Lidt inputs til ethernet-board

Hej,

Jeg har nu fået en pic til at køre med en rtl8019. Hvilken glæde det giver :-) Jeg går med planer om at få lavet et print med noget I/O, temperatur, rtc, ram/rom og lign. Jeg har givet mig i kast med maxim/dallas's 1-wire produkter. De kræver jo ikke meget af pic'en og mange af de funktioner jeg skal bruge, findes jo netop som 1-wire. Men hvad med hvad med eeprom? Så vidt jeg kan se, findes der ikke noget større end 64kbit kredse. Det er jo ikke meget. Man kunne selvfølgelig sætte flere, men en enkelt kreds med ½-1mbit kunne jo være fint. Hvad gør jeg så? Skal jeg finde nogle serielle eeprommer i stedet? Microchip har jo bla. nogen i2c, på 256kbit og så begynder det jo at ligne noget. Men så kan jeg vel lige så godt lave det hele som i2c!? Er det overhovedet en smart måde at lave sin bus på? Har I ikke nogle hints?

--
Med venlig hilsen
Jonas Jalling

"Jonas Jalling" skrev i en meddelelse news:420d1226$0$29284$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

MMC flash kort

Kasper

Reply to
Repzak

Ja, det lyder fornuftigt - connectoren er jo også til at købe for menneskepenge :-). Har du nogen kommentare til det resterende? Altså ang. 1-wire. Er det vejen frem?

--
Med venlig hilsen
Jonas Jalling

Tjae om det er SPI/I2C eller 1Wire er vel snart et fedt...

Kasper

Reply to
Repzak

kom lige til at tænke på den, der ligger noget tcp/ip etc

Kasper

Reply to
Repzak

Hvis du virkelig vi ha lagerplads ;) så brud et SD-card, de har en SPI-bus på sig ;) og lad resten køre på 1-wire ;)

--
VH
Lars Molnit

Ej hvor sejt. Bruger du en ISA chip pga. simplicitet?

Hvor har du købt den?

Lyder spændende. Du kan jo få rigeligt af komponenter på på den måde, især hvis du laver noget multiplex eller bruger nogle andre ting.

Bestemt. Hvilken PIC bruger du?

Kommer vel an på hvad du skal bruge dem til :)

Hvis det bare er til dit program, så er den indbyggede flash i PIC'en vel nok? 12F675 har 1024 words flash.

Og skal du gemme små mængder data har 12F675 128 bytes EEPROM.

Jeg tvivler dog på om 12F675'eren har nok GPIO pins til at snakke med din RTL-chip ;)

Tjaa, som du får det til at lyde med alle de forskellige ting du skal have på ville jeg mene I2C klart er det bedste valg over 1wire, SPI og microwire.

SPI kræver jo en ekstra Chip Select pin for hver ekstra device. Det kunne man godt multiplexe, men hvis du skal op på langt flere devices som det lyder til du skal, ville det klart være smartest med I2C. Så bruger du kun 2 wires til alle devices.

--
Venlig Hilsen
Michal

Man kunne naturligvis også benytte sig af en MicroLAN coupler. F.eks. Maxim DS2409

--
Venlig Hilsen
Michal

Ja, der er masser af info på nettet om kredsen, hvorfor jeg godt turde at give mig i kast med det :-)

Jeg har købt et par stykker hos Elfa, samt jeg har fået doneret nogle gamle netkort, hvorfra jeg har nuppet kredsen.

Ja, det var netop det jeg tænkte.

Lige i øjeblikket er det en 16f877, men jeg har lidt kig på 18f serien.

Repzak foreslog et MMC-kort, og det er i øjeblikket den løsning jeg har tænkt at bruge. Så er der masser af plads til f.eks. datalog o.lign.

Tja.. I øjeblikket eksperimenterer jeg lidt med 1-wire, da jeg synes at det er en interessant løsning, men i2c har jeg skam også overvejet.

--
Med venlig hilsen
Jonas Jalling

forskellen på SD og mmc er at det er nemt at finde datablade til mmc, mens jeg mener SD er noget mere tystys, da der er noget sikkerhed i det, men ved ikke om det er længere, men ellers er