detailvraag CP110 teletekst (PNP ?)

Hallo,

Ik ben er sinds kort achter gekomen dat de nieuwe CP110's (de "belgische", zoals de 28CE6290/10B) in zwarte behuizing geen plug&play TXT connector op de hoofdprint lijken te hebben (een werkende module uit een andere CP110 (een "franse", 24CE3571/10B) en een CP90 werkte er niet in, terwijl de oude CP110 (zoals de "franse"

24CE3571) wel plug&play is (geen module betekent TXT niet oproepbaar, na plaatsing meteen wel)). De 28CE6290/10B gedraagt zich met geplaatste module gewoon als toestel zonder TXT.

Ik wil dus eigenlijk zo'n TXT module in een 28CE6290/10B aan de praat krijgen, weet iemand wat daar voor nodig is (jumper ?) of iets in een soort servicemode (voor zover aanwezig), of hebben de nieuwere versies zonder TXT andere software in de micro op de hoofdprint en wordt het dus moeilijk ?.

Alvast bedankt voor de reacties, groeten van Bart

PS: ik dacht zelf nog aan een "uitgekleed" type RGB matrix-ic zonder twee inputs oid. (RGB-TXT en RGB-extern via scart) maar dat lijkt me niet het geval (in de 26CE6290 zat meende ik een TDA3566, toestel zo niet bij de hand, en in de 24CE3571 een TDA3562). Bij de 24CE3571 waar zowel TXT als scart-RGB werkt staan deze RGB-ingangen "paralell".

PS: de 24CE3571 is origineel trouwens ook een toestel zonder TXT, daar werkt plaatsing van een module (dus) wel

Reply to
Bart Jorritsma
*Bart Jorritsma* a écrit/schreef/wrote le/op/on 29/12/2003 :

Ligt aan de software, Bart.

De processor, aan de voorzijde van het chassis is inderdaad, voor sommige modellen welke zonder txt module werden verkocht,van een andere type. En dan mag je zoveel txt modules probere, het zal *niet* werken.

Er zijn twee versies; de TMP47C432P/8187/8188 = 4822 310 31849 TMP47C432P/8189 = 4822 310 31851

Kijk eens in het toestel waar het*wel* werkt, welk model daar in steekt.

Groetjes,

--
*Alain Beguin*
mailto: http://cerbermail.com/?XiEiqwImaa

Hoi Alain,

Aha, bedankt, maar het zou met wisselen van de processor dus opgelost kunnen zijn ?, naast die 24CE3571 heb ik ook nog een sloopprint van een "oude" CP110. Ik kan de code op de cpu zo even niet lezen, er zit een afschermblikje op vast gezet, maar maar ik ga zeker even een cpu-wissel proberen met die andere print, verder lijkt het me dan wel uitwisselbaar (het proberen in ieder geval waard) zal eerst die

28CE6290 hier weer even naar toe halen om het te proberen (de pinout van de ic's lijkt aan het type te zien gelijk).

bedankt voor je snelle reactie, ik laat weten of het gelukt is

groeten van Bart

Reply to
Bart Jorritsma

Volgens mij kunnen beide varianten processoren wel teletext aan, maar:

Deze is voor de ouderwetse txt decoder...

Deze is voor de flof decoder uit de G90B en G110 chassis, bij mijn weten, en werkt waarschijnlijk ook met de oude decoder (of dat moet juist het probleem zijn natuurlijk).

Hoi Maarten,

snipped-for-privacy@panic.xx.tudelft.nl wrote:

Ok, bedankt, dat kan het ook zijn, ik heb de "nieuwe" CP110 inmiddels staan, vanmiddag weet ik meer wat cpu wissel oplevert. De TXT printen uit de G110 en G90B hebben (zo uit het hoofd) dezelfde connectoren (en afstand) maar hebben oa. een extra "MAB" cpu op de print (dat kan dan voor flof zijn). Ik laat het nog even weten.

groeten van Bart

Reply to
Bart Jorritsma

Hoi Maarten,

snipped-for-privacy@panic.xx.tudelft.nl wrote:

Dat was het inderdaad, ik heb zelf twee G90B's en het plaatsen van zo'n flof print was zo gebeurd, de teletekst werkt nu wel meteen op die

28CE6290/10B. Maar omdat ik die modules uit mijn G90B eigenlijk niet kwijt wil (al worden ze momenteel nooit gebruikt, als videomonitor in gebruik, zonder audio, de opklikspeakers heb ik ook niet) probeer ik met de cpu wissel er een oude TXT print in aan de gang te krijgen (maar kan zo niet inschatten of er andere dingen fout gaan/niet langer meer kloppen), ik laat het weten of het gelukt is.

groeten van Bart

Reply to
Bart Jorritsma

CPU wissel moet probleemloos gaan. Ik wist niet dat de nieuwe CPU de oude decoders niet meer aankon... Weer wat geleerd.

"Bart Jorritsma" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@student.utwente.nl...

vast gezet,

Dat is maar goed ook, want die TMP's dingen sneuvelden bij de vleet door de statische lading van de vlakbij gelegen fles. Als serviceonderdeel werd de TMP op het CP90 chassis standaard met een afschermblikje+draadje geleverd. Ik heb er erg veel vervangen. Ik geloof dat in die CP90 voor het eerst een rechtehoek(?) beeldbuis werd gemonteerd. Daarvoor waren die hoeken nogal bollig.

Maurits

Reply to
Maurits

Hoi Maurits,

Maurits wrote:

Aha, Ok, ze hebben alle drie zo'n blikje. De CP90 en CP110 hebben inderdaad flatsquare beeldbuizen ("dezelfde" bolling als een 15-inch computermonitorbeeldbuis, de 14-inch beeldbuizen zijn nog "ouderwets" bol). Ouderwets maar tussen haakjes gezet trouwens want tegenwoordig zijn nog verbazend veel nieuwe TV-toestellen met "ouderwetse" niet flatsquare beeldbuizen te koop (vrijwel alle portable toestellen, maar ook nog typen met "55" cm beeldbuis (al is het dan 53 oid.), er is minder glas voor de beeldbuis nodig en daardoor mogelijk goedkoper (of goedkopere fabrikanten met oude glasmallen oid. ik weet er het fijne niet van).

groeten van Bart

PS: met flatsquare beeldbuizen bedoel ik dus niet die "real-flat" buizen met echt vlakke voorkant, de beeldbuizen van oa. het ESF type zijn nog net iets platter dan de gewone flatsquare, maar dat is niet snel te zien.

Reply to
Bart Jorritsma

Hallo,

snipped-for-privacy@panic.xx.tudelft.nl wrote:

Met het wisselen van de cpu werkt de 28CE6290/10B wel met een "oude" teletekst module van een CP90/CP110, het probleem is opgelost, bedankt voor de tips (ook Alain, met jouw aanwijzingen had het ook gewerkt), er is dus een cpu-versie van de CP110 die alleen met gewone TXT modules werkt en een versie die alleen met nieuwere flof-TXT modules werkt (en uitwisselen van de cpu's hierom gaat prima).

groeten van Bart

Reply to
Bart Jorritsma