LM317 vs 7805 tab

Hej

Jeg har en opstilling som bruger et 9V batteri og en 7805 til at lave 5V til et lille print. Hele herligheden har et totalt strømforbrug på 32mA. Fjerner jeg stort set al belastning, er forbruget 16mA. Dvs et tab på 16mA alene i 7805 regulatoren.

Kan jeg afhjælpe dette hurtigt og nemt med en LM317? Er den mere effektiv?

pft Kåre

Reply to
Kåre

"Kåre" skrev i en meddelelse news:43a8778b$0$8806$ snipped-for-privacy@dread14.news.tele.dk...

Er du sikker på at du har fjernet alt ? en lm317 har et max strøm forbrug på 5mA svarende til det 1.25V spændingsfald der er over den 250 ohms modstand de anbefaler mellem Vadj og Vout. du kan jo prøve med forskellige modstande og så se hvor stor en modstand du kan bruge. mit gæt er over 1K

Reply to
Jacob

Hej Kåre

Jeg ville kikke efter en 5 volt regulator med en lavere tomgangsstrøm, der findes jo et hav af typer.

5mA er OK. Jeg er bare i tvivl om det kan passe at min nuværende 7805 hiver 16mA. Ville bare forhøre mig inden jeg finder loddesagerne frem igen.

Kåre

Reply to
Kåre

Prøv at checke en LM2936Z-5.0, den bruger noget mindre strøm.

Reply to
HKJ

til

Fjerner

iv?

find en LDO i stedet for s=E5 ka' du bruge batteriet helt op, svjv har national mindst et par stykker under 100uA Iq

-Lasse

Reply to
langwadt

Jag skulle provat en MAX603, fungerar fint i sådana kretsar och batteriet kan användas längre innan det går under 5 Volt. Steve

Reply to
Steve Dahlqvist

I følge Fairchilds datablad bruger er 7805 typisk 5 og maksimalt 8mA, så forsvinder strømmen ikke et andet sted hen - defekt elyt?

hilsen Ole "Kåre" skrev i en meddelelse news:43a8778b$0$8806$ snipped-for-privacy@dread14.news.tele.dk...

Reply to
Ole Pedersen

En LP2950 findes i 5V oudage, og har en egenstrøm på ca 75uA

Her i firmaet har vi dårlig erfaring med 78xx pga det store tab den selv laver. Enkelte 317 typer bruger få mA. En 78xx der ikke har de anbefalede kondensatorer klistret tæt på benene støjer a h... til. Typisk i 20 MHz området.

Benny

Reply to
Benny Hojvaelde