Måling af linearitet

Jeg har en opgave, der handler om at måle linearitet i en instrumenteringsforstærker. Er der nogen, der kan henvise til en målemetode, og en beskrivelse, der indeholder usikkerhedsberegninger ?

tjaa... du skal vel "bare" undersøge om hældningskoefficienten på linien der beskriver udgangseffekt vs. indgangseffekt er 1... ved 3. harm. målinger skulle linien gerne have hældningskoefficienten 3...

eller hva? :-)

--
mvh
Rasmus

Tjah, muligvis.

Men du må vide hvad det konkret er du kræver af din instrumenteringsforstærker?

Reply to
Ole Geisler

Jeg har et system, der består af en straingauge og en instrumenteringsforstærker. Forstærkeren skal bruges til at måle linearitet på sensoren. Derfor skal jeg kende lineariteten af forstærkere, så jeg ved om det er den eller sensoren, jeg rent faktisk måler på.

Forstærkningne er omkring 600 gg, og det er DC, vi taler om.

OK, så det du ønsker er at kende forskellen i gain for forskellige arbejdspunkter?

Og vi taler om frekvenser under 0,1Hz.

Reply to
Ole Geisler

-ja, for forskellige differensindgangsspændinger.

-ja,

Hej Bo

Kig bl.a. på:

Douglas Self: The Audio Institute Power Amplifier Design Department:

  1. THE EIGHT DISTORTIONS.
    Citat: "...
  2. THREE NON-EXISTENT DISTORTIONS. Audio engineering suffers from misinformation, disinformation, and downright lying more than most fields of endeavour. Here are three distortions which either do not exist in detectable quantities or are based on misunderstandings: ... [Mange kilder i bunden] ..."

-

Disse forvrængninger er nok indeholdt i ovenstående otte:

Slew-rate forvrængning? Kombinationen af høje frekvenser og stor amplituder.

TIM, transient intermodulation.

-

DISTORTION MEASUREMENT IN AUDIO AMPLIFIERS By Michael Renardson.

SECTION 8 DISTORTION MEASUREMENTS:

-

Op-amp distortion measurement bypasses test-equipment limits. (operational amplifiers)(the first of a two-part series) (EDN-Design Feature)

How We Test Amplifiers:

Distortion Analyser Rod Elliott (ESP):

-

Fiktiv forvrængning?:

Memory Distortion:

Citat: "... Temporary conclusion So, the listening tests seem to confirm that minimizing memory is a good step towards improving subjective sound quality. Personnally, I have a problem here, as I can't listen to my stereo anymore. I just can't stand anymore how harsh, how solid-state it sounds. I spend hours listening to my prototype on the headphones instead, and I like it. ..."

hilsen

Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

OK. Det minder lidt om noget jeg har lavet flere gange, men for højere frekvenser :-)

Jeg har en god ide om hvordan jeg ville teste, men når det kommer til usikkerhedsberegningerne er jeg knap så sikker.

Er det en typetest du er ude i, eller er det en one-off ting du skal teste?

Reply to
Ole Geisler