cnc-freesmachine

Beste NG-ers

Ik speel al een hele tijd met de idee een CNC-freesmachine te maken. Mechanisch gedeelte kan geen probleem zijn.

Electronisch ben ik echter een bijna-leek. Dus ging ik voor de aandrijving op zoek naar een "kant-en-klaar" systeem. Na veel zoek kwam ik hier

terecht. Systeem lijkt bijna plug & play....

Wat denken de experts er van ? Is het wat ? Of zijn er betere alternatieven....

Reply to
Peter Govaere

"Peter Govaere" schreef in bericht news:_cbyf.114885$ snipped-for-privacy@phobos.telenet-ops.be...

Levendige discussie en voorbeelden. Tevens een hoop kennis die graag gedeeld wordt.

CU, Rob
www.gompy.net - www.news.gompy.net
Meet the BOFH - www.cam.gompy.net
NNTP-tool - www.nntptool.gompy.net
Reply to
Rob / gompy.net

Nog een paar leuke links naar Circuits Online:

Ivo Vermeulen

Deze heb ik gebouwd

met besturing van
beide in kitvorm... Kant en klaar kopen was mij te duur. Software PCNC (koop) en BoCNC (freeware) Dirk

Reply to
PDØDF/PA-11Ø12

Hm, 130 engelse ponden voor twee boardjes. Dan nog eens 50 engelse ponden voor de bijbehorende software , die in de actie gratis is. Mis je nog de stappenmotoren, kosten slechts 45 Engelse ponden. Uiteraard de bedrading bekabeling en behuizing plus de mechanieken.... Plug & play is ook niet helemaal waar. Immers wanneer je een paar driver boards en wat software en een paar stappenmotoren hebt ben je er nog niet.

Om iets te kunnen frezen heb je CAE/CAM software nodig, en dan is een "geleend" pakketje autocad niet voldoende om de getekende plots in freesdata om te zetten. Daarnaast moet je de frees ook optillen en laten zakken, hij moet immers ook over "eilanden" heen die je wil laten staan. Nog een relatief kleine sterke en vooral hoogtoerige motor voor de frees dus...

Wil je echt wat bouwen of ben je een beetje aan het trollen ?

"Peter Govaere" schreef in bericht news:_cbyf.114885$ snipped-for-privacy@phobos.telenet-ops.be... : Beste NG-ers : : Ik speel al een hele tijd met de idee een CNC-freesmachine te maken. : Mechanisch gedeelte kan geen probleem zijn. : : Electronisch ben ik echter een bijna-leek. Dus ging ik voor de aandrijving : op zoek naar een "kant-en-klaar" systeem. Na veel zoek kwam ik hier :

terecht. Systeem lijkt bijna plug & : play.... : : Wat denken de experts er van ? Is het wat ? Of zijn er betere : alternatieven.... : :

Reply to
DeviceZero

"DeviceZero" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com...

Als ik goed kijk is die inbegrepen....

Ik wou eerst via mijn OFFICIELE licentie (jawel !) van Autocad de tekening maken en ze dan via de bijgeleverde software omzetten naar een CAM-programma.

Men neme een Dremel....

Hoe kom je bij dat laatste ????

Ondertussen ben ik ook hier terecht gekomen :

Peter Govaere

Nou, omdat het bouwen van een CNC freesmachine iets voor nerds is en jou ken ik uit de groepen al langer. Je bent geen nerd. Wil je professioneel frezen, en dat zal met een eerlijke licentie Autocad in een recente versie wel moeten dan investeer je in een kant en klaar apparaat. Een pro gaat niet lopen hobbyen, maar wil z.s.m geld verdienen....

Overigens is het spul van die site van het kaliber dat het mogelijk is er een plottertje mee te bouwen (tekenen dus) om te kunnen frezen heb je redelijk vermogen nodig (verspanende bewerkingen) en dat zal niet gaan lukken met speelgoed, tenzij je heel veel geduld hebt.

Complete oplossingen vind je overigens ook bij

(een thuiswedstrijd voor jou) en als het om echt klein spul gaat is om te experimenteren een omgebouwde HP plotter een mooie start...

"Peter Govaere" schreef in bericht news:QJOyf.118566$ snipped-for-privacy@phobos.telenet-ops.be... : : "DeviceZero" schreef in bericht : news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com... : > Hm, 130 engelse ponden voor twee boardjes. : > Dan nog eens 50 engelse ponden voor de bijbehorende : > software , die in de actie gratis is. : > Mis je nog de stappenmotoren, kosten slechts 45 Engelse : > ponden. Uiteraard de bedrading bekabeling en behuizing : > plus de mechanieken.... Plug & play is ook niet helemaal : > waar. Immers wanneer je een paar driver boards en wat : > software en een paar stappenmotoren hebt ben je er nog niet. : >

: > Om iets te kunnen frezen heb je CAE/CAM software nodig, : : Als ik goed kijk is die inbegrepen.... : : > en dan is een "geleend" pakketje autocad niet voldoende om : > de getekende plots in freesdata om te zetten. : : Ik wou eerst via mijn OFFICIELE licentie (jawel !) van Autocad de tekening : maken en ze dan via de bijgeleverde software omzetten naar een : CAM-programma. : : > Daarnaast moet je de frees ook optillen en laten zakken, hij : > moet immers ook over "eilanden" heen die je wil laten staan. : : : > Nog een relatief kleine sterke en vooral hoogtoerige motor : > voor de frees dus... : : Men neme een Dremel.... : : > Wil je echt wat bouwen of ben je een beetje aan het trollen ? : : Hoe kom je bij dat laatste ???? : : Ondertussen ben ik ook hier terecht gekomen :

: : :

Reply to
DeviceZero

"DeviceZero" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com...

Ik zal voorlopig als een compliment opvatten. :-)

Zowel qua opleiding als op professioneel vlak, ben ik echter (bijna passioneel) altijd met techniek bezig geweest, zij het eerder op mechanisch vlak. Eigenlijk al sinds ik op m'n achtste een mecanno setje kreeg.

Het is echt wel voor hobby doeleinden bedoeld....

Daar zeg je wat.... ik ken een bedrijf dat allerlei dingen maakt in kunststof. Zij hadden behoefte aan een freestafel met een grote X-Y maat, maar de Z-maat moest slechts enkele cm's bedragen. Deze hebben ze zelf gemaakt.

Het gaat ook niet over het frezen in dikke blokken staal. Eerder multiplex, hout, plexi..... en dan is "graveren" eigenlijk een betere term.

Zal eens gaan zien....

Heb er al 1 op de kop getikt via marktplaats.nl. Is wel een Roland.... dat flatbed spul wordt echter zeldzaam :-)

Reply to
Peter Govaere

Zeker als het meer om graveren (dichterbij plotten dan frezen) gaat kan je met een plotter vaak prima uit de voeten. Enige echte aanpassing is aan de vaak roterende kleurenkop de freesmotor bevestigen en hopen dat het extra gewicht de werking niet verneukt.. Drivers voor Autocad en autocad-achtige producten zijn daarvoor ook helemaal geen enkel probleem...

"Peter Govaere" schreef in bericht news:Z8Qyf.118714$ snipped-for-privacy@phobos.telenet-ops.be... : : : > (een thuiswedstrijd voor jou) en als het om echt klein spul gaat is : > om te experimenteren een omgebouwde HP plotter een mooie start... : : Heb er al 1 op de kop getikt via marktplaats.nl. Is wel een Roland.... dat : flatbed spul wordt echter zeldzaam :-) : : : :

Reply to
DeviceZero