Trækning af kabler, signaltab og indbyrdes påvirkning

Hej gruppe

Jeg skal have trukket flg. 4 slags kabler mellem hus og værksted:

- UTP Cat 5 til 100 mbit netværk, længde 40 m

- Telefon kabel (her anvender jeg også UTP Cat 5), længde 25 m

- Antenne kabel, 75 Ohm, 7 mm, m. flettet + folie skærm, længde 25 m

- Audio kabel, rundt, 4 leder + 1 skærm, længde 35 m

På ca. 14 meter af strækningen (heraf 5 meter nedgravet) vil kablerne dele samme 3/4" flexrør.

Mine spørgsmål er derfor:

1: Er 40 m for stor en strækning mellem router og RJ45 vægudtag?

2: Hvor meget støj på de forskellige signaler vil der forekomme som følge af kablerne indbyrdes påvirkning i flexrøret, hvor de ligger helt tæt?

På forhånd tak for svar!

Mvh

Ken Sørensen

Reply to
K. Sørensen

Nej, det kan du sagtens.

Ikke noget problem. Men du kan godt glemme at trække det audiokabel så langt. Det skal være balanceret hvis du skal kunne gøre det! hvis du endelig vil prøve skal lederne være isoleret individuelt.

--
M.v.h. Peter Andersen.
Reply to

go fornøjelse.. husk at trække kablerne i røret inden du graver det ned og fastgører det, ellers kan du godt regne med problemeer :) (bare et godt råd)

Nej det kan sagtens lade sig gøre.. køb evt. cat 5E eller cat 6 nu du er igang.

Da det hele er signalkabler tror jeg ikke der er den store støj imellem dem, prøv dog at holde dem et stykke væk fra elkabler (bare nogen få cm er nok)

Mvh René

Reply to
René Andersen

Det er fint, normalt siger man op til max 100 meter på et Cat 5 kabel, til

100 Mbit netværk. Skal man over skal man ind på noget repeater værk, men det er jo ikke nødvendigt her.

Som en anden skriver kræver det balanceret drift af audio kablet, for at få noget som helst lyd ud på den afstand, ellers vil det forsvinde i støj og crosstalk fra de andre kabler! Hvis du vælger et signalkabel af god kvalitet med god skærm og kører balanceret, burde der dog ikke være store problemer forbundet hermed. Har du ikke mulighed for balanceret drift af audio signalerne på det nuværende udstyr, kan du lave/købe dig nogle konvertere, så du alligevel kan sende signalet afsted balanceret.

Telefonen burde ikke give problemer, med mindre kabel bundet ligger lige op af en stor forsyningsleder...

Antennen ville jeg vælge i rigtig god og kraftig kvalitet, køber du Haralds den billigste har du med garanti sne og alt muligt på billede i den anden ende. Det skal være skærmet godt, og helst være rimelig stift når nu det skal under jorden... Det gælder for øvrigt også de andre kabler. Jeg har selv brugt 8 mm kobberskærmet kabel, m. strømpe og folie i kobber, folien var meget tyk. Det er trukket voer en strækning på 45 m uden problemer!

--
MVH Troels
www.broendbjerg.dk

Med hensyn til audiokablet:

Prøv at lave kablet og prøv det af, før du graver det ned...

Hvis ikke du kan lave det balanceret, som de venlige folk foreslår, så prøv en pseudo-balancering:

Brug 2 signal-ledere til hver kanal og en fælles skærm. Du bruger så den ene af signallederne (fra hver kanal) som stel. Skærmen forbinder du sammen med disse stel-ledere, men KUN i den lavimpedante ende, dvs. i "afsender"-enden (typisk udgang fra forforstærker).

Held og lykke!

