Transient Voltage Protection

Hej NG.

Jeg er gået i gang med at lære mig noget elektronik og er nu godt i gang med mit første projekt (noget arduino der skal snakke med en LIN Transceiver). Jeg har faktisk fået hul igennem på et bread board. Men det er lavet quick'n'dirty.

Nu sidder jeg så og skal nusse lidt om det. Og jeg ser i databladet til den LIN Transceiver jeg bruger, at de synes det er god skik at lave "Transient Voltage Protection". Det er det sikkert også; men jeg har ikke hørt begrebet før. Google er ikke videre hjælpsom - specielt ikke hvis man kun lige har nået at læse "Electronics for dummies" og "Electronic circuits for dummies" og ikke kender halvdelen af de begreber de kloge elektronik-nørder smider om sig med.

De skriver i databladet:

An external 43V transient suppressor (TVS) diode, > between VBB and ground, with a 50 [ohm] transient > protection resistor (RTP) in series with the battery > supply and the VBB pin serve to protect the device from > power transients (see Example 1-1) and ESD events. > While this protection is optional, it is considered good > engineering practice.

Og figuren findes så i pdf'en her (på side 6):

Som jeg læser den skal man man have en Zener diode (det er da ihvertfald symbolet for det) til jord - og den har så nok en breakdown på 43 volt, så den leder peaks til jord, før det ryger ind i ic'en. Men det jeg er i tvivl om, er faktisk hvilken komponent jeg skal købe og sætte ind? Jeg bliver forvirret over, at de skriver "TVS diode [...] with a 50 ohm transient protection resistor [...]" Er det en speciel komponent?

Lang historie kort: Hvad skal jeg købe, for at kunne lave den beskyttelse af ic'en?

Venlig hilsen

Reply to
B. V.

B. V. udtrykte præcist:

8X

Prøv at google SIOV.

Birger

- billig, sund og hurtig mad

Birger Sørensen

Hej Birger.

Tak for svar.

Uh.. Jeg blev bare ikke så hemsk meget klogere. Jeg får på side 2-3 stykker nogle datasheets på nogle varistors fra Siemens, og jeg kan også godt se, at det er noget smart noget osv.

Men er der ikke en eller anden standard måde, hvorpå man kan beskytte sin ic? Altså li'som alle bare råber 7805, når nogen ved en fejl kommer til at nævne noget om 5 volt til en ic, så kunne det være herligt, om der var en eller anden komponent man altid sætter før sin ic for at beskytte den.

Reply to
B. V.

Din forsyning bør ikke slippe transcienter igennem. Hvis den gør det, skal du beskytte alle komponenter... Så du skal beskytte din forsyning på indgangssiden. IC'er beskyttes med en 100nF kondensator - men den er lige så meget for at fjerne støj genereret af andre komponenter - eller den selv.

Birger

http://bbsorensen.dk
Reply to
Birger Sørensen

Du gjør ingenting galt når du tenker "transorb" samtidig som du tenker "bil".

HM

Reply to
Harald Mossige

Hej Harald!

Jeg var godt nok faldet over den artikel i går, men fik vist kun skimmet den. Ved ikke lige hvad der skete. Men nu tror jeg at jeg er nogenlunde med. Hvad ville I mene om at jeg smed sådan her en ind parallelt med min kreds/kredse?

Tak for hjælpen!

Reply to
B. V.

Beklager, men jeg er ikke kompetent til å gi råd om bestemte komponenter.

Forsøk å gjøre deg kjent med:

Ser kan du finne en tråd om elektronikk i bil generellt.

HM

Reply to
Harald Mossige

Jeg har fundet denne side:

Han fortæller mange gode ting om afkobling og beskyttelse af kredsløb. Præcis hvad jeg har brug for. Mere hvis andre skulle have haft samme problem som jeg.

Reply to
B. V.