Fase justering til subwoofer

Hej

Jeg har bruge for et kredsløb som kan juster fasen til en aktiv subwoofer jeg er ved at bygge. Filteret må helst ikke påvirke frekvensgangen. Jeg har set på mange købte subwoofer at der er en knap hvor på man kan juster fasen mellem 0 og 360grader . Det er sådan en funktion jeg mangler. Har søgt på nettet men synes ikke rigtigt at jeg kan finde et kredsløb som kan gøre det.

Nogen der har et bud på hvordan sådan et kredsløb kan laves?

På forhånd tak

Mvh Nielsen

Reply to
Martin Nielsen

"Switched capacitor delay" vil være en mulighed. Så får du kun faseforskudt (tidsforskudt) dit signal, uden at påvirke frekvensgangen.

Søg på Google.

Mvh Hauge

Reply to
Hauge

"Martin Nielsen" skrev i en meddelelse news:4793a5cc$0$15890$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Det er ikke sikkert du kan bruge det til ret meget, men man kan købe sådan en fasedrejer til bilstereo-brug (12V ... ved ikke om du skal bruge 220V)

(2/3 nede på siden)

Jeg har ikke den store forstand på elektronik, men tænkte da du skrev at du havde søgt, uden at finde at du da for en god ordens skyld måtta have linket.

MVH Peter C:

--
I stalden:
1997 Volvo V40 2,0 Aut.

"Switched capacitor delay" vil være en mulighed. Så får du kun faseforskudt (tidsforskudt) dit signal, uden at påvirke frekvensgangen. Man kan jo i teorien kun faseforskyde et bestemt antal grader ved een bestemt frekvens, resten vil jo være mere eller mindre forskudt. Er det for at kunne justere din sub's placering i rummet, så lyden kommer på samme tid, som alt det andet?

Søg på Google, hvis du skal bruge mere info.

Mvh Hauge

Reply to
Hauge

Det kan laves ret simpelt med en opamp. Det kaldes ofte et allpass filter og er frekvenslineært.

Det kan ikke dreje fasen hele vejen rundt, men kun lidt under 180 grader. Så kan man vende ledningerne i sub'en, eller sætte to filtre efter hinanden. Jeg bruger selv noget lignende jeg byggede for nogle år siden. Har lige fået det sat op igen, da jeg også selv lige har lavet mig en sub. En rigtig basbamse, to 12-tommere i et koblet cavity kabinet på godt 85 liter. Lineær fra 30 til 90 Hz, og -3 nede ved omkring 20 Hz. Det giver sq en hel ekstra dimension i musikken. :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

"Ulrik Smed" skrev :

85 liter - 2 12" og -3 ved 20Hz ? Ren Magi ;)

Jeg skal bruge 140 liter for at nå derned ;)

Jeg kunne ikke forstå hvorfor et bestemt nummer med Pink Floyd fik køteren til at gå ud til hoveddøren hver gang, men der var nu en årsag

( Dark side of the moon )

--
Jan_stevns
Reply to

Mine sidder i 'compound'-konfiguration, med membranerne mod hinanden på hver side af den plade der sidder inden i kabinettet. Det er et par Vifa'er med

21Hz resonans.

Wow, DET skal jeg lige prøve! :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

"Ulrik Smed" skrev :

Lad være med at spise noget letfordøjeligt først ;)

--
Jan_stevns
Reply to

LOL :-D Venter lige til i morgen, der er jo noget der hedder naboer her... :-P

Prøv Amarok (Mike Oldfield) ca. 5 et halvt minut fra start. Der kommer et fedt brag. :-D Det har jeg ikke hørt lyde så fedt før. Senere kommer der nogle ens bastoner der rammer resonansen i mit rum. Det skal jeg ha' gjort noget ved, det lyder nærmest som en lang tone, og overdrevet kraftigt. Det med en faseknap er alle tiders, skal også ha' justeret min ind, men de rumresonanser er godt nok slemme. Jeg har en lille parametrisk EQ i mit delefilter foruden faseknappen, den skal jeg ha' leget med, eller flyttet sub'en.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

