bewakingspoortjes al tijdwaarneming?

Wie weet hoe bewakingspoortjes werken? Het lijkt mij een perfecte manier om het aantal rondes en de lap-tijd van 1:10 branstof wagentjes te meten. De bedoeling is een soort qualify zoals ze in de F1 doen. Er is steeds maar 1 auto op de baan, er hoeft dus geen onderscheid gemaakt te worden in auto-nummers enzo. De techniek kan dus veel goedkoper en simpeler uitgevoerd worden dan de transpondersystemen die ze bij wedstrijden gebruiken. Ik dacht daarom aan de bewakingspoortjes. De wagens hoeven dan geen zware accu's etc mee te dragen, alleen een (antenne?)draad en een condensatortje (tenminste, dit zit in de protect-boxen van makro). Daarnaast is er natuurlijk wat electronica en een stroomvoorziening nodig voor de detectiepoort.

Wie kan mij uitleggen hoe dit systeem werkt en hoe die detectiepoortjes in elkaar zitten? Het gaat om een zo basic mogelijk systeem.

GR/EE/Tz Morpheus

Reply to
Morpheus

Bij een 'zo basic mogelijk systeem' zou ik denken aan een lichtstraaltje tussen 2 paaltjes. Lichtstraal onderbroken = auto gedetecteerd.

Het is een beetje fraude gevoelig natuurlijk. Maar die fraudegevoeligheid is inherent aan ieder ongebonden systeem.

Jouw detectie-poortjes hebben trouwens 2 nadelen:

- Ze zijn relatief traag.

- De detectiesnelheid is slecht reproduceerbaar. (Als je één sticker op een kunststof auto plakt en de andere op een aluminium auto heb je een dikke kans dat die kunststof auto centimeters vóór de streep wordt gedetecteerd. En die metalen wellicht zelfs helemaal niet :-)

--
met vriendelijke groet,
Gerard Bok

Daar heb ik ook aan zitten denken, was het meest voor de hand liggende. Maar aangezien we buiten rijden is er steeds een ander omgevingslicht. Ik had het vermoeden dat dit nogal storend kon werken op een licht-systeem

Dat klopt, maar het gaat om een match tussen vrienden en kennissen. Geen die-hard racers dus die koste wat het kost willen winnen. Het maakt het alleen wat leuker om een rondetijd te kunnen meten om te zien wie het beste afgesteld heeft en wie het beste de bochten kan nemen enzo.

Da's wel een probleem inderdaad, tenzij dit minder dan een tiende seconde is natuurlijk

De wagens hebben een alu/plastic chassis en een lexaan bodywork. Alle wagens hebben bovendien hetzelfde merk chassis, en verschillen alleen in de vorm van het bodywork (een bmw, een subaru en een dodge body) en op enkele kleinere onderdelen zoals wielophanging enzo. De plaatsing van de stickers kan daarom bij allemaal op dezelfde plek (bv binnenkant van het dak, dat zit bij allemaal op dezelfde hoogte en op een plek waar alle wagens dezelfde onderdelen hebben zitten voor wat alu en metaal betreft)

De vraag is dus of een dergelijk systeem te maken is, en of het een rondetijd met een nauwkeurigheid van ongeveer een tiende kan waarmaken :-/

Reply to
Morpheus

"Morpheus" schreef in bericht news:cc93ij$167$ snipped-for-privacy@reader10.wxs.nl...

Ik

IR-licht heeft nagenoeg geen invloed, anders laser ?

:-/

Als de (reflectie) stickers allemaal even groot zijn is dat geen probleem.

--
CU, Rob
www.news.gompy.net - www.gompy.net

Je kunt een laserpen als lichtbron gebruiken. Bovendien kun je het licht moduleren met bv. 1000 Hz. Daardoor kun je ander licht er uit filteren.

Je kunt ook een gemoduleerde UVLed (38 Khz) als bron nemen, eventueel een lensje ervoor en een TSOP1738 als detector, eventueel een UV doorlaatfilter uit een afstandsbediening om het gewonelicht te onderdrukken.

--
Wil je ook niet voor muisklikken gaan betalen?
Stem dan tegen de Europesegrondwet.

pim. ReplyTo: nospam4me [at] schaeffer.tk

Reply to
pim schaeffer

Niemand die enig idee heeft hoe de poortjes werken?

Misschien kan iemand met enige electronica kennis dan assisteren in dit forumtopic:

(please?)

Reply to
Morpheus

Zou de lezer type 2 en de plak-transponder van de firma codatex

een optie zijn? Is het mogelijk zelf een antenne te fabriceren die op de weg geplakt kan worden als een lange draad? Worden de plak-transponders van elkaar onderscheiden?!?

Reply to
Morpheus

Hoeveel elektronicakennis heb je nodig om één onderdeel te voorzien van 2 draadjes en die aan een steker te solderen? Het grootste probleem is: tot 25 kunnen tellen. (Hint: bij de meeste stekers staan de cijfers bij de pennetjes. Héél klein, maar toch :-)

En die winkel-beveiliging moet je gewoon vergeten. Daarbij praat je minimaal over 10-tallen, en wellicht zelfs 100+ euro. En zo'n ding doet niet wat jullie willen. Hij detecteert de 'nabijheid' van een label. En afhankelijk van externe factoren kan hij de ene sticker al een decimeter vóór het poortje detecteren terwijl hij bij een ander autotje ternauwernood bij kan houden dat hij onder het poortje door gaat.

(Als die wagentjes van jullie tenminste tot een beschaafde snelheid beperkt blijven. Ik sprak afgelopen week iemand die beweerde met zijn modelwagen 75 kmh te halen. En ik geef je op een briefje: als je kans ziet om met 75 kmh door zo'n detectiepoortje te scheuren, dan gaat zo'n ding *niet* af :-)

--
met vriendelijke groet,
Gerard Bok

Hm, er zijn dus niet allerlei ingewikkelde schakelingen nodig? Geen speciale stroomvoorziening? En welke transponders horen erbij? Maak je die ook zelf? Hm... Hellep!

10tallen zou mooi zijn, maar als het erg rochting honderd gaat... :(

Hm, dus niet een goed signaal dus en geen onderscheid tussen de wagens :-(

Die van mij gaat nu 70 kmph, maar die is nog aan het inlopen en moet nog goed afgesteld, getrimd en getuned worden. De maximale snelheid van dit chassis zal rond de 90 kmph liggen :-) Misschien handig om winkels mee leeg te halen dus (o nee, toch niet! dat ding maakt met de 36000 RPM nitro-brandstof motor veel meer herrie dan het poortje :) LOL )

Maar vertel eens, hoe zit dat met die IC, daar kunnen we wel wat mee dus?

Reply to
Morpheus

"Morpheus" schreef in bericht news:ccf527$26n$ snipped-for-privacy@reader11.wxs.nl...

speciale