2 Kookgroepen door 1 buis?

fase

blauw,

bij

Ja ik woon in Nederland, Neen het zijn geen 3 fasen (dat was 30 jaar geleden).Ja het zijn 2 230v groepen gekoppeld met een extern stripje over de tuimelaar van groep 1 en de tuimelaar van groep 2 als het fout gaat knallen ze er allebei tegelijk uit. het is zoals boven beschreven. De kookplaten (4 stuks) hebben een aansluitwaarde van 3500 watt per 2 en het zijn er totaal 4, dus 2x 3500 watt. En dit speelt zich af in een geheel nieuwe woning in Bergschenhoek (ZH).

Grts Dirk.

Reply to
Bikkel

helaas, het word in grote maten gedaan. hier ook gewoon 2x220volt door 1 buit (zover ik kan zien) met 2 automaten die gekoppeld zijn aan elkaar in de meterkast.

Reply to
Spacebug

Mogelijk, maar dat zegt hij dan niet. Want "als er iets fout gaat beide groepen uitschakelen" kan ik niet anders interpreteren dan dat je echt de twee groepen stuk voor stuk moet uitzetten.

"petrus bitbyter" schreef in bericht news:VKDxd.124727$ snipped-for-privacy@amsnews05.chello.com...

die

aparte

die

nieuw

naar

de

Dan volgt natuurlijk de vraag, van *wie* mag dat niet? Overigens is er wel een verantwoordelijke, namelijk jezelf. Doorschuiven naar een voorbijganger valt niet onder de opties ;)

--
Thanks, Frank.
(remove 'q' and 'invalid' when replying by email)

Nee, ze floepen alle twee uit. Plastic koppelstukje op de heveltjes.

--
Thanks, Frank.
(remove 'q' and 'invalid' when replying by email)
Reply to
Frank Bemelman

"Bikkel" wrote in news:41c61098$0$27840$ snipped-for-privacy@news.wanadoo.nl:

Je kunt gewoon een vijfaderige kabel al dan niet door een buis trekken.

2x fase (dezelfde), 2x nul en 1x RA.

beide fasekabels hebben hun eigen zekering, gecombineerd in een kastje (perilex).

ik raad niet aan om op een van de fase en nuladers nog andere apparatuur aan te sluiten; technisch kan het wel, maar stel dat de zekering uitvalt door de magnetron, dan staat op de andere fasekabel nog steeds de volle

230 V op de oven. Als je daar niets mee doet op zich geen probleem, maar 'netjes' is anders.
Martin Borsje
Reply to
Martin Borsje

Rene, de op verteld dat de twee schakelaars met een verbinding aan elkaar zijn gekoppeld, dus het geheel werkt als een twee fase schakelaar ;-) Als ik een kookgroep aansluit via een driefase schakelaar voor een grote

230 volt kookplaat, dan hoef ik er toch ook niet drie nuldraden heen te brengen!
André
http://www.xs4all.nl/~bausie/
Reply to
bausie.

Deze groepen kasten worden voor dit doel zo geleverd hoor ;-)

André
http://www.xs4all.nl/~bausie/
Reply to
bausie.

Als ze dik genoeg zijn inderdaad niet. Het ging hier echter niet over wat de op zei, maar wat Henk zei. Hij had het over voor de ene fase 2 draden van

2,5 mm2 te nemen om de grotere stroom te kunnen verdragen. In dat geval moet je voor de nul ook 2 draden van 2,5 nemen, omdat er exact dezelfde stroom doorgaat. Als je dat niet snapt, jammer dan.

Rene

Reply to
Rene
2 fasen door een buis mag aleen ales beidei fasen in geval een eruit klapt de andere ook uitschakeld. dit gebeurt door een plastic verbinding stuk op de zekering in dit gevall altijd zo,n automaat. Met traditionele smelt veiligheden is dit verboden !! Met als uitzondering een gewone 3fasen kookgroep.

Ik geef toe dat er vooral door energie leveranciers er veel geknoeid wordt,en de div VAKMENSEN kunen er ook wat van.

Een klemen strook MAG maar niet met meerdere zekeringen die hem voeden. Meerdere aansluitingen ook is tenslotte hetzelfde als in een woon kamer meer wcd,s en lampen op zelfde groep.

Fijne feestdagen voor allen. Beste wensen (hebben we zeker nodig) voor 2005 en verder

Reply to
bokbushaalweg

Waar haal jij die onzin nu weer vandaan Rene? Als ik b.v. een vijf aderige kabel gebruik van 2,5 mm2, dan worden er drie fase gebruik die b.v. 16 A gezekerd zijn en dat word dan toch wel via een blauwe

2,5 mm2 nul verwerkt. En op die nul komt echt zo goed als geen vermogen.
André
http://www.xs4all.nl/~bausie/
Reply to
bausie.

dubbel

schreef.

zijn

brengen!

Baus bemoei je er alsjeblieft niet mee.!!!!!! Je hebt er blijkbaar helmaal geen verstand van. Gaat goedbedoelde adviezen doorelkaar halen, en adviseer zo levensgevaarlijke dingen.