"Ulrik Smed" skrev i en meddelelse news:4793c6d5$0$90274$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Så må du jo ud og købe en hund.:-)

--
Med venlig hilsen
Karsten H. (7870)

"Martin Nielsen" skrev i en meddelelse news:4793a5cc$0$15890$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Undskyld, men hvad skal man bruge en subwoofer til i et hjem? Ja, hvad er et hjem uden en subwoofer - måske et godt hjem.:-) Hvis Højttalerne ellers er tilstrækkeligt store nok, er sådan en jo overflødig. Skal man endelig have en og kan men ikke sove om natten uden at have en, så skal man da have to. Så er man så rart fri for fasekomplikationer.

Så, i øvrigt skal et par nødvendige subwoofere kun kunne høres, når de slås fra - altså man kun får den nedre grænsefrekvens rykket en oktavs-penge længere ned. Virkningen bør være samme niveau før som efter delefiltret.

Ellers må det bare betragtes som et par Brian-højttalere - undskyld til dem, der hedder Brian.

Det resulterer de fleste gange i, at stuens størrelse taget i betragtning, er subwoofere overflødige.

--
[...]

Det med kun at have én er vel egentlig bare for at spare plads. Men selv med to ville man godt kunne få faseproblemer alligevel, hvis de er lavet som koblet cavity. Fasen ved delefrekvensen bliver nemt lidt rodet hvis sub'en f.eks. går op til 90Hz, men deles ved 60Hz med et filter. Jeg skal have leget med det selv, og se om jeg kan få det til at hænge ordentlige sammen, så man ikke hører overgangen, og får 'smækket' i bunden med. Koblet cavity har jo ry for at lyde noget blødt og 'bamset', og det tror jeg mest skyldes rod med fasen omkring delefrekvensen.

Haha, ja hvad er et hjem uden sub? Det er et ukomplet hjem, der mangler sq li'som noget! ;-P Det med stuens størrelse er tit et problem, det er svært at få noget brugbart output under rummets nedre resonans. Hvis sub'en virkelig kan sige noget seriøst dernede, kan det godt lade sig gøre. Men man får så også slået rummet an ved resonanserne så man ikke er i tvivl, og det er det absolut største problem, synes jeg.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Det ved Torben noget om.

Det kommer vel mere eller mindre an på refleksionsdæmpningen og ditto vinklerne

Jeg prøvede en gang for efterhånden mange år siden at sætte en enkelt subwoofer (18" E-V) op. Det viste sig, at den skulle stå lige midt i lydbilledet. Det var der ikke plads til. Så prøvede vi med 2. Det virkede, men det var der ikke indretningsmæssig mulighed for. Så vi måtte opgive projektet, men da hovedhøjttalerne med 15" E-V blev anbragt lidt akustisk mere hensigtsmæssigt, lykkedes det sådan nogenlunde. Det drejede sig om et sted, hvor der var plads til ca. 200, så montering af flere mindre højttalere opnådes en homogen lydfordeling med de ønskede lydtryk de nødvendige steder - naturligvis med flere forstærkere. Der havde såmænd også sneget sig noget pseudo-halløj ind dér.

I modsætning hertil havde vi mere "held" med 18" E-V subwoofere bygget ind i scenehøjde med de øvrige højttalere på scenen. Det kom til at lyde af noget, og igen lokalets størrelse taget i betragtning med plads til ca. 600. Selvfølgelig blev der også sat flere højttalere op mest optimalt.

Der kan stilles nok så mange skemaer og tabeller og endnu flere meninger op om, hvordan lyden skal være og hvordan den ønskes. Intet kan vurderes korrekt endsige eksakt, og optimal (bedst mulig) anbefaling er ikke mulig uden at have set og akustisk vurderet det pågældende lokale/stue. Der findes godt nok nogle enkelte tommelfingerregler, hvor man kan nå langt, men de ses sjældent anvendt.:-)

--
Med venlig hilsen
Karsten H. (7870)
Vil du med rette have ry som lærd
Så søg det lette - og gør det svært (Piet Hein)
> Aarhus, Denmark

