723 met 555

Dat kan je gerust vergeten. In een dergelijk apparaat zal alleen silicium gebruikt zijn. 30 jaar geleden schreven we 1978.

Maak daar maar 40 jaar van, de Quad 303 eindversterker had ze al (in 1968!)

Maurits

Reply to
Maurits

berichtnews: snipped-for-privacy@c19g2000prf.googlegroups.com...

berichtnews: snipped-for-privacy@r9g2000prd.googlegroups.com...

berichtnews: snipped-for-privacy@c19g2000prf.googlegroups.com...

Dag Dirk

Bedankt voor het compliment. Nog een kleine aanvulling. Als dus pin

4 niet gelijk is in pin 5 zou ik ook rekening houden met slechte verbindingen. Je kan eerst met voltmeter op pin 5 / massa de spanning meten en aan de potmeter draaien. Deze moet dus mee veranderen. Dan zou ik de knoop R12 / R13 / R14 vergelijken met pin
  1. Als dit klopt zijn slechte verbindingen in dit gedeelte uitgesloten.

Dan blijkt dus de 723 op pin 10 via R6 T1 volledig uit te sturen. Dan vermoed ik een defect ergens in de buurt van T1 of T2. Het is moeilijk te zien wat NPN / PNP is. Er zit daar rond T2 ook iets speciaal tussen 8 en 9 ? Dat lijkt op een glaszekering. Men zekert dan af in de stuurstroom van T2, mogelijk omdat in die tijd nog geen zekeringen 20 a 30 A bestonden ? Verder kan je in de vermogentrap de VCE nameten van die transistoren T3 - T6 Als er 1 defect is en kortsluiting geeft shunteert die alle andere en wordt de voeding ook volledig uitgestuurd. Als deze transistoren normaal worden aangestuurd (kan je bepalen uit een lastige meting van IB op bv die 8 - 9 met A-meter in serie) dan moet je de vermogentransistoren losmaken door bv aan die R22, 23, ... 1 poot los te solderen

Het beste ermee

Geert

Ik denk alles PNP

Geert, even een korte reactie. Dat dingetje, V met een lusje, is een warmteschakelaar (clixon?) die geschroefd zit op het koelblok.

Reply to
PG1D/PA-11Ø12

[...]

Ik denk dat T1 en T2 PNP Germanium zijn: 30 jaar geleden was het eenvoudiger een PNP te maken tegenover NPN. Ik gok dat die vermogentransistoren de klassieke 2N3055 zijn (NPN). Die waren vroeger reeds courant.

Veel succes met de reparatie.

Geert

Heren, De gebruikte torren zijn: t1 bc237b npn t2 bd244 pnp, clixon in de collectorleiding t3 en 4 2n3055 npn. Het schema is van de 430, terwijl ik een 416 onderhanden heb, dat alleen verschilt t.a.v de trafo en het aantal eindtoren. Groeten, Dirk

Reply to
PG1D/PA-11Ø12

snipped-for-privacy@e10g2000prf.googlegroups.com...

ups.com...

oups.com...

:

egroups.com...

te:

n,

n wist ik

*

ng

en

=3D

ft

f is

n.

an

n.

ng

ik

,1

Dirk,

Dat vormt dus een heel mooie stuurtrap (T1 en T2 als driver). Dit zou normaal met 1 PNP kunnen (bv2N2905) maar men heeft wellicht om redenen van warmte geopteerd dit te splitsen over 2 transistoren. T2 staat wellicht op een koelplaat en mogelijk heeft T1 zo een koelster. T1 wordt dus ingesteld met spanningsdeler R6 / R8 en zou dus een UBE van ongeveer 0,7 V moeten hebben. Voor T2 kan je de spanning over R9 meten wat ietsje meer is maar ook in die grootteorde moet liggen. Dit bewijst meteen dat T1 stroom trekt.

Voor T2 is dit moeilijker na te gaan. Zonder breekwerkt kan de UCE een aanwijzing geven (moet lineair zijn dus niet 28 V en 0 V) en ook of de koelplaat warm wordt. Ik laat u even puzzelen en zou dus beginnen met die pinnen 4 en 5 van de 723.

Geert

Reply to
EEngGeert

- snipped-for-privacy@e10g2000prf.googlegroups.com...

roups.com...

:

groups.com...

te:

glegroups.com...

rote:

et...

den,

fs

ijn

oen wist ik

akt

jd

jn

op

or

erd

1 *

ding

et

de

V en

V =3D

ie

uit

eeft

ief is

it

is

ld

V.

den.

van

ng

en

men.

ding

om

de

cte

de

l ik

1,1

zo

Dag Dirk

Intussen een tijdje geleden. Ik begin wat te twijfelen aan deze thread. Neemt u nog eens contact op ?

Mvg

Geert

Reply to
EEngGeert

berichtnews: snipped-for-privacy@e10g2000prf.googlegroups.com...

[...]

Beste Geert, Ik probeer u nu rechtstreeks mail te sturen via het adres uit de header. Ja, deze thread is meer een tweespraak geworden ;-) Mijn mailadres is makkelijk te herleiden, aangezien ook ik googlemail gebruik. Groet, Dirk

Reply to
PG1D/PA-11Ø12