geluid via spdif naar versterker

Ik zou geluid, dat op mijn computer staat, willen afspelen op mijn versterker. Mijn computer heeft een SPDIF-uitgang; mijn versterker heeft alleen verbindingen met tulpstekkers. Ik zou op mijn versterker de ingang van bijvoorbeeld phono willen gebruiken. Nou wil ik dit wel, maar kan het eigenlijk?

Reply to
Arno de Ruig

"Arno de Ruig" schreef in bericht news:4396b906$0$719$ snipped-for-privacy@dreader2.news.tiscali.nl...

SPDIF is een digitaal signaal. Je versterker zou een digitale ingang moeten hebben om e.e.a weer te geven. Aners zal je de line-out van de computer moeten gebruiken, en een line-in (of tuner, tape e.d.) van de versterker.

Phono is altijd onbruikbaar voor dit doel omdat het signaal van een platenspeler heel anders is.

MRe

Reply to
MRe

Voorzover ik kan zien heeft mijn computer geen line-out-uitgang. Vervelend dus.

"MRe" schreef in bericht news:4396bbb1$0$811$ snipped-for-privacy@textreader.nntp.hccnet.nl...

Reply to
Arno de Ruig

Hij heeft WEL line-out maar deze is gesplitst in Rear, Center/Subwoofer, Luidspreker. Kan ik één van deze uitgangen dan gebruiken?

"Arno de Ruig" schreef in bericht news:4396bd85$0$712$ snipped-for-privacy@dreader2.news.tiscali.nl...

Reply to
Arno de Ruig

Lees de handleiding van je geluidskaart. Daar staat het in. Meestal is het de lichtgroene of groene uitgangsbus. Koop een snoer met aan de ene kant een stereo mini-jack (kleine telefoonplug) en aan de andere kant twee (rood en wit of zwart) tulp pluggen (ook wel cinch stekkers genoemd. Eventueel een verlengsnoer gebruiken. Koop een goede kwaliteit snoer, meestal bij de betere HiFi zaken wel te koop.

--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens

"MRe" schreef in bericht news:4396bbb1$0$811$ snipped-for-privacy@textreader.nntp.hccnet.nl... : : "Arno de Ruig" schreef in bericht : news:4396b906$0$719$ snipped-for-privacy@dreader2.news.tiscali.nl... : > Ik zou geluid, dat op mijn computer staat, willen afspelen op mijn : > versterker. Mijn computer heeft een SPDIF-uitgang; mijn versterker heeft : > alleen verbindingen met tulpstekkers. Ik zou op mijn versterker de ingang : > van bijvoorbeeld phono willen gebruiken. Nou wil ik dit wel, maar kan het : > eigenlijk? : >

: SPDIF is een digitaal signaal. Je versterker zou een digitale ingang moeten : hebben om e.e.a weer te geven. : Aners zal je de line-out van de computer moeten gebruiken, en een line-in : (of tuner, tape e.d.) van de versterker. : : Phono is altijd onbruikbaar voor dit doel omdat het signaal van een : platenspeler heel anders is. : : MRe : Er bestaat wel een adapter om die phono aansluiting te kunnen gebruiken. Weet (bijna zeker) die gezien te hebben in de laatste Conrad gids

) BertP

Reply to
BertP

Je moet het niet willen. Een Phono aansluiting op een versterker heeft een veel lager signaal ruisniveau dan een lijn-ingang. Bovendien wordt er ook nog eens eerst RIAA karakteristiek gemaakt (laag af, hoog op) en het signaal niveau verkleind om dan in de Phono versterker weer teruggefilterd (laag op, hoog af) en versterkt te worden met alle rommel en ruis van de componenten in het filter erbij.

Lijn ingang op de versterker gebruiken. Dat kan zijn (afhankelijk van de versterker): LINE IN of AUX (soms meerdere keren aanwezig) TAPE IN (soms 2 x aanwezig) (niet de ronde DIN bus nemen die ook nog wel voorkomt) TUNER

--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens

Met name geintegreerde setjes hebben vaak bar weinig ingangen. Die van mij heeft een phono en een 'video' line, maar daar is ie dan ook een midiset voor en geen mini. Anyway, er zijn er best veel met alleen maar phono.

Jasper

Reply to
Jasper Janssen

Op Thu, 08 Dec 2005 16:38:38 GMT schreef Jasper Janssen:

Maar phone heeft RIAA correctie en veel meer versterking en is dus niet geschikt voor line out van een computer (en ik zou echt niet beginnen met extra signaalverzwakkers etc want dat kan alleen maar tot grote (ruis)problemen leiden.

Marcel B

Reply to
Marcel B

Op de 2e hands markt een ouwe versterker kopen. Ik heb hier ook een minstens

20 jaar oude JVC 2 x 50 Watt staan.

Als je een geïntegreerd setje wilt gebruiken, neem dan gelijk een 5+1 setje met digitale ingang.

--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens

Mijn mening. Bovendien heeft een Phono ingang zelf al een belabberd signaal ruisniveau.

--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens

Inmiddels heb ik de groene uitgang op de computer gevonden. Ik heb deze kunnen verbinden met een versterker-ingang voor Minidisk. Deze ingang gebruik ik verder haast niet meer. Het werkt inmiddels perfect. Veel dank voor alle adviezen.

"Ben Doedens" schreef >> Op Thu, 08 Dec 2005 16:38:38 GMT schreef Jasper Janssen:

Reply to
Arno de Ruig

Is ook wel OK, ook mini-disks hadden een uitgangslevel op AUX niveau en dus geschikt voor de groene uitgang van de geluidskaart.

--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens

Er zijn line-in/phono out schakelingetjes, met een reverse-riaa en een signaalverzwakker. Is niet ideaal natuurlijk, handiger zou het zijn om intern te tracen naar de output van de riaa correctie, en bij voorkeur achter een eventuele voor-versterkende trap, zodat je daar gewoon line in kan pompen, maar als je nog garantie hebt is dat ook geen optie.

Jasper

Reply to
Jasper Janssen