Reply to
Karsten H. Jensen

I meddelelse: 4793a5cc$0$15890$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk skrev Martin Nielsen bl.a. (kan være lidt forkortet) :

Efter at have fulgt tråden er der noget jeg slet ikke forstår. Hvordan vil du undgå fase-rod, når lyden kommer fra forskellige kabinetter. Det er svært nok når det kommer fra forskellige enheder i samme kabinet. F.eks. mener jeg 33 hz har en bølgelængde på ca. en meter. Så må fasen ændre sig 90 grader hvis du flytter dig eller kabinettet 25 cm. Det mest faseliniere jeg har hørt var Quad´s elektrostater. Der var bare ikke meget bulderbund i dem :-)

--
MVH Per, Herringe
Reply to

Per, Herringe wrote: ...

Med en hastighed på ca 330m/s, må bølgelængden ved 33Hz være 10 meter,

"Per, Herringe" skrev i en meddelelse news:47946e1b$0$15880$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Er du nu helt sikker på, at du vil bemærke det? Der vil under alle omstændigheder kun ved én given frekvens i én given afstand og i ét givet niveau være fasekompabilitet, der igen vil være sløret af afstanden mellem de 2 kabinetter. Jeg vil absolut holde det for tvivlsomt, at den faseensartethed vil genere dit åbenbart usædvanligt følsomme øre, hvor løbetidsforvrængning relativt givne refleksioner og deres niveauer også vil gøre sig forholdsvis gældende.:-)

Du vil alligevel løbe ind i placeringsproblemer af enhver art. Enten er lydbilledet ad h. eller også er konen gået i selvsving - fars lille stueorgel - prøv at spille bare en tangent forkert. Sikke en disharmoni, der vil opstå og i et niveau, hvor enhver form for "faserod" er helt uden betydning..:-)))

Ergo, glem alt om faserod. En subwoofer skal alligevel ikke spille højere end du lige akkurat kan høre, når du mangler den.

Skal du endelig "lege" videre, skal du nok have fat i en real-time analysator, og så vil du bare blive endnu mere forvirret - på et højere niveau.:-)

--
[...]

Tak for de mange svar:-)

Og nej jeg ved ikke om det vil hjælpe noget eller om jeg overhovedet kan høre en fase fejl (Har ikke specielt trænede øre). Men som nævnt havde jeg set at på mange færdig købt subwoofer er der sådan en knap. Så jeg ville bare gerne vide om det var til at lave selv.

Men ud fra indlægende tror jeg nu ikke at jeg vil bruge mere tid på det.

Mvh Nielsen

Reply to
Martin Nielsen

Prøv at spille noget sus på sådan et system med en sub med faseknap. Og drej på den mens du lytter (eller få en til det mens du lytter fra lyttepositionen). Hvis sub'en ikke står i modsatte ende af lokalet, men er placeret fornuftigt tæt på sidehøjttalerne, burde man ret nemt kunne finde en stilling på knappen hvor suset ligesom 'fylder mest'. Det er der fasen passer bedst. Det bliver aldrig perfekt, men man kan tilnærme et nogenlunde sammenhæng på den måde. Det skulle gerne gøre at bassen bliver mere fast når man spiller musik. Effekten af faseknappen er størst ved høje delefrekvenser.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

"Ulrik Smed" skrev :

Tjaehhh - hvis en sub endeligt er nødvendig, er det et hjem med elendige højttalere ;)

ok - indrømmet, nogen har sgu'tte plads til et par ordentlige bamser

fair nok

--
Jan_stevns
Reply to

"Per, Herringe" skrev i en meddelelse news:4794e88c$0$15885$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Jamen dog, jamen dog. Er det ikke netop det, der er meningen? At gengive i dette tilfælde en kontrabas som en kontrabas netop fordi alle dens toner kommer fra en kontrabas - ja gæt - en kontrabas.

Ja, da.

Hvem har dog bildt dig det ind?

Det må nok anbefales dig at gen?oplive grundbegreberne om lyds udbredelsesforhold eller få ørevoksen renset ud.:-)