Jantje

Reply to
Jantje

Er is in deze groep al verschillende malen gewezen op de gevaren van Bauzie. Ook in dit draadje geeft hij weer adviezen die kant of wal raken. Haalt oa.een een en een drie-fase aansluiting door elkaar.

Alsjeblieft maak het niet zo als hij aangeeft. Het kan brand veroorzaken, of soms nog erger.

Dus niet de adviezen van Baus opvolgen aub.

Jantje

Reply to
Jantje

"Jantje" schreef in bericht news:41c852e5$0$2865$ snipped-for-privacy@reader10.nntp.hccnet.nl...

Bauzie.

Loop naar de pomp, snipped-for-privacy@spam.de dat je daar bent. Ik ga mijn hele huis herbedraden, met kilometers Baus draad.

--
Thanks, Frank.
(remove 'q' and 'invalid' when replying by email)
Reply to
Frank Bemelman

"Jantje" schreef in bericht news:41c71d23$0$767$ snipped-for-privacy@reader10.nntp.hccnet.nl...

Jaja, en in de hele industrie doet men niet anders. En dan nog een fase erbij, alles netjes in 1 kabel.

Ja, wat had je anders verwacht met kooktoestel. Hou jij je maar bij je schemerlampjes - kunnen ook brand veroorzaken.

--
Thanks, Frank.
(remove 'q' and 'invalid' when replying by email)
Reply to
Frank Bemelman

"Frank Bemelman" schreef in bericht news:41c8683f$0$1153$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

In de industie een 1 fase kookgroep, dus een dubbelle gekoppelde groep?? Ik loop al heel wat jaartjes mee, maar dat heb ik nog nooit gezien, of van gehoord. In de industrie sluit met dit uitsluitend op 3 fasen aan.

Ja, dat geef ik net aan. En dan heb je 3 fasen. En dan weet je natuurlijk hoe de stroomverdeling in je Nul draad is.

Dat veroorzaakt geen brand. Denk aan de stroomverdeling in een ongelijkmatig belast drie fasen net. Stroom in de NUL is maximaal de stroom in een fase! Er is 1 uitzondering, maar dat gaat buiten dit verhaal. Dus als je de fasen goed beveiligd hebt, dan heb je de nul dus ook goed beveiligd.

Waar ik me mee bezig hou?? In deze nieuwsgroep probeer ik de stomme, en ook vaak levensgevaarlijke adviezen te ontkrachtigen.

Mocht je nog vragen hebben, is er iets niet duidelijk? laat het hier weten.

Jantje

Reply to
Jantje

Andre,

Lees nu eens wat Henk schrijft.

Hij heeft het over EEN FASE, en jij over drie. Als je een fase en nul aansluit, dan gaat er exact evenveel stroom door de nul als door de fasedraad. Dat is niet te vergelijken met waar jij het over hebt. Jij blijft het consequent over drie fases hebben. Lees nog eens de posting waar jij hier op reageerde met je antwoord van "je hoeft maar een nul te trekken". HET GAAT OVER EEN FASE! Als je het over drie fasen hebt, dan heb je gelijk, maar dan heb je op het verkeerde bericht geantwoord. Voor de laatste keer: HENK PRAAT HIER OVER EEN FASE. Wat een complete nonsens dat er dan bijna geen stroom door de nul gaat. Waar blijft die stroom dan? In de opgewarmde erwtensoep zeker. Lees in godsnaam eens het bericht waar je op geantwoord hebt.

Rene

Reply to
Rene

"Jantje" schreef in bericht news:41c84fbf$0$2871$ snipped-for-privacy@reader10.nntp.hccnet.nl...

Goh Jantje, hoe kun je dat nou toch zeggen...;-).

Groeten, Rene

Reply to
Rene

"Jantje" schreef in bericht news:41c87118$0$159$ snipped-for-privacy@reader2.nntp.hccnet.nl...

Maar waarom sleep je er plots een 'een-fase-kookgroep' bij, als de OP het heeft over een 2-fase apparaat? Is dat om verwarring te zaaien?

Je reageert hier op je eigen uitlating. Hoe zit het nou, krijgen we brand of niet. Make up your mind.

Levensgevaarlijk. Schei nou toch uit. Al zou je het willen, dan is het nog verdomd lastig om een vlechtwerk van installatie draad te maken wat in de brand vliegt. I.h.a. zijn er maar twee mogelijkheden:

A) niets werkt. B) de stoppen vliegen eruit.

Ik heb meestal meer antwoorden dan vragen.

--
[...]

nemen.

elkaar

Welnee, Baus heeft het nog steeds over de *actuele* situatie van de OP, waar sprake is van een twee fase toestel. Die kan dus makkelijk op 1 x 2,5 mm2 blauw retour.

Dat valt nog wel mee, het enige wat ik zie dat sommigen hier de focus proberen te verleggen naar een hypothetische situatie die helemaal niet aan de orde is. De OP heeft immers twee groepen, weet je nog wel?

Als er rond dat kooktoestel in de komende jaren levensgevaarlijke situaties ontstaan, zal dat meer in de sfeer liggen van een onjuist bereide salmonella kip dan in de bedrading van Baus. En nou jij weer.