TMP36

Hej

Nogle der har erfaringer med denne ?

Jeg smed lige en på min hjemmeside server i går, men den siger der er 3 grader varmere end sådan et OBH innde/ude termometer, og jeg tror ikke på der var 26 grader her i går aftes som den tmp36 sagde, både via min uC og målt med multimeter var der vidst 758mV som svarer til :

758-500 = 258 / 10mV = 25.8 grader

der sagde OBH 22,5 ca..

de siger i databladet +/- 1 grad ved 25 grader.. ??

tjekkede lige med multimeteret der ikke var en ac overjeret, men skal lige have det tjekket ordenligt med scopet...

nogle ideer ?

Kasper

Reply to
Repzak

Forhold taget i betragtning så kunne det lige så godt være dit OBH der skulle kalibreres. Jeg så sidste uge Det tårnhøj helvede på video og der viste mine 2 termometre 31 grader kl 21, så som sagt alt efter forhold er de 26 nok gode nok. Hvis det rum du måler i er direkte i solen hjælper det jo også lidt. En korrekt temperatur måling SKAL laves i skygge i læ og minimum 1 meter over jorden (i henhold til meteorologiske institut'er). Og det fandes besværligt med en server at lyfte den og så videre :-).

Mvh Klavs.

Reply to
Klavs Rommedahl

Det har jeg også over vejet, men jeg ville bare også mene jeg ville have haft det varmere hvis der var 26 grader, så på det grundlag tror jeg mere på obh'en....

Jeg så sidste uge Det tårnhøj helvede på video og

det var klokken 1 om natten, så ingen sol (her i al fald)

jae ikke meget vind her på kollegieværelset

og minimum 1

de stod begge på min skrivebord, på 1. sal

Og det

Den er nu ret lille min server...

Kan ses på http://rapzak prik mine prik nu

Kasper

Reply to
Repzak

Når man sammenligner to termometre er det tilstrækkeligt, at de er samme sted (uden sollys/træk). Sammenligningen påvirkes ikke at om de er mere eller mindre end een meter over jorden.

og

lige

Begge dine temperaturfølere skal fysisk befinde sig nøjagtigt samme sted, dvs nærmest klistret sammen ellers vil luftcirkulation, varmelednings evne(træghed) osv påvirke din sammenligning. Og husk en måling alene gør det ikke. Du skal nok plotte over 24 timer fx hvert 10/20/30minut eller hvad der nu passer dig. Hvis ikke begge elementer reagerer lige hurtigt, vil det hurtige vise hhv højeree/lavere temp mens en temperaturændring finder sted. Sammenlign ved flere forskellige temperaturer, som du holder stabile indtil ovenstående er opfyldt. Håber det kan hjælpe lidt. (ps meteoroligsk foreskriver måling i skygge, uden direkte vindpåvirkning i

2 meters højde. En såkaldt engelsk hytte bruges til formålet.) Erik
Reply to
Erik Rasmussen

Erik Rasmussen said the following on 13-04-2005 22:16:

Klimaskærme ved meteorologiske målinger er en videnskab(/religion), men beskyttelse imod (og kontrol af)indstråling er ret vigtig. Det kan nemt give forskelle på flere grader.

/carsten

Reply to
Carsten Holck

pga af skift af internetudbyder til cybercity, er jeg nødt til at bruges news.cybercity, men her tager det timer for mine indlæg at nå frem, derfor bruger jeg nu også news.sunsite.dk. Imidletid er cybercity ikke complet, der er grupper der ikke er indlæg længere tilbage end 14 dage. Hvor skal jeg brokke mig, bortset fra cyber city? Erik

Reply to
Erik Rasmussen

Erik Rasmussen said the following on 13-04-2005 22:53:

Hvad er der ivejen med at bruge sunsite?

/carsten

Reply to
Carsten Holck

Intet, ser ud til det er den eneste der virker:-) Erik undrede mig bare: news.cybercity dk.elek... 4304 indlæg,newsbin.cybercity:1445,sunsite: 17405, og dette for samme nyhedsgruppe Erik(forhenværende netværksingeniør med hang til elektronik :-) )

Reply to
Erik Rasmussen

Jeg vil smutte har lige fået at vide jeg skal være bedstefar, frem med cigar og cocgnac. Vender tilbage O(n) T(opic imorgen) Erik

Reply to
Erik Rasmussen

Erik Rasmussen said the following on 14-04-2005 00:02:

Tillykke..

/carsten

Reply to
Carsten Holck