druksensor? drukschakelaar?

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een druksensor of schakelaar die ik in de tussen de gasfles en de gasslang kan monteren.Als de druk onder de 100 mbar zakt wil ik graag dat er een contact sluit o.i.d Het is voor de bewaking van de gasflessen t.b.v de verwarming etc. in een vakantiehuisje. iemand een iedee wat ik daar voor zou kunnen gebruiken?, en wat ook nog een beetje betaalbaar is?

b.v.b dank voor alle info

Reply to
Jan

"Jan" schreef in bericht news:482ed4b1$0$14361$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

In een wasmachine zit een drukschakelaar. Je zal dan wel de schakelaar even opnieuw moeten afstellen. Op de kop zit een stelschroef waarmee je de druk kan instellen.

--
CU, Rob

www.modelbouw.gompy.net
 Click to see the full signature
Reply to
Rob / gompy.net

"Jan" schreef in bericht news:482ed4b1$0$14361$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

Drukschakelaar 60-500mbar Bestnr.:186023 slechts 23,57 EUR Deze miniatuur-drukschakelaar is speciaal geschikt voor het opbouwen van bijv. niveau-aanduiding. Door 2 aparte drukaansluitingen is het mogelijk verschil-, over-, en onderdruksystemen te realiseren. Het gewenste exacte schakelpunt is traploos d.m.v. een stelschro ef in te stellen.

Die zou het kunnen zijn.

Willem de V

Reply to
Willem de V

"Rob / gompy.net" schreef in bericht news:g0mkfq$v8v$ snipped-for-privacy@bozweb.net...

Die zou ik niet gebruiken voor gas hij is bedoeld voor vloeistof, water. Of je moet willen dat de boel de lucht ingaat.

Reply to
Ex orange "klant"

"Ex orange "klant"" schreef in bericht news:482ee87d$1 snipped-for-privacy@news4us.nl...

Als er water inkomt kan je hem weggooien., dus nee hij is niet geschikt voor vloeistoffen.

--
CU, Rob

www.modelbouw.gompy.net
 Click to see the full signature
Reply to
Rob / gompy.net

Beste Klant, de pressostaat van een wasmachine is wel degelijk bedoeld voor gas (lucht), maar is niet gegarandeerd explosieveilig. Opzich ben ik het dus eens met je advies om die niet te gebruiken.

Ik had in mijn caravan een systeem met twee reduceers en twee manometers, dat speciaal bedoeld was, om bij een lege eerste gasfles automatisch over te schakelen naar de 2e. De manometer van het eerste reduceer gaf dan natuurlijk 0 aan. Is zoiets (standaard te koop) niet veel gemakkelijker?

Reply to
jan siepelstad

denk je er even aan dat alle knutseloplossingen met wasmachine onderdelen en losse componenten natuurlijk nooit aan de vereiste keureisen voldoen en daarmee een flink risico vormen. Tenzij je ooit de voorpagina's van de dagbladen wilt halen: niet mee gaan klooien ! reken er ook maar niet op dat de verzekering een rooie cent zal uitbetalen als blijkt dat je zeer bewust hebt zitten rommelen !

Reply to
niet.lullen

"niet.lullen" schreef in bericht news:ec39f$482f3e43$d55d7485$ snipped-for-privacy@news.chello.nl...

Nu kan je me natuurlijk wel uitleggen aan de hand van documentatie waarom een drukschakelaar van een wasmachine niet bruikbaar is / of niet gebruikt mag worden ?

Voor de OP, kijk eens in een oude cv-ketel naar de gasdrukwachter als je de wasmachinedraukwachter niet vertrouwd.

--
CU, Rob

www.modelbouw.gompy.net
 Click to see the full signature
Reply to
Rob / gompy.net

Hij is niet gegarandeerd explosieveilig, oftewel het gas zou bij de contactvonk kunnen komen... Dat is niet zozeer aan de hand van de documentatie, maar meer aan de hand van ontbrekende keurmerken op de pressostaat en ontbrekende specifiek genoemde eigenschappen in de documentatie die betrekking hebben op voornoemde explosieveiligheid.

"jan siepelstad" schreef in bericht news:babe8$482f28e7$d97b6566$ snipped-for-privacy@cache3.tilbu.nb.home.nl...

Zo'n systeem heb ik al, maar ik zou het graag weten als de eerste gasfles leeg is. Ik kan deze gasfles dan laten vervangen door een volle fles. Het gaat vooral om de wintermaanden, dan ben ik daar niet zo vaak. Vandaar mijn vraag, ik dacht dat er wel iets te koop zou zijn, wat natuurlijk ook veilig is, dus daarover geen misverstanden.

Gr. Jan

Reply to
Jan

zoek eens in deze catalogus:

er staan allerhande slimme dingentjes in ook voor gasaansluiting e.d.

Reply to
Gert

dat hoef ik jou niet uit te leggen, als jij geen gaskeurmerk op dat stuk wasmachine-onderdeel ziet staan is het foute boel. En dt staat er echt niet op hoor. een sopje Omo is lang niet zo explosief als gas.

een gasdrukwachter in een cv ketel werkt doorgaans op de onderdruk in de luchtaanvoer en niet in het gascircuit. Is daarom zeer waarschijnlijk niet bestand tegen overdruk , alleen geringe onderdruk. maar dat kun je wel opzoeken.

Reply to
niet.lullen

Als er geen kant-en-klaar systeem te koop is, kan je natuurlijk proberen te detecteren of het wijzertje op 0 staat.

Zou je niet iets kunnen maken wat op gewicht werkt ? Zet je fles op een weegschaal en bij het bereiken van een bepaald gewicht is je fles (bijna) leeg. Als je een schakelaar aan een weegschaal zou kunnen koppelen heb je een waarschuwingssysteem. Lijkt me een veiliger systeem dan een drukmeting in de gasslang bouwen.

-- Marcel

Reply to
Ma®©el

"Ma®©el" schreef in bericht news:65c2$483024aa$4dfab799$ snipped-for-privacy@news.chello.nl...

Heb ik ook aan gedacht, is ook wel te doen, maar ik dacht dat er toch ook wel een drukschakelaar ou bestaan. Ik heb deze wel eens zien zitten ook op van die kachels die ze in de kassen gebruiken. Die bewaken de gasdruk, en bij een onder of bovendruk, gaat de kachel uit. ik kan ze alleen nu ff niet vinden op internet....

Reply to
Jan

Goed plan.....heb je een idee hoe dat is te maken?

Reply to
Jan

"Jan" schreef in bericht news:48303f96$0$14346$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

Zet er een webcam of zoiets op. Kan je vanaf thuis je metertjes aflezen.

Reply to
Peter Govaere

reflectie-lichtsluisje op het ruitje van de manometer plakken. Wordt vaker gedaan !

Reply to
J.J. van den Berg

Het wijzertje kan het hefboompje van een microswitch indrukken, of (moeilijker maar veiliger) een optische sensor activeren van het type dat wel onder spoelschotels van videorecorders gebruikt wordt en dat op basis van reflectie werkt.