Trekantpulser

Hej gruppe.

Er der nogen der har et forslag til et kredsløb, der kan generere trekantpulser? Jeg kan godt finde ud af at lave firkantpulser, det er jo let, men jeg ved ikke umiddelbart hvordan jeg skal lave trekantpulser. Min eneste idé er at lade en kondensator op med konstant strøm, men jeg ved ikke hvordan.

--
Hilsen Anders.
Reply to

Lav en Miller-integrator og en schmitt-trigger, og sæt dem sammen. Integratoren lader op, og når en vis spænding er nået skifter triggeren og vender opladningen til en afladning. Når der er ladet ned til en vis spænding skifter den igen, og det gentager sig.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Der findes en kreds, der kan det hele, sinus, trekant, firkant og savtak. Jeg kan bare ikke huske, hvad den hedder andet end at det er en Xr-kreds. Den er i sin tid brugt meget til tone- og funktionsgeneratorer. Det kan være, der er en eller anden med en bedre hukommelse, end jeg.

-- Med venlig hilsen KHJ

Stadig med hang til det analoge

Reply to
KHJ

KHJ skriver:

XR2206

Ikke så meget en bedre hukommelse, men en tonegenerator bygget over den. Var i dansk elektronikblad i 1982 som byggesæt - og virker fint i dag.

Anders skriver:

Trekant eller svatak ?

Trekant

Savtak

Det var præces den, jeg mente. Det kan jo godt være, at man i dag udnytter digiuale metoder, der degang endnu ikke var udviklet - endsige kunne få kredse til.

-- Med venlig hilsen KHJ

Stadig med hang til det analoge... og med glædelig jul

Reply to
KHJ

Nåh, ja. TL 082 eller TL 072 var jo "opfundet" den gang - og også til billigere penge end en XR 2006.

-- Med venlig hilsen KHJ

Stadig med hang til det analoge

Reply to
KHJ

Der er også ICL8038:

-- Mvh Benny Andersen

Reply to
Benny Andersen

Tja Miller integrator og Schmitt trigger som Ulrik foreslog :)

Reply to
Jan Pedersen

Jeps, præcis det skoleeksempel jeg havde i tankerne. Virker fremragende til lavfrekvens.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

til

Jo, det var også et kredsløb der var til at forstå, tak til både dig og Klaus. Jeg har dog også fundet et andet kredsløb, som jeg har lidt svært ved at gennemskue:

måske er der nogen der kan forklare mig hvordan det virker.. ? Jeg bliver ikke klogere af den tekst han skriver.

Altså, hvis vi forestiller os at kodensatoren er ved at blive ladet op, så bliver spændingen ved ben 1 lavere og lavere, hvilket får den højre op-amp til at gå lavere, hvilket jo stopper opladningen ??

-- Hilsen Anders.

Reply to
Anders

Ja, tak til jer begge to. Jeg fandt også et andet kredsløb, men det har jeg lidt svært ved at forstå, og forklaringen på siden synes jeg ikke jeg bliver klogere af. Måske er der en, der kan hjælpe mig?

Når den venstre op-amp lader kondensatoren op falder spændingen på ben 1, hvilket får den højre op-amp til at gå lav, hvilket aflader kondensatoren. ikke?

Se diagrammet her:

Hilsen Anders.
"Ulrik Smed"  wrote in message

> Jeps, præcis det skoleeksempel jeg havde i tankerne. Virker fremragende
> [...]
Reply to
Anders

Hmm, okay, nu har jeg indset at kredsløbene er ens. Glem mine tidligere udtalelser. Jeg havde anset den højre op-amp som en differenskobling, men det er jo en komperator.

--
Hilsen Anders.
Reply to