1 examenvraag 2005 ,

Een seriekring is imho een serieschakeling van een L en C. Jij hebt een parallelkring in serie gezet. Lijkt me niet de bedoeling van de vraagsteller.

--
Joop van der Velden - pe1dna@amsat.org
Het hele jaar door radiovlooienmarkt op:

Leg eens uit, als je wilt ? Er staat

Ik lees daar in: 2 kringen. De ene in serie, de andere parallel. (En dan inderdaad andersom als ik in eerste instantie getekend had.)

--
met vriendelijke groet,
Gerard Bok

Een LC-serieresonantie kring is: || o--UUUU----||---o L || C (Z = 0 bij Fres)

En een parallelresonantie kring is:

+---UUUU---+ | L | o--+ +--o | || | +----||----+ || C (Z = oneindig bij Fo)

Dus zoals ik het lees is het vanaf de ingang een seriekring, dan een parallelkring naar massa. En over de parallelkring staat de uitgangs belasting.

--
Joop van der Velden - pe1dna@amsat.org
Het hele jaar door radiovlooienmarkt op:
http://sharon.esrac.ele.tue.nl/verkopen/
Reply to
Joop van der Velden

Hier het schema dat het best beantwoordt aan de gegeven omschrijving

0---UUU---||-------+------+------0 | | | | C| | | C| __|___ C| -------- R / belasting C| | | | | | | 0-----------||--------+-------+------0

Toch niet meteen zo evident , nietwaar? Het is hier idd natuurlijk geen examenklasje, HBO Dit hoort thuis aan de faculteit ingenieurswetenschappen.

Reply to
Yves--

"Yves--" schreef in bericht news:nTB0f.12723$ snipped-for-privacy@phobos.telenet-ops.be...

Dat is toch heel evident? Alleen die condensator aan de onderkant hoort er niet in. Je schema is overigens een beetje verkreukeld.

Derdejaars HTS gesneden koek, in mijn tijd.

Laten we eens een complete baxandall toonregeling doorrekenen. Dat was ook zoiets. Met een rekenlineaal graag ;)

--
Thanks, Frank.
(remove 'q' and '.invalid' when replying by email)

idd wat die condensator betreft en het verkreukeld zijn van het principeschema. Thanks.

De rekenlineaal werd anno 1974 naar de prullemand verwezen, althans toch in mijn opleiding. De HP 21 en later de 21C aan de kabel gelegd in het practicalokaal. Studenten konden de Hanimex ESR Master aankopen via de faculteit. Vrijwilligers mochten op eigen kracht het gebruik van de rekenlineaal aanleren...

rekentoestellen van het eerste uur :

Maar we wijken hier af. (eenvoudiger en leuker dan examenvragen hé)

-- Yves

Reply to
Yves--

Ik neem aan dat dit bedoeld wordt (gebruik fixed pitch font)? Maar ik kan me ook heel andere filters voorstellen.

in ______ | |

---- UUUUUU ----| |----------------versterker/belasting | | | L1 C1 | ------ | | | C| C2 --- C| L2 --- C| | | --- ---

stromen in het schema (max 5 lijnen).

Een oneindige hoog impedante belasting heeft dus geen invloed.

versterker te bepalen in functie van de frequentie die aangelegd wordt?

Dus INgangsspanning ALS functie van de frequentie. Ligt natuurlijk aan de resonantiefreqenties. Ik heb zo'n vermoeden dat hier bedoeld wordt dat beide kringen dezelfde resonantiefrequentie hebben, maar dat is niet echt gegeven. Even heel simpel (formules reken je zelf maar uit, is voor mij wat lang geleden, en ik heb daar ook niet echt zin in): Bij heel lage frequenties hoogimpedant tgv C1. Bij heel hoge frequenties hoogimpedant tgv L1. En op de resonantie geleidt L1-C1 combinatie met een impedantie van 0 Ohm, maar spert de L2//C2 combinatie. Dus ook daar hoogimpedant. Vlak onder de resonantiefrequentie is L1-C1 licht capacitief, en L2//C2 licht inductief, denk zelf maar verder..

werkomstandigheden volledig uit. U mag vanaf hier aannemen dat de L's en de C's in beide resonantiekringen hetzelfde zijn.

Aha, dus toch dezelfde resonantiefrequenties. Nou, dit is dus je huiswerk, formule opzetten.

belangrijke punten.

Leuk huiswerk. Gelukkig heb ik hier geen zin in, dan merk je niet dat ik het zelf ook weer zou moeten opzoeken...

schakeling werkt in functie van de frequentie. Bespreek verschillende gevallen: DC, lage frequentie, middelmatige, hoge, en frequentie naar oneindig.

Oftewel de JBF methode (nog steeds nummer 1): Zie hierboven dus. Het enige rotte is het frequentiegebied rond de resonantiefrequenties. Tip: als je het nou uitgevogeld hebt, kun je met LTSpice gewoon controleren of je verhaal wel klopt.

Een heel steil filter.

ingangsspanning? Verklaar fysisch.

De resonantiefrequentie. L1-C1 is 0 Ohm.

0, altijd en overal 0. Er zijn geen weerstanden, en alleen verliezen (= weerstanden) nemen vermogen op.

worden, en waarom?

Toepassing 1: student aan het werk zetten. Waarom: zodat hij dat niet in een nieuwsgroep hoeft te vragen. Toepassing 2: een bandfilter. Waarom: omdat het een bandfilter is....

Pieter

Reply to
Pi

Toch wel HBO. Echt niet meer.