Lars

skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Reply to
Lars Mortensen

Har du overvejet: At trække ekstra kabler i røret/ektra tom rør(med træksnor) Jording i(mellem) bygninger. Om det er tid til at få et (lille) krydsfelt. /hjj

Reply to
Hans Jørgen Jakobsen

Det må jeg sige, jeg er virkelig imponeret over så mange svar og gode råd allerede, det skal I alle have mange tak for! :-)

Lidt opsummering og foreløbige konklusioner:

- UTP Cat 5 til 100 mbit netværk, længde er OK. Jeg har nem adgang til Cat 5, men ja - Cat 6 er værd at overveje, nu jeg er i gang.

Ingen nævneværdige støjproblemer, udmærket. Er med på at holde afstand til div. el-installationer.

- Telefon kabel, ingen problemer.

- Antenne kabel: Jeg burde nok vælge en bedre kvalitet, med alt i kobber. Men så er kablet for tykt, hvorfor jeg må trække det separat. Samtidig bliver det så en type, der kan tåle at være nedgravet, så det er nok den løsning jeg vælger. Det giver mere 'luft' til de 3 andre kabler.

- Audio kabel: Ja, her er sandelig problemer! ;-) Det er primært tænkt til anvendelse mellem lydkortet i husets PC og det aflagte Hi-Fi udstyr i værkstedet. Det er en god ide, at afprøve det først, før jeg trækker det/graver det ned.

Hvis jeg laver en pseudo-balancering, som Lars foreslår, så mister jeg jo to af de 4 kanaler, og det var jo ikke lige meningen... For rent teoretisk kunne jeg jo få brug for at sende lyd retur FRA værkstedet, TIL huset...

Men her må jeg nu afsløre min ringe hukommelse, for hvordan er det nu lige, man laver en ægte balancering...?? ;-)

Som svar til Hans Jørgen: Jeg har eet 3/4 rør tilbage til rådighed fra fundament ved værksted til loft. Alt hvad der ikke kan trækkes her, må gå uden om bygningen og ind andetsteds.

Den eneste jording jeg har, er den fra el-installationen, og som naturligvis er fælles bygningerne imellem.

Mht. krydsfelt, så bliver der faktisk sådan et, men kun forbundet til samtlige ind- og udgange på de forskellige audio apparater i værkstedet.

Mvh

Ken Sørensen

Reply to
K. Sørensen

skrev

Vælg et vaselinekabel, så er risikoen for vandindtrængen mindre.

Træk et ekstra netværkskabel, så har du 5 parsnoede "kanaler" , med nogle lavimpedante trafoer, vil det være en velfungerende løsning.

Trafo, eller aktiv elektronik.

Mvh.

Reply to
Uffe Ravn

Hej Ken

Har du overvejet om du har brug for audiokabel, man kan jo sende det via netværk.

Ditt rør er alt for lite. Tre kabler i et 3/4" K-rør som vi kaller de i Norge (Korrugert) blir meget problematisk. Røret er ca 15 mm invendig, og kablene ca 8 mm utvendig. Bare glem det. Lag en liten grøft rett i bakken,

25 cm dyp, og legg kablene der. Legg så en 1x4" planke over som beskyttelse. Nå blir ikke kablene liggende i vann, som de ellers har en tendens til å gjøre i et rør som fyller seg. Røret ditt kan du senere bruke som en reserve, men legg helst inn en nylon trekkesnor nå. Det er intet problem å bruke en skjermet cat 5 kabel til lyd. Din små 40 meter er ingenting. Jeg gjør det på 4000 meter.

Med hilsen Arne Offenberg

Reply to
Arne Offenberg

Trækker du et almindligt phono udgang fra eks. en forforstærker/lydkort/cdafspiller ud på 4000 m, og stadig har et glimrende signal i den anden ende? Det vil jeg godt høre mere om hvordan man gør! For så er der noget jeg ikke har lært endnu.

--
MVH Troels
www.broendbjerg.dk

For

Troels .

Jeg kan godt lære deg dette. Generelt er det intet annet en Ohms lov.

M en jeg gjør det ikke på news.

Med hilsen Arne Offenberg

Reply to
Arne Offenberg