Rep. af niveaumåler til septiktank ?

Hej. Jeg har fået en "lille" opgave af min søn, som har bedt mig undersøge muligheden af at reparere hans VDO niveaumåler (giver) som sidder og måler vandstanden i en septiktank i hans lystbåd.

Jeg har taget 3 fotos:

Det er et instrument mærket VDO fra 1985 (fabrikationsår). Jeg er ikke klar over princippet i giveren - de 2 følere er helt tærret bort, og der er kun de to små runde grønne forbindelses printplader tilbage, som må have siddet på bagsiden af de to følere (som en enhed). Selve føler elementerne er tærret helt væk, så der er ikke meget at gå efter.

Måler de vinklen til vandoverfladen i tanken, eller måler de mon tiden fra en impuls udsendt af den ene "føler" til modtagelsen af et ekkoet i den anden føler ??? - eller noget helt tredie ?

Og det store spørgsmål, mon det er muligt at skaffe erstatninger ???? Har selvfølgelig været rundt på nettet uden at finde løsninger.

Venlig hilsen, Frank.

Reply to
frank

Og lige et ekstra foto efter at silikonen er gravet af de to følere - altså de to forbindelses skiver:

v.h. Frank

Reply to
frank

Den 24-04-2013 16:02, frank skrev:

Det må være sådan en:

Thl

Det er uden tvivl ultralyd der benyttes, den en er sender og den anden er modtager, og så måler man tiden det tager signalet at blive reflekteret fra vandspejlet i tanken.

Prøv med nogle helt standard ultralyds sender modtager (måske er de enes ?).

Der er mange af den slags målere idag, de koster ingen penge og giver et pwm signal ud, så køb en sådan Kinadims og brug ultralyds delen til at reppe din måler.

/Hans

Reply to
Hans Kjaergaard

Den 24-04-2013 17:33, Hans Kjaergaard skrev:

Det er en kapacitiv måling.

Reply to
Thl

Ja det er den du henviser til.

Men jeg erindre at man omkring 1986-87 solgte tankmålere til spildevandstanke hvor der blev brugt ultralyd, ikke at det var stabilt, det var det ikke, det var heller ikke særligt holdbart, men det var det man kunne få på det tidspunkt.

Hvilken type OPer har ved jeg ikke med garanti. Men nu har han indtil videre 2 bud.

/Hans

Reply to
Hans Kjaergaard

Tak for jeres svar. Til Thi, ja den du linker til bygger på et kapacitivt princip som Hans skriver, men det kan det vist ikke være.

Det lyder helt rigtigt med ultralyd som du skriver Hans. Jeg er ikke helt med på hvad det er du foreslår indkøbt som erstatning. Kunne du give mig et eksempel så jeg kan komme videre ?

Venlig hilsen, Frank.

Reply to
frank

Hej Hans, er det sådan noget du formoder kan anvendes:

v.h. Frank

Reply to
frank

Undersøg selv om den er billigere andre steder, dette var et skud fra hoften og første hit.

Som rå reservedele:

|fp&cm_sp=featureproducts-_-FeaturedProductsContent-_-2370799 (samel selv linket) Og
Er to andre bud, find selv den anden del, du skal bruge både sender og modtager.

/Hans

Reply to
Hans Kjaergaard

jep og en modtager

Men har du tid til at vente så er det billigere at bruge denne som donor

For at finde ud af hvad der er hvad på din dims skal du jo nok til at måle eller kigge lidt på hvorledes kredsløbet er skruet sammen, kan du finde ud af den slags ting ?

/Hans

Reply to
Hans Kjaergaard

Super Hans og tak for hjælpen.

Ledningerne på det tyske print er mærket hhv. S og E (sender/empfänger), så det skulle være til at gå til. Håber så det virker igen.

Venlig hilsen, Frank

Reply to
frank

Ja måske, det er ikke til at forudse, der kan jo også være noget med at det skal justeres ind og uden vejledning/brugsanvisning kan det blive en udfordring.

Ligeså er det med statsgaranti ikke en langtidsholbar løsning. Vi ved ikke om sensorene skal beskyttes på en eller anden måde, sådan en septitanker er barsk miljø, jeg giver ikke disse ubeskyttede sensorer et langt liv, men hvis forsøget kan gøres for under 20 kr. ja så er det da bare at prøve.

En mere langtidsholdbar løsning er at skifte det hele og gå efter en målertype som den thl henviser til, der er trods løbet meget vand i åen siden 1985.

/Hans

Reply to
Hans Kjaergaard

Det er rigtig Hans. De ser meget "åbne" ud, og det må være et barsk miljø i en septictank hvor vandet sjasker rundt når nu det foregår i en båd. Nå, men jeg har bestilt 2 sæt fra Kina - så må vi se. ( i alt 35,- kr. incl forsendelse, fantastisk!).

Måske kan der anbringes en membram foran sensorerne - ved ikke om det går an. Der er basis for lidt eksperimentering over badekaret.

v.h. Frank

Reply to
frank