beperking computertijd

Hallo. Ik ben op zoek naar een manier, hardware, dan wel software, om de tijd dat mijn kinders de computer kunnen gebruiken, in te dammen. Ik vind allerlei software die bijvoorbeeld de tijd online beperkt of bepaalde software in tijd beperkt, maar ik zou iets willen hebben dat de pc's hindert om op te starten of ze op een andere manier onbruikbaar doet zijn en dat vooraf definieerbaar, zodat ze bijvoorbeeld 15 uur per week gebruik kunnen maken van het ding.. Het gaat om intel-pc's met w2k; de jeugd is behoorlijk bedreven in het omzeilen van allerlei toepassingen die hun in de weg zou kunnen zitten...

Wie heeft een goed idee, of een goede link?

Reply to
Harry

Misschien een beetje ouderwets, maar mijn vader deed vroeger bij geluidsoverlast of tv tijd overschrijding (pc kenden we nog niet wel een atatari 2800) de sroom eraf.

--
Groeten
Robert Oor

spaar u de moeite en de nederlagen!

softwarematig is alles te omzeilen door een knoppix live boot cdrom te gebruiken (zelfs een bios wachtwoord is te omzeilen door een simpele

5-seconden-batterij-eruit-reset!)

en hardwarematig kun je enkel de stroomtoevoer trachten te beperken. Dat zou nog eens een toepassing zijn voor domotica...

MAAR: als het u toch lukt heb ik al uitvlucht nummer 1 als hun tijd op is -> "We moeten nog iets dringend moeten opzoeken voor school tegen morgenvroeg... "

PS: de internetmodem meenemen naar het werk zal al veel oplossing kunnen bieden tegen overmatig computergebruik!

Reply to
Pom

Hang er een muntjesautomaat aan en geef ze niet teveel zakgeld.

Reply to
Patrick de Zeester

"Harry" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Netwerkkabel er om 8 uur uittrekken?

Reply to
Marantz

Op Thu, 06 Sep 2007 20:20:28 +0200, schreef Harry:

Eh, een goed gesprek? Ik kan je garanderen dat de gewenste maatregelen niet werken. Ja, ze werken technisch gezien (soms, deels, tijdelijk), maar helpen geen zier om het gedragspatroon van kinderen te veranderen. Dit soort dingen wordt op zijn best gezien als een uitdaging die overwonnen moet worden, niet als een onvermijdelijke beperking die stimuleert om iets anders te gaan doen.

Dit gezegd hebbende weet ik hoe lastig het is om een puber met een communicatieverslaving achter een computerscherm weg te krijgen -- een klant van me heeft een dochter die zo vier uur per dag op MSN zit, en daarnaast druk is met mailen, forums, SMS'en en mobiel bellen. En al die communicatie gaat dus allemaal echt helemaal nergens over -- het is gewoon een 'way of life' (But not as we know it, Jim). De arme vader van het meiske wordt er soms horendol van.

Als je controle wilt hebben over een computer en wat gebruikers daarmee kunnen is Linux een betere keuze dan Windows -- met bijkomend voordeel dat allerlei Windows-only-spellen het er niet op doen, wat de computer al minder aantrekkelijk maakt. Maar zodra iemand de volledige fysieke toegang heeft tot een computer, is waterdichte beveiliging vrijwel onmogelijk (al kun je misbruik wel bijzonder moeilijk maken).

http://www.linetec.nl/

Vroeger zou je 4 uur per dag fysiek bij vrienden uithangen in zo'n geval, dus ik weet niet eens of het wel een probleem is... Natuurlijk kan het wel een symptoom zijn dat er ergere dingen aan zitten te komen, maar zolang het een way of life is en ze geen foute figuren ontmoet op deze manier.. Misschien is het het best om af te spreken 2 of 3 keer een uurtje per dag, inplaats van 4 uur achtereen, om te voorkomen dat andere dingen erbij inschieten?

Ik heb op de pc van mn ex een programma geinstalleerd dat ik meen pc-rental heet. Haar kids (mijn ex stiefkinderen) gebruikten de pc ook iets te veel. PC start gewoon op en je krijgt het normale inlogscherm voor de gebruiker. Daar log je in met een code met wachtwoord. Wachtwoord heeft een vooraf instelbare verbruikstijd welke instelbaar is. Weet niet of het ook nog per dag instelbaar was. Je kan een soort beloningssysteem invoeren, de basiskaart voor een aantal uur per week en bonuskaarten bij goed gedrag oid.

Heb net ff gegoogeld maar kon het zo snel niet vinden, kan door de kater komen.

Computer rental oid....

Succes, Jeroen.

Reply to
Jeroen

Wie is "je" in dit verband? Als dat een ouder is, dan is het nogal lastig als hij/zij iedere keer moet inloggen om een kind de pc te laten gebruiken. Verder is het te hopen dat dat "instellen" niet onder het betreffende account kan gebeuren...

Je kan inloggen als supervisor en dan de rechten uitdelen. Je kent een inlognaam (of nummer) een bepaalde tijd toe, de klok gaat lopen als men onder die naam inlogd. Weet even niet of je ook het aantal keren dat men mag inloggen kon instellen, in ieder geval wel de tijd. Beetje internetcafe idee zoals die griek hier in nl had.

Reply to
Jeroen

Toezicht, dat moet zowiezo, dus regels, en vertrouwen, wat wel mag, en niet, zoals ook bv. geen achternaam, adres, of telefoon nummer bekend maken.... heel belangrijk dus

En ... minstens XP insttalleren, voor W2K zijn geen updates meer en is dus "redelijk" onveilig, XP is (makkelijk) veilig te maken Vista is wat dat betreft nog beter, vooral omdat het ook nog nieuw is, maar toon zelf ook wat intresse...

--
The Fug.
Reply to

Dan ben je wel erg ver heen, lijkt mij, is de jeugd zo on crontroleerbaar ?

--
The Fug.
Reply to

Grapje...

Jeroen, Heb het gevonden, heet computer rental controller, komt zéér dicht in de buurt van wat ik zoek. Ga nog bezien of tijden instelbaar zijn. Dank hiervoor!

Reply to
Harry

Heb de trial geinstalleerd, het doet wat ik wil, maar zodra ik als gebruiker de pc gebruik, kan ik het programma met taakbeheer eraf gooien en kan ik eeuwig doorcomputeren. Is dat eenvoudig tegen te gaan?

Reply to
Harry

Je kan met een policy editor best ver komen (taskmanager uitschakelen, command prompt uitschakelen, etc), maar waterdicht is onmogelijk als er fysieke toegang tot de computer is, en windows beheer valt ook buiten deze nieuwsgroep.

Wat is er mis met een paar duidelijke afspraken met je kinderen en buiten de afgesproken tijden neem je het modem of de netwerkkabel los en/of mee? Dat is veel secuurder dan elke andere goedkope oplossing.

Wat ook buiten deze nieuwsgroep valt, is de vraag of er buiten het internetten geen probleem bestaat dat ook gewoon niet-technisch dient te worden aangepakt. Op tweakers.net is er 1 of 2 jaar geleden nog een geval langsgekomen dat ook begon met de vraag naar een technische oplossing, maar dat op den duur nogal hevig escaleerde (vandalisme door verkeerd geinformeerde verkeerde vriendjes etc).

Ik ga ervan uit dat jouw geval lang zo ernstig niet is (en dus bij uitstek met wat aandacht, begrip en/of een weggenomen verbinding kan worden opgelost), maar ik moest dit toch even kwijt omdat ik toch aan die discussie op tweakers.net moet denken als ik jouw vraag lees.