Datatransmissie

Hallo,

Ik ben student aan de Universiteit in Eindhoven, alwaar we bezig met een project waarbij we een brandweerpak ontwerpen waar enkele sensors (temperatuur gas etc) en enkele actuators (in de vorm van trilmotortjes) zitten, hier is een interactie tussen dwz dat als bijvoorbeeld een waarde te hoog wordt dat dan zo'n motortje gaat trillen. Deze interactie loopt via een extern systeem.

Dus er moeten gegevens verzonden worden van het pak naar het externe systeem en terug, daarvoor hebben we datatransmissie nodig, wat voor soort transmissie zou ik daar het beste voor kunnen gebruiken? Het externe systeem is trouwens aanwezig op de plaats van de brand zelf, dus het bereik hoeft hooguit maar een paar 100 meter te zijn, en het moet wel goed door muren enzo heen kunnen, en weinig hinder ondervinden van rook.

Dit stuk van het systeem hoeven we zelf niet te bouwen, we moeten er alleen een uitspraak over doen, waarom we voor die vorm van transmissie kiezen.

Dus, heeft iemand een idee wat voor soort transmissie wij nodig hebben, en wat voor componenten (dwz, antenne's, transceivers etc) daar voor nodig zijn?

Groet,

Bram Braat

Reply to
Bram Braat

Wireless lan idee komt me meteen tenboven...

"Bram Braat" schreef in bericht news:c6g1s9$183g$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net...

te

een

systeem

systeem

alleen

Reply to
Colin Myerscough

En laat het ook meteen weer zinken. Met een wireless LAN kom je binnen een gebouw niet ver. Ik heb laatst bij een klant 2 Accesspoints moeten plaatsen die hemelsbreed nog geen 20 meter uit elkaar staan. Sterker nog, ik kon ze zonder problemen op hetzelfde kanaal zetten want de ontvangst was gewoon 0.

Ik zou het meer zoeken in de lagere 400MHz banden met een fatsoenlijk zendvermogen. Een tetranet of GSM achtige oplossing lijkt mij betrouwbaarder.

--
Reply to nico@nctdevpuntnl (punt=.)
Bedrijven en winkels vindt U op www.adresboekje.nl

gewoon laagfrequent houwe, hebbie geen ontvangers nodig ook, beetje flinke accu op je rug en je heb gelijk genoeg power om de hele buurt in een gotsgruwelijke klereherrie te zette, alleen ff de blieppies of pieppies juist interpredingesse pies of keek

:))

Reply to
Dakduvel

"Bram Braat" schreef in bericht news:c6g1s9$183g$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net...

alleen

Zoals je weet zul je bij elke zoek naar een oplossing eerst de 'wensen' en specificaties van de oplossing moeten vastleggen voordat je een technologie gaat kiezen.

Dus graag gegevens over de

- % dekking (het zal op sommige plekken zoals een metalen koelcel nooit werken, is dat toegestaan)

- BER (hoeveel bitjes mogen er fout zijn)

- foutcorrectie (ga je zelf de omgevallen bitjes herstellen of moeten wij het antwoord geven)

- bitrate (hoeveel bitjes per seconde ga je sturen)

- vergunning (bestaande of mag je iets nieuws bedenken waar nog nooit een machtiging voor is afgegeven en misschien ook geweigerd gaat worden)

- gewicht, levensduur (hoeveel accu met hoeveel gewicht met hoeveel vermogen over welke tijd ga je gebruiken)

- hoeveel geld heb je? (koop je een commercieele oplossing in de winkel of mag een R&D team van 50 man er twee jaar aan werken)

- etc.

Als je deze lijst gaat doorwerken zul je vaak zelf de oplossing gaan vinden. Oftewel de randvoorwaarden bepalen het antwoord op je vraag!

(voorbeeld, het kan zijn dat je dankzij de specificaties er achter komt dat er geen radio verbinding mogelijk is, dus dat je bijvoorbeeld via glasvezel in je brandslangen moet gaan werken)

Jack

Reply to
Jack

Kun je geen gebruik maken van wat ze zelf al hebben? Dat is vaak het simpelste en je weet ook meteen zeker wat voor verbinding je mag verwachten. Je krijgt ook geen discussies daarover.

De heren hebben waarschijnlijk een spreekverbinding. Kijk dan of je daaroverheen kunt werken.

Misschien zijn er modellen te koop met als extra feature een ingebouwd modem (en dan moet je je systeem aansluiten op een seriele interface) of een aansluiting voor simpele aan/uit-signalen zoals een alarmknop (dan moet je je systeem aansluiten met behulp van aan/uit-"contacten", of open collector of zoiets).

Al is er maar één aan-uitkanaal aanwezig zoals een noodknop van een taxichauffeur, en een bevestiging in de andere richting, dat zou al genoeg zijn. Je moet dan met een eenvoudige codering gaan werken voor de verschillende signalen die je wilt overbrengen.

Je kunt ook overwegen om zelf aansluitingen te maken op het audio-gedeelte van zo'n walky-talky, en dan stuur je je signalen met fluitjes over het aanwezige spreekkanaal, of dergelijke. Je hoeft het audio-gedeelte daarvoor maar minimaal te wijzigen, desnoods op de contacten van de ingebouwde luidspreker en microfoon, en de rest van de schakeling hou je buiten de walky-talky. Om de brandweerman het gefluit te besparen, kun je de gekozen frequentie eruit filteren (zeer smalbandig!) voordat het geluidssignaal verder gaat naar de koptelefoon of luidspreker.

Hebben ze zelf geen materiaal voor een spreekverbinding, overweeg dan een gewone robuuste walky-talky met zo'n aansluiting. Een goed gekozen model haalt die paar honderd meter plus wat muren wel. Neem een laagfrequent model (een andere poster zei het al). En een flink zendvermogen en goede kwaliteit ontvangergedeelte.

Maar let erop dat je geen 100% garantie kunt geven voor de verbinding, want het blijft draadloos. Er is altijd een kans op dips in het zendsignaal, zelfs als het gebouw bij wijze van spreken van hout is. En als het gebouw muren heeft met zeer veel metaal erin (kluis? Koelcel? techniek- ruimten?) dan is de kans op uitval van het signaal groter.

TelcoFan.

Reply to
TelcoFan
[....]

Een paar tellen zoeken en presto.

Zie als voorbeeld de volgende link:

Klik op de foto. "These transmitters, receivers and transceivers are designed to be integrated in applications requiring autonomy or portability. "

In de specs staat steeds 50W, echter dat moet 50 ohm zijn. Er zijn modellen van 10 mW voor maximaal enkele

100 m, maar ik zag ook een model van 500 mW voor 2 kilometer in het vrije veld (en meer). Zo'n waarde stort in een gebouw vaak in elkaar tot 10% van de waarde, dus dat zou voor jou kunnen voldoen.

Dit is een start, want b.v. de gekozen frequentie is een risico. License free = kan in principe gestoord worden :-)

Reply to
TelcoFan

Hi,

Kijk es hier:

"..single chip transceiver dedicated to low power wireless applications, optimized for licence free ISM band operations from 400 MHz to 950 MHz. Its flexibility and unique level of integration makes it a natural choice for any system related to telemetry, remote controls, alarms and security systems, radio modems, Automatic Meter Reading, hand held terminals, high-tech toys, game pads, internet appliances, electronic point of sales... "

Je moet hier ook met gcc-avr op los kunnen denk ik. Een simpel "I am alive" bericht periodiek herhalen en je weet of er nog verbinding is. Lijkt me ideaal voor deze toepassing, klein, goedkoop en simpel.

succes

te

een

systeem