Timetæller

Hej folkens

Jeg står og leder efter en timetæller til nogle maskiner, og jeg har uden held talt med flere elektronikfirmaer.

Det jeg har, er en maskine med en roterende aksel, og jeg skal bruge en timetæller der kun tæller når akslen roterer (den roterer mellem ca. 100 -

1200 rpm ~ 1,7 - 20 Hz).

Det som jeg havde forestillet mig var noget i stil med et "ur" med en magnetføler. Uret skulle så kun tælle når føleren får en impuls med et vist mellemrum. Altså hvis akslen f.eks. roterer med under 100 rpm, så tælles der ikke.

Derudover er det et krav at elektronikken skal være batteridrevet.

Er der mon nogen derude der kender til noget jeg kan bruge? Jeg er også meget interesseret i alternative løsninger.

Med venlig hilsen Bjørn

Reply to
Bjørn Hansen

"Bjørn Hansen" skriver:

Almindelige timetællere fra arbejdskøretæjer, kan de ikek bruges ?

Altså har du brug for en hastighedsvagt der giver signal over et vidst RPM.

PR electronics har sådanne moduler (jeg har også) til 24VDC, ellers kan det laves med en 555'er.

Eller at uret kun forsynes, når der er over 100RPM.

12/24/36 volt eller 5 volt.

Pænt pynt i stuen:

Hej Bjørn Der er en component der hedder "Hall-effect" den kan måle når en magnet er i nærheden. Prøv at søge efter denne komponent på Google.

Med venlig hilsen Monie

"Bjørn Hansen" skrev i en meddelelse news:4472b90b$0$67264$ snipped-for-privacy@dreader2.cybercity.dk...

Reply to
Monie Jacobsen

vist

der

Jeg ville nok lave det med en hall-føler og en lille microcontroller løsning. Det er let strikket sammen. Er du elektronikkyndig eller skal du have hjælp?

Skal det være en standard løsning, eller må det godt være custom made?

mvh Kåre

Reply to
Kåre

"Kåre" skrev i en meddelelse news:4472d299$0$911$ snipped-for-privacy@dread14.news.tele.dk...

100 -

Hvordan skal timerne vises? Et display af en slags, eller via PC?

Kåre

Reply to
Kåre

----- Original Message ----- From: "Klaus D. Mikkelsen" Newsgroups: dk.teknik.elektronik Sent: Tuesday, May 23, 2006 9:39 AM Subject: Re: Timetæller

Hej Klaus

Jeg har undersøgt det, men fandt ikke umiddelbart noget brugbart. Problemet er at de regner i maskintimer (i hvert fald dem dem jeg er stødt på) - jeg er interesseret i "realtimer". Maskintimer er afhængige belastningen, og jeg er bare interesseret i om maskinen kører eller ej.

I øvrigt er disse tællere vel også afhængige af spænding fra arbejdskørertøjerne, men der er ingen strøm på vores maskine.

Jeps.

Nu ved jeg ikke lige hvad en 555'er er, men det lyder interessant :-)

Jeps.

Det er principielt ligegyldigt, men det skal for så vidt muligt være noget "almindelige" mennesker kan komme i nærheden af uden at skulle i specialforretninger - men det er ikke et krav.

Konkret drejer det sig om at det er nogle maskiner der skal lejes ud, og der skal afregnes efter antallet af driftstimer.

Det ville være rart om jeg kunne finde en komplet boks med netop den ønskede funktion.

Med venlig hilsen Bjørn

Reply to
Bjørn Hansen

"Kåre" skrev i en meddelelse news:4472d46c$0$909$ snipped-for-privacy@dread14.news.tele.dk...

Hej Kåre

Ja, det burde jeg da have skrevet.

Det skal være en standardløsning, ellers skal jeg finde nogen der kan lave det for mig (uden at det kommer til at blive vanvittigt dyrt).

Jeg er ikke specielt elektronikkyndig, og jeg håbede egentlig at der var nogen der kendte til en standardløsning, for det lyder jo ikke vanvittigt kompliceret (i mine ører) - og jeg kan da ikke forestille mig at jeg er den eneste der har haft problemet.

Timerne skal vises på et display.

Med venlig hilsen Bjørn

Reply to
Bjørn Hansen

den

Er det til hjemmefusk eller firma? Hvor mange drejer det sig om, og hvad er "dyrt"?

mvh Kåre

Reply to
Kåre

Det er et lille firma.

Antallet er svært at sige noget om, men 20 pr. år som udgangspunkt.

Jeg vil sige at 2-400 kr + moms vel er en ok pris.

Med venlig hilsen Bjørn

Reply to
Bjørn Hansen

"Bjørn Hansen" skriver:

Verdens mest alsidige ic med 20+ år på bagen.

Hvilken spænding er der til rådighed ?

Hvis du skal afregne efter timetæller skal den formodentlig have en form for godkendelse....

Pænt pynt i stuen:

Ingen - derfor batteri.

Njaaa. Det ville være rart med en CE-mærkning.

Bjørn

Reply to
Bjørn Hansen

"Bjørn Hansen" skriver:

Altså den applikation du skal bruge skal være selvforsynende ? Det kunne du have skrevet fra starten.... :-)

Pænt pynt i stuen:

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Jeg troede at det var nok at skrive at den skulle være batteridrevet, men det er måske ikke det samme?

Bjørn

Reply to
Bjørn Hansen

"Bjørn Hansen" skriver:

Jo, jeg har arbejdet en del med maskiner, hvor der er batteri og timetæller i. Der sidder der et kæmpe 24 Volts batteri til at starte maskinen med og når maskinen kører er der strøm nok at gøre med.

Overvej en frækkert. En elmotor i røven af akslen, når der er høj nok spænding ud af motoren tæller timetælleren (mekanisk).

Pænt pynt i stuen:

Joh, det tror jeg nok. Jeg havde gættet den.... ;-)

Kåre

Reply to
Kåre

20 stk a 400kr giver 8.000kr. Til den pris kan man ikke udviklen noget, hvor der indgår en printplade og en CE mærkning.

Med den tankegang du har, skulle man tro at du på et tidspunkt havde været beskæftiget med elproduktion ;-9

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Enig! Jeg havde dog heller ikke regnet med at der var noget der skulle specialudvikles. Jeg var bare så naiv at tro at sådan noget kunne fås færdigt, evt. ved at kombinere standardkomponenter, når først man havde fået identificeret behovet. Men det er åbenbart sværere end som så(?)

Vh. Bjørn

Reply to
Bjørn Hansen

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Ok. Ja, jeg ved godt man skal være meget specifik når man skal formulere sit behov, men jeg er jo el-amatør :-)

Faktisk er maskinen monteret på en traktor, men timetælleren skal fungere uafhængigt herfra. Man vil jo ellers bare kunne tage stikket ud af traktoren og derved omgå tælleren, da maskinen i øvrigt fungerer uden spænding, men udelukkende får mekanisk kraft fra traktorens PTO (en roterende aksel på traktoren der driver de forskellige redskaber der kan kobles på).

Der er desværre ikke plads til en elmotor på akslen. Det er bla. derfor jeg tænkte på en magnetføler da den uden størrere besvær kan klemmes ind

Ja, jeg er besværlig :-).

Vh. Bjørn

Reply to
Bjørn Hansen

Uffe Ravn skriver:

Jo og ikke nok med det, har jeg en hobby der indebefatter mange små elmotorer...

Pænt pynt i stuen: