Transistor bliver varm

Hej.

Jeg har følgende:

Transistoren er en BD 239, og "dioden" er en 12V pære der trækker 0,33A ved denne spænding.

Hvorfor bliver transistoren brændvarm? Burde den ikke kunne tåle 0,33A? Eller skal jeg have en køleplade sat på?

--
Hilsen Anders.
Reply to

Hej Anders

Du har vel selvfølgelig husket en basismodstand på ca. ((12-0,7 V)/0,03A) Ohm ?

Du kunne også istedet anvende en "ordentlig" transistor som f.eks. en power MOSFET ;-) Den må godt få 12V direkte på gaten, men dog ikke mere end ca. 15-20V.

mvh/Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Anders skriver:

Det var dog et mærkeligt kredsløb....

Hvad har du transistoren til ?

Fordi du forsøger at have 12 volt over basis-emitter dioden, her skal kun være 0,7 volt

Jo, det kan den sagtens.

Nej, du skal have en formodstand på basis.

Der mangler så vidt jeg kan se både basismodstand på transistoren og en modstand i serie med lysdioden.

-- Med venlig hilsen

Lars M. Johansen Odder "Anders" skrev i en meddelelse news:41d588f3$0$67993$ snipped-for-privacy@dread15.news.tele.dk...

Reply to
Lars Johansen

Ja. - Men det smarteste vil da være at fjerne transistoren, som Klaus skriver. Den har jo ingen funktion.

Og istedet bruge 1 modstand i serie med lysdioden. Selvfølgelig med passende ohm-værdi og effekt.

Mvh. Jørgen

Reply to
Jørgen Rasmussen

Ikke hvis "dioden" som nævnt er en 12V pære.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Hej Jørgen

Det kunne være at han bare var nysgerrig?

Når man lærer noget nyt gør man spøjse ting/erfaringer som f.eks. falder på cyklen eller skøjter. Eller f.eks. kaster en basketbold forbi nettet mange gange.

Nogle brænder transistorer af...

Nogle brænder en 2N3055 (117W) fordi de tror man kan dumpe 70W samtidig med at man giver den 50Vce. Men så kommer hotspot secondary breakdown og knalder sin brændvarme hånd på transistoren...

Det er skrappe sager...?

mvh/Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Korrekt. Det havde jeg overset i farten. Så kan modstanden(e) også spares.!!

Så fatter jeg ikke hvorfor der skal tegnes et så "kompliceret" diagram når det bare drejer sig om at få en pære til at lyse på 12 V.!!

Mvh. Jørgen

Reply to
Jørgen Rasmussen

Hej.

Jeg prøvede blot at simplificere min problemstilling, men desværre har jeg vist gjort den lidt for simpel, for transistoren bliver heller ikke varm for mig(med formodstand). Jeg vender måske tilbage når jeg har fundet det rigtige problem.

Hilsen Anders.

Reply to
Anders