., Tom

Reply to
Tom

"Tom" schreef in bericht news:41dca3ee$0$2560$ snipped-for-privacy@news.skynet.be...

Die zijn misschien nodig als de schakeling erachter daarom vraagt. Er is geen wet die voorschrijft dat een duimwielschakelaar van diodes moet worden voorzien. Dan zijn er nog decimale en BCD gekodeerde types, wat overigens ook niks bijzonders is, het hangt alweer af van de schakeling die erachter hangt.

Er is de 7447, BCD naar 7-segments decoder waarmee direct 7 segments displays kunnen worden aangestuurd, mits geen jumbo formaat. De stromen zijn overigens niet zo heel groot. Meestal 3-20mA per segment, afhankelijk van het type/fabrikaat.

--
Thanks, Frank.
(remove 'q' and 'invalid' when replying by email)

Hallo, niet elke duimwielschakelaar bevat dioden, alleen de zogenaamde BCD binair coded decimal. De afkorting geeft het antwoord al, de getallen 0 tot en met 9 worden met 4 bits weergegeven.

Wil je er meer van weten lees je eens iets over talstelsels. Om 7 leds aan te sturen worden line drivers gebruikt, en daar zijn er meerdere van, welke er in jouw toepassing gebruikt zou worden hangt af van de rest van het ontwerp en of je TTL of CMOS logica toepast.

"Tom" schreef in bericht news:41dca3ee$0$2560$ snipped-for-privacy@news.skynet.be... | Hallo, waarom zijn er bij een duimwielschakelaar dioden nodig? En waarom | Germanium Dioden? | Een 7-segment display vraagt heel wat stroom. Er bestaat hiervoor een | speciaal IC naar mijn weten, iemand die weet over welk IC dit gaat? | | Mvg., Tom | |

Reply to
Peet

"Tom" schreef in bericht news:41dca3ee$0$2560$ snipped-for-privacy@news.skynet.be...

De spanningsval over een germaniumdiode is ongeveer 0,2-0,3 Volt De spanningsval over een siliciumdiode is ongeveer 0,6-0,7 Volt Heeft het daar iets mee te maken??

Jantje

Die dioden zijn belangrijk als je meerdere duimwielschakelaars parallel zet. Om het aantal benodigde io lijnen te beperken worden de BCD aansluitingen dmv dioden aan elkaar gelegd en de common van elke schakelaar wordt apart aangesloten. Door de common's één voor één te selecteren lees je alleen die duimwielschakelaar. Zonder die dioden zou een andere duimwielschakelaar de BCD lijnen beinvloeden ook als ie niet geselecteerd is.

Grtz, Emile.

Reply to
emile

??? Parallel ? Wat een onzin, er worden germanium dioden of low schottky gebruikt omdat anders de totale spanningsval in TTL schakelingen zo groot zou kunnen worden dat een logische "1" niet meer betrouwbaar doorkomt.. TTL logica is immers vrij critisch. Over een gewone germanium diode valt als we allemaal weten ongeveer 200mV terwijl over een Sil diode 600mV blijft staan.

"emile" schreef in bericht news:crmvu6$9k2$ snipped-for-privacy@news6.zwoll.ov.home.nl... | Tom schreef: | > Hallo, waarom zijn er bij een duimwielschakelaar dioden nodig? En waarom | > Germanium Dioden? | | Die dioden zijn belangrijk als je meerdere duimwielschakelaars | parallel zet. Om het aantal benodigde io lijnen te beperken worden | de BCD aansluitingen dmv dioden aan elkaar gelegd en de common van | elke schakelaar wordt apart aangesloten. Door de common's één voor | één te selecteren lees je alleen die duimwielschakelaar. | Zonder die dioden zou een andere duimwielschakelaar de BCD lijnen | beinvloeden ook als ie niet geselecteerd is. | | Grtz, Emile.

Reply to
Peet

"Peet" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com...

Dat verhaal van Emile klopt wel degelijk, het plaatsen van een rijtje BCD gekodeerde duimwiel schakelaars in een gemultiplex-te opzet. Omdat bij een dergelijke schakelaar altijd contacten continue gesloten zijn, heb je die dioden wel nodig. Bij een keyboard niet altijd, tenzij je wilt dat 2 toetsen tegelijkertijd ingedrukt moeten kunnen worden en correct ingelezen.

Overigens werkt dat met gewone si-dioden prima, ook als het aan 'TTL' ingangen hangt. Germanium dioden worden al helemaal niet meer toegepast, vandaag de dag. Misschien dat de OP een duimwiel schakelaar uit de dump heeft opgevist, van 35 jaar oud, met een curieus ritsje germanium diodes eraan. Tja, de schakeling in kwestie zal dat wel noodzakelijk gemaakt hebben - giswerk natuurlijk.

En kap eens met dat top-posten.

--
Thanks, Frank.
(remove 'q' and 'invalid' when replying by email)

> "emile"  schreef in bericht
> waarom

Reply to
Frank Bemelman

Nou, dat hangt ervan af hoeveel poorten je achter deze duimwielen gebruikt werk je meteen op een BCD naar xxxx decoder is er geen vuiltje aan de lucht daar ben ik het mee eens. Overigens is de enige reden dat er tegenwoordig nog germanium dioden gebruikt zouden worden hun lagere drempelspanning en/of hun afwijkende RF gedrag.In digitale schaklingen is dat tweede echter niet van toepassing.

"Frank Bemelman" schreef in bericht news:41dfa88f$0$6206$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl... | "Peet" schreef in bericht | news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com... || | Overigens werkt dat met gewone si-dioden prima, ook als het aan | 'TTL' ingangen hangt. Germanium dioden worden al helemaal niet | meer toegepast, vandaag de dag. Misschien dat de OP een duimwiel | schakelaar uit de dump heeft opgevist, van 35 jaar oud, met | een curieus ritsje germanium diodes eraan. Tja, de schakeling | in kwestie zal dat wel noodzakelijk gemaakt hebben - giswerk | natuurlijk. | | En kap eens met dat top-posten. | | -- | Thanks, Frank. | (remove 'q' and 'invalid' when replying by email) |

Reply to
Peet