Udstyr til justering af Oliebrænder

Hej Gruppe,

Jeg bruger stadig et gammelt oliefyr. I den forbindelse kunne det være rart hvis jeg selv kunne justere lidt på dyret. Nogen der ved hvad der kræves af udstyr for at kunne dette? Jeg har tænkt på om en alm. CO2 måler fra Biltema, samt en PT100 føler til røg temp. måske kunne bruges til dette formål?

Selvfølgelig skal jeg overholde dette med den lovpligtige OR-fyrtest, men det er selvfølgelig en helt anden historie... .

Links og gode ideer modtages med stor interesse.

vh Henrik

Reply to
Henrik

Øh... Der er ikke meget elektronik i dit spørgsmål.

Prøv i dk.teknik.energi

Bo, du har fuldstændig ret, jeg undskylder mange gange... .

vh Henrik

Reply to
Henrik

Ikke undskylde, jeg prøvede jo at hjælpe dig :-)

"Henrik" skrev i en meddelelse news:49c2bb1c$0$56767$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Jeg har ikke vildt meget forstand på oliebrændere, men er røg temperaturen ikke for høj til at du kan bruge en PT100 føler? Jeg har et par gange solgt dataloggere til kunder, der skulle måle røggas-temperaturen på masseovne, og der var det nødvendigt med en Type-K føler med armering for at den kunne holde til temperaturen.

Reply to
Allan Soerensen

Allan Soerensen sendte dette med sin computer:

Pt100 følere kan, alt efter følerlegemets udformning og terminering, bruges op til typisk 660 °C. Men et termoelement, type K er sikkert nøjagtigt nok til opgaven og ganske meget billigere. K følere kan maksimalt bruges op til ca. 1200 °C. Mange, selv ganske billige multimetre har en K ingang.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

"Ole Pagh" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@xjyllingesydx.xdk...

Ok. Jeg kunne kun finde nogen til max. 250-400°C da jeg ledte efter en PT100 føler til min kunde. Hans krav var at den skulle kunne måle op til 800°C, så valget blev som sagt en Type-K føler i stedet.

Reply to
Allan Soerensen

Henrik skrev:

Jeg bruger en JUMO røggas temp måler med slæbeviser. permanent monteret. fra JUMO Måle- & Reguleringsteknik A/S Fabriksvænget 16 4130 Viby Sjælland Tlf. 46 19 46 66 Website:

MVH Gustav 4130

Reply to
Gustav Martin Gerstrøm

Allan Soerensen skrev:

Et almindeligt trådløst stegetermometer overlever ihvertfalt ikke, kan jeg sigge af bitter erfaring :-(

Leif

Reply to
Leif Neland

"Leif Neland" skrev i en meddelelse news:49cb1e38$0$56778$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Flæskestegen vil nok også være lidt mørk, hvis kernetemperaturen er flere hundrede grader ;o)

Reply to
Allan Soerensen

Esso havde i halvfjerdserne et testudstyr, som blev brugt af de professionelle montører. Jeg mener, at navnet var Bacharach, og det var oprindelig amerikansk. Her er et link til en mere moderne udgave, end den jeg havde:

Jeg havde selv et sammen med 5 andre på vejen. Nu er alle bortset fra min nabo gået over til gas. Han har nu udstyret.

Sættet indeholdt måler til olietryk, termometer, CO2 måler med rød væske samt en sodmåler, som sugede luft gennem en trækpapirlignende strimmel.

Kan du finde et sadant gammelt sæt, vil du være fint kørende.

Mvh. Jørgen.

Reply to
Jørgen Christensen

Allan Soerensen skrev:

Ja, jeg vidste jo ikke hvor varm røgen var, før jeg forsøgte at måle... Man kunne selvfølgelig have prøvet at google.

Det kan selvfølgelig også afskrives som en tanketorsk.

Som da jeg satte stegetermometret foran varmeblæseren, og det viste 100 grader. Så skulle jeg selvfølgelig mærke hvor varmt et termometer, der viser 100 grader er. Avv... :-)

Leif

Reply to
Leif Neland

Den 19/03-2009 klokken 22:37, skrev "Henrik" i :

Den 26/03-2009 klokken 10:41, skrev "Jørgen Christensen" i :

Henrik, nu ved jeg ikke, hvor du bor, men hvis du skulle komme forbi 2650 Hvidovre, så har jeg et gammelt Bacharach sæt stående, som du må få.

CO2 måleren er defekt (adskilt), men røgtermometer og sodpletmåler er OK. (Sættet har aldrig indeholdt olietrykmåler).

Med venlig hilsen, Kjeld

Reply to
snabela

Hej Kjeld.

Du har da helt ret. Olietryksmanometret anskaffede vi først på et senere tidspunkt, da vi ombyggede alle fyrene til at køre med de nyeste forvarmede oliedyser. Oprindelig var det kun et spørgsmål om at justere lufttilførslen for at opnå en fin balance mellem minimum sod og minimum tab.

Mvh. Jørgen.

Reply to
Jørgen Christensen

"Jørgen Christensen" skrev i en meddelelse news:gqiua7$1m34$ snipped-for-privacy@newsbin.cybercity.dk...

OK.

forvarmede

lufttilførslen

Tak for alle jers svar. Jeg troede ikke der kom svar til mig i denne gruppe efter at en venlig bruger havde oplyst mig om det var den forkerte gruppe jeg brugte til dette emne.

Jørgen, kan du evt. beskrive hvordan i anvendte det udstyr som nu ligger hos naboen. Jeg kender som sagt ikke så meget til disse oliefyr, og hvordan de justeres. Balance mellem sodtal og tab? - hvordan skal det opfattes? Jeg troede kun jeg havde mulighed for at justere på luft tilførslen - og dermed blandingsforholdet.

Keld, jeg har lige skrevet til dig omkring det Bacharach måleudstyr du har liggende - for selvfølgelig er jeg interesseret i at komme videre med projektet... .

Påske hilsen til jer alle, Henrik

Reply to
Henrik

Den 08/04-2009 klokken 18:14, skrev "Henrik" i :

Og dette er nu afhentet af Henrik!

Med venlig hilsen, Kjeld

Reply to
snabela