Tranzorb

Hej.. igenigen...

Efter min før omtalte buffer, har jeg en tranzorb diode (ved ikke om den skal væk eller hvorledes)...

Dvs, jeg har en opamp hvor udgangen er kørt til -indgangen med en 10K modstand og en dc ind på + igennem en 10Kmodstand...

Inputtet og outputtet er ca 2,5Vdc, når jeg sætter en 6V8 Tranzorb på udgangen laver den riple, ca 200mVpp oven på de 2,5Vdc...

endnu være går det hvis jeg har en 68n cap parrellelt henover, så bliver det nærmest firkanter...

Nogle forslag ?

Input spændingen og forsyningen til opampen er stabile.

tager jeg en 6V8 tranzorb over 5V direkte sker der intet ???

--
Mvh Kasper

Ingen Gebyr På DK-KORT
http://www.godepriser.dk/
Reply to
Repzak

Hvad er stabil ???

Hvorfor vælger du at bruge en tranzorb på din udgang ??

Det første som du altid bør gøre er, at afkoble din opamp. så ledes at din +V / -V til opampen er så støjfri som muligt.

100 nF og 100 pF ( til at tage HF - spikes ) er altid et "Need to have"

De skal sidde noget nære 100 % op af din opamp's forsynings indgang og så skal du benytte dig af så korte ledninger som muligt (hvis du sætter det op på et vero print) da de ellers funger som små modtager antenner hvilket giver masser af støj i dit kredsløb. (hvis du sætter det op på et vero print)

Du bør også anvende en 100uF/16V lyt den skal tage det værste rippel på opamp'ens spændnings forsyning.

Det kan måske kun anbefaldes, at du skifter din opamp. ud til en LM741 da den har offset just. på den måde kan du reguler din udgangsspændning.

Den har jeg selv brugt rigtig meget og den funger ellers rigtig godt.

Her er et datablad til den...

Jeg vil forslå at Tranzorben fjernes.

Men ok jeg kunne stadigvæk godt tænke mig, at hvide noget mere bl.a. hvad skal denne "buffer" lave er det for, at få en så lille Zout som muligt eller ..??

Og hvad kommer der efter dette kredsløb mm.

Her tænker jeg på om du kunne indsætte en kondensator på udgangen af denne opamp. eller hvordan med....??

Det er jo altid svært, at give nogle gode råd hvis oplysningerne er manglefulde.

Jo flere oplysninger eller et lille diagram udsnit (dk.binaer) hville hjælpe meget.

Men ok, Håber at dette kan bruges

De bedste hilsner

J.

Reply to
No Spamming

Beklager lige, jeg skulle måske lige huske at kikke i den anden tråd inden jeg skrev denne..

Der er nogle rigtig gode oplysninger ang. dit projekt i den anden tråd, det beklager jeg.

Jeg kikker på dem i aften eller i morgen så vender jeg lige tilbage.

De bedste hilsner

J.

Reply to
No Spamming

I know...

Tjae, er ikke sikker men 741 er da rimelig gammel, har den ikke en rimelig stor fejlstrøm ? (ved godt LM324 ikke er noget præcist heller, mener det er 100nA)

Ja, det er noget der kommer evt... men skal have noget for at beskytte min ADC, den dør pænt hurtig efter spændingen er for høj, og sætter jeg tranzorben inden opampen, så får jeg de 160uA lækstrøm til at hive i min rimelig høj impedante indgang (lækstrømmen skifter fra 0 - 160uA fra 0-5Vin)

For at undgå lækstrømme, høj Zin...

i princippet viker min adc fint hvis bare jeg fjerner mine 2 beskytelses dioder, så kører det som en drøm, men er ret sikker på en surge/tranisent knalder adcen...

16Bit ADC... RC-led .. en tranzorb og en zener (med ret til ændringer ...)

Ja, det har jeg undersøgt nærmere, det ser ikke helt ud til det er tranzorben der laver balladen, en 68nF cap på udangen og intet andet laver samme stunt...

Jeg ved det, men orker ikke lige tegne det hele om igen før jeg har fundet en løsning der virker (kig i opamp indlæget der er der et link til diagram)

Kasper

Reply to
Repzak

Hej

Kunne man forestille sig mit "RCled" ved at koble en cap på udgangen har en for lav tidskonstant contra slewraten på opampen, så det er "pendling" for at finde rette dc niveu jeg ser ?

Kasper

Reply to
Repzak

Lige inden jeg smutter for i dag.

så tror jeg at jeg vil anbefalde dig at bruge en anti-aliasing filter mellem udgang af din opamp. og din ADC converter.

Dette kunne laves med en 47 Ohm modstand mellem opamp. udgangen og ADC indgang og melle ADC indgang og stel kunne du sætte en 100 pF så skulle den være i vinkel.

Hvis det ikke er nok så SKAL du næsten lave et tredje ordens Butterworth filter med en 47 Ohms modtand mellem opamp udgang og din ADC indgang og så en 100 pF mellem ADC indgang og stel. (den skal sidde klods op ad din ADC converter) Så lover jeg dig, så er du bare rigtig godt på vej.

Håber, at dette kunne bruges i stedet

De bedste hilsner

J.

Reply to
No Spamming

Puha...

Det er stadig DC jeg skal have ind :), derfor har jeg et RC led med en lang tidskonstant, 10mS hvis jeg husker ret, og inden det et T-filter... (det er tjekket, og ser ud til at køre rimelig pragtfuldt)

Problemet er Transinter/surges, der ødelægger mit elektronik, mine RCled og average i uC skal nok fjerne fejlmålingerne på det...

Og så lækstrømmen jeg trækker fra de beskyttelses dioder, som hiver min "høj impedanset" input til adcen ned (5Kohm med 5V = 1mA, og min lækstrøm i de 2 dioder er 250uA)

Kasper

Reply to
Repzak

Ja, du har fået skubbet en pol over i den forkerte halvplan. Det er ret normalt at en opamp svinger ved kapacitiv belastning. Det omtaltes i mange datablade og ap.notes, sammen med løsningen

Hvis du ofrer en 16 bit ADC, så SKAL du bruge en ordentlige forstærker og ikke en LM324 til 80øre. Den driver og den støjer.

Det skal så siges jeg averager den ned til 12bit... har ikke brug for mere, men uC har en 16Bit adc, egenstøj ser ikke ud til at være et problem (af hvad jeg har set indtil nu)

Det er til at måle possitionen på et håndtag, så om den driver lidt betyder ikke så meget, bare ikke det er for meget, har pt ikke lige en ide om hvor meget, men har før lavet nogle ref spændinger til samme håndtag med en 324 og det har der ikke været klaget over..

Kasper

Reply to
Repzak