versterker klasse A

Hallo,

kan iemand mij het verschil uitleggen tussen een klasse A versterker, en anderen (B, AB...)

Ik heb hier wel wat uitleg liggen, maar zou toch nog wat extra info willen. Zoals wat de nadelen zijn & de voordelen.

Klopt het dat het grootste nadeel het slechte rendement is? Ik heb juist ook gelezen op het net, dat deze versterkers in de handel ook duurder zijn. (omdat er meer moeite moet gedaan worden om de transistoren te koelen) (en voordeel dan weer dat er minder vervorming is?)

"M" wrote in news:brld0j$1b2me$ snipped-for-privacy@sinclair.be.wanadoo.com:

Klasse A weinig of geen vervorming (linear gebied versterking transistor), continu rustroom=> slecht rendement groot rendement. neg.)

Klasse C wordt zelden gebruikt, 100%rendement , versterking minder dan

180° bij sinusvormig signaal.

Daar er in de klasse A een hoge rustroom vloeit zal deze meer gekoeld moeten worden.

Greetz Cofke

Reply to
Cofke

Grappig: Klasse AB wordt warmer naarmate er meer vermogen wordt geleverd aan LSP. Klasse A wordt kouder naarmate er meer vermogen wordt geleverd aan LSP, want dan hoeven de eindtransistoren dat vermogen niet zelf meer te dissiperen.

Overigens: in Klasse AB wordt de ruststroom op een zodanige waarde afgeregeld dat de twee b-e diodes net lekker geleiden. Te lage ruststroom geeft cross-over vervorming: rond de nuldoorgang werken de transistoren dan niet lineair.

Peter.

Cofke schreef in artikel ...

Reply to
P. Roozendaal

willen.

Bijna alle (audio) versterkers die je kan kopen zijn klasse AB, welke de voordelen heeft van klasse B (grotere efficientie) maar niet de nadelen ervan (cross-over vervorming).

zijn.

(en

Klasse A versterkers zijn gigantisch duur omdat ze continue enorm veel vermogen verstoken, zelfs als er geen signaal naar de speakers wordt gestuurd. Dat betekend weer dat de voeding heel duur moet zijn en dat maakt de grootste gedeelte uit van de prijs.

Ik zou me er niet zo'n zorgen om maken. Een goede klasse AB klinkt net zo goed als een klasse A versterker. En je ziet nu steeds meer digitale versterkers verschijnen (veel van die DVD audiosetjes hebben een digitale versterker) welke nog efficienter zijn dan klasse AB (2 x zo efficient bijna) en nog beter klinken ook. Ik voorspel dat over enkele jaren alle versterkers digitaal zijn. Zoek maar een op Apogee en Tripath. Texas Instruments heeft ze ook, geloof ik.

Reply to
Dr. O

juist

maakt

Google anders ook eens op class D en class T amplifiers

Reply to
Harold