Diepvries motor blijft draaien ...

Hallo,

De motor van onze diepvries blijft continu draaien en heeft dus zeer warm. Er word géén rekening meer gehouden met de thermostaat hoewel deze volgens mij nog correct werkt, leid ik af uit het volgende: Als de thermostaat op minimum staat is het -12° in de diepvries maar als deze op maximum staat blijft de temperatuur op -12°. Zelf op de stand invriezen (-30° is eigenlijk de thermostaat overbruggen) bekom ik géén lagere temperatuur. Mocht de thermostaat nu stuk zijn en de motor blijft gans de tijd draaien zou de diepvriezer toch tot op zijn maximum afkoelen dacht ik ?

Graag reactie

Reply to
Christophe Vanhouteghem

Je thermostaat zal waarschijnlijk stuk zijn omdat hij niet meer uitschakelt.

André
http://www.xs4all.nl/~bausie/
Reply to
bausie

"Christophe Vanhouteghem" schreef in bericht news:bkttt1$1111u$ snipped-for-privacy@sinclair.be.wanadoo.com...

Hier komt er 1:

Het lijkt er op dat de temperatuur van -12 graden het laagste is dat de diepvries kan halen. Dan moet er ofwel een behoorlijke lekkage zijn waardoor warmte kan toetreden, b.v. water in het isolatiemateriaal of een slecht sluitende afdichting van de deur of het deksel, nakijken vooral aan de kant waar het scharnier zit valt het niet zo snel op, ofwel het koel-systeem werkt slecht b.v. door verlies van het koel-medium (vroeger cfk, tegenwoordig heel andere prutjes).

--
Mazzels!

Gerard

verwijder "nospam" uit e-mail adres

Posted by news://news.nb.nu
Reply to
Bezemsteel

Op Thu, 25 Sep 2003 13:50:29 +0200 schreef "Bezemsteel" :

Ofwel is de motor versleten, onvoldoende vermogen.

Reply to
x !

Christophe, Je moet min.-18°C hebben in de diepvries voor etenswaren. Wegens je uitleg stel ik vast dat er een gaslek moet zijn in het circuit waardoor de temp. niet bereikt wordt. Misschien heb je de vriezer onlangs verplaatst wat bij een oudere vriezer delicaat is (de leidingen kunnen scheuren). Herstellen is niet meer mogelijk indien de leiding stuk is in de wanden. Wat Bausie stelt is waarschijnlijk niet mogelijk daar de therm. overbrugt wordt op de stand continue vriezen. Bij de laatste modellen van Miele wordt de stand continue vriezen uitgeschakeld na een bepaalde tijd. Ik denk dat je een nieuwe vriezer staat te wachten. Groeten, Toon

Reply to
toon

door een klein lek in uw koelsysteem kan dit je kast niet meer verder koelen dan -12 °C

terwijl je je diepvries waarschijnlijk hebt ingesteld staan op -15 °C of kouder (hysteresis meegeteld)

en: zolang je diepvries niet koud genoeg is blijft ie draaien.

moraal: laten nakijken door bevoegde technieker, en hem nieuw gas op laten doen, of nieuwe diepvries halen.

--
Treat your password like your toothbrush.
Don't let anybody else use it,

Op Thu, 25 Sep 2003 18:33:10 +0200 schreef Verstrooid Profke :

nieuw gas heeft geen enkele zin, lek dicht zichzelf niet (als het dat is)

Reply to
x !

Als hij een gaslek heeft, dan vriest hij helemaal niet meer.

[...]

Anders lijkt het me inderdaad mogelijk dat er een gaslek in zit en dan is reparatie, zeker als het een wat oudere kist (kast) is, niet lonend. HB

Reply to
h.braamkolk

warm.

overbruggen)

Hoi,

Het is niet als betweterigheid bedoeld maar als een echte vraag: Kan het niet zijn dat de compressor versleten is? Ik zou het op prijs stellen indien een "nee" vergezeld zou gaan van wat uitleg. Nogmaals, het is voor mij om van te leren, niet omdat ik denk het beter te weten.

Vriendelijke groeten, René

Reply to
René

"bausie" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@xs4all.nl...

Fout: Bij een klein gaslek koelt hij nog wel, alleen minder goed. Dit kan dus wel degelijk het euvel zijn. Vooral als de vriezer al wat jaartjes oud is, en er een minimale lekkeage is, dan kan het heel goed dat de vriezer steeds minder gaat presteren. Ook de compressor kan slijten. Net zo als je motor in de auto. Langs de kleppen in de compressor lekt steeds meer gas, zodat het rendement steeds slechter wordt.

En nou niet zeggen de compressor is hermetisch gesloten, er zitten kunnen geen lekken in zitten. Sloop maar eens een oude uit elkaar. Er zitten oa. kleppen in, welke kunnen slijten. Een inlaat, oftewel lage druk klep, en een uitlaat, oftewel een hoge druk klep. Bij roterenede verdringerpompen heb je geen kleppen. Hierbij kan er slijtage komen langs de roterende schoten. of roterende zuiger. Het rendement, oftewel het vriezende effekt van de compressor wordt steeds slechter. Een oude auto verbruikt ook meer benzine.

Jantje

Reply to
Jantje

"Bezemsteel" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@news.nb.nu...

waardoor

kant

De afdichtingen van de deur of deksel kun je eenvoudig testen door er (savonds)een werkende looplamp of zaklamp in de koelkast of vriezer te leggen. Deur dicht. Licht in de ruimte uitdoen, en je ziet de sporen van licht (of je ziet ze niet als alles goed is).

Jantje

Ps vergeet de lamp niet.

Reply to
Jantje

Een kortsluitankermotor zoals in een koelkastcompressor gaat niet minder werken. Hij draait of hij draait niet.

warm.

overbruggen)

waardoor

kant

Reply to
kriegsman

Waarschijnlijk nee, afhankelijk van leeftijd, en het gebruik.

en: aan X!: als er een lek is wat er bijv. voor zorgt dat op 3 jaar tijd het koelvermogen daalt tot het hier beschrevene, (heel klein lek) dan zal nieuw gas het probleem inderdaad niet oplossen,maar toch zorgen voor nog eens 3 jaar koelplezier.

--
Treat your password like your toothbrush.
Don't let anybody else use it,
and get a new one every six months
Reply to
Verstrooid Profke

"kriegsman" schreef in bericht news:bkvo3k$fk7$ snipped-for-privacy@news3.tilbu.nb.home.nl...

?

Dat klopt wel, maar ik denk dat met *motor* in dit geval de complete pomp-unit bedoeld is. Die wordt in de volksmond de motor genoemd, maar bevat ook de pomp. Als de pomp versleten is, gaat het koelen niet meer goed.

--
Mazzels!

Gerard

verwijder "nospam" uit e-mail adres

Posted by news://news.nb.nu
Reply to
Bezemsteel

En waar moet dat snoer dan wel tussen door Jantje? Als een koelkast of diepvriezer niet goed afsluit, dan merk je dat onmiddellijk, want dan voel je dat er geen vacuüm is gezogen tijdens het open doen van de kastdeur.

André
http://www.xs4all.nl/~bausie/
Reply to
bausie

(of

Euh, wat voor zaklamp gebruik jij?

:)

PeterV

Reply to
Peter de Vroomen

"René" schreef in bericht news:bkvdpb$bdu$ snipped-for-privacy@reader1.tiscali.nl...

indien

Ja, dat kan heel goed. Dan gaat de capaciteit ook achteruit. Kijk in een van mijn vorige berichten.

Jantje

Reply to
Jantje

"Jantje" schreef in bericht news:bl1kva$fh6$ snipped-for-privacy@news.hccnet.nl...

om

Hoi Jantje,

Soms is de volgorde waarin berichten bij mij binnenkomen nogal raar, en toen ik dit postte, stond de jouwe er nog niet tussen. Bedankt voor je reactie.

Groetjes, René

Reply to
Harrie