Måling med Wow & Flutter meter?

Jeg har anskaffet mig et Wow & flutter meter og skal nu igang med at renovere en del båndoptagere. Er her nogen der kan give mig en forståelig prucedure for måling med W & F meteret.

På forhånd tak.

Børge

Reply to
Børge Larsen

Jeg mener man optog 3150 Hz, afspillede optagelsen og målte de afgivne toner. Det gav et procenttal og så vægtede man tallet så man kom ned på

0.01%-0,2%
--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.recordere.dk
DVD mediets historie:  http://kortlink.dk/3kfs
www.gromit.dk/dvd
Reply to
Michael Lund Sørensen

Hej Der fandtes bånd der var indspillet så tæt på perfekt som man kunne komme. Med dem kunne så måles Wow og flutter ved afspilning. Du kan også optage en tone fra meteret og så måle ved afspilning. Hvis det er en maskine med kun et tonehoved giver det ikke den bedste måling da Wowét kan være i med- eller modfase når du afspiller. Det er jo også sådan det virker hvis du indspiller og afspiller musik, men det giver lidt svingende målinger. På samme bånd var som regel afsnit med en høj frekvens indspillet til justering af azimut. Hvis/når du har et vist kendskab til de båndoptagere du reparerer kan du efterhånden genkende de forskellige fejlkilder når du ser nålen på Wowmeteret bevæge sig. Du kan måske genfinde Wow/flutter-frekvensen i en filtkkobling på opsamlingsspolen eller trykrullens eller capstanakslens omdrejningshastighed. (Langsomme hastighedsændringer - Wow, hurtige ændringer - flutter)

--
MVH Per, Herringe
Reply to