Steppermotorspeed?

Jeg tester ut maxspeed på ein steppermotor,Step-Syn 103G771-0611, med Xylotex steppermotorkontroller. Jeg tester med fullstepp. Vil steppermotoren løpe hurtigere med 1/2, 1/4, eller 1/8 stepp, eller er det i praksis likt, eller må jeg teste det ut selv?

HM

Reply to
Harald Mossige

Først og fremmest kender jeg ikke denne step-motor; men mit umiddelbare gæt er at du teoretisk set kan køre en lille smule hurtigere med microstepping (da du får mindre 'jerks' og dermed ikke så hurtigt rammer min. torque), men i praksis tror jeg ikke det betyder det meget (muligvis endda ikke måleligt?); torque/speed kurven bliver nok ikke ændret. Men jeg gætter bare...

Jeg ville uanset hvad bruge microstepping for at få motoren til at lyde bedre... :-)

Mvh Casper

Reply to
Casper Sørensen

Takk. Fordelen med mikrostepping er klar. Det krever bare mer prosessorkraft og dataoverføring.

HM

Reply to
Harald Mossige

OK, jeg har vist ikke hørt efter i timen, men, - hvad er mikrostepping???

Erling

Reply to
Erling Nansen

Det er blot en metode til at variere strømmen (f.eks. med pulsbreddemodulation) i spolerne således at man kan opnå større opløsning af ens step. Typiske værdier er 1/4, 1/8 og 1/16. Fordelen er at ens step-motor kører med mindre irriterende resonanser og brummen.

Nogle vil også sige at nøjagtigheden bliver bedre; men det er ikke lige så meget som man skulle tro i forhold til hvor mange inddelinger man har da positioneringen ikke kan styres 100% i forhold til strømmen (medmindre den bliver kalibreret).

Se f.eks.

Mvh Casper

Reply to
Casper Sørensen

Jeg skal nok tygge mig igennem det, men dansk har jeg ubestridt nemmere ved. Jeg forstår det derhen, at man korter een pulslængde ned til kun en del af længden, eller måske, - reducerer strømmen, men dette passer ikke så godt til udtrykket, synes jeg.

Erling

Reply to
Erling Nansen