Simpel viden om LED's ?

Hej. Hvis jeg har +5v og skal sætte en diode til, så skal jeg have en modstand foran. Hvis jeg sætter 4 dioder parellelt til, ændrer det så noget ved den formodstand jeg skal sætte på ? Kai

Reply to
Basil

Basil skriver:

En lysdiode formoder jeg

Ja, så skal den kun have 1/4 størrelse.

Hvis man sætter 4 LED'er parallelet, skal de være satans end, og have fandens een temperatur. Kort sagt: Det er noget djævelskab.

Hver LED skal have sin egen formodstand i parallelforbandelsen

"Klaus D. Mikkelsen" skrev:

- Hvorefter de brænder af i rækkefølge efter spændingsfald?

/J

Reply to
Jante

Jante skriver:

Måske.......

4 dioder fra samme produktionsbatch kan godt køre på samme modstand.

Brug en modstand for hver LED. Hvis du har en højere spænding til rådighed, så sæt dem i serie.

Kender du

den kan bl.a. beregne formodstande til LED's.

Reply to
HKJ

NEJ, det kræver at de er termisk koblet meget tæt. Glem det.

Vrøvl, Ri i mange LED's er så høj at det virker udemærket.

Reply to
HKJ

Bo Bjerre skriver:

Hmmm, har prøvet det et par gange, det gik udemærket....

Det er ikke raketvidenskab, 4 parellelle og en modstand går sikkert fint til mit projekt. Tak for hjælpen. Kai

Reply to
Basil

Basil skriver:

Jeg vil til gengæld ikke anbefale det til nogen.

Hvilken farve lysdioder snakker vi om ?

Hvad er diodernes strømforbrug ? Hvilken spænding skal de have ?

Er det eksempelvis 2 volts dioder der skal have 20mA hver, afsætter du

1/4 watt i modstanden. Tager du en "off the shelf" lille modstand (37,5 ohm), bliver den "av-varm".

til

Det er det her lyskit, som skal have 2*4 dioder på, i stedet for de 2*2 som det leveres med.

Spænding osv. aner jeg intet om, både de røde og de hvide er nogen klare dioder som har meget mere styrke end normale økonomidioder. Kai

Reply to
Basil

Basil skriver:

Kopier designet af de nuværende 2, til de 2 ekstra....

"Klaus D. Mikkelsen" skrev:

Ja, men jeg tvivler på, det er langtidsholdbart, især ved større strømme.

/J

Reply to
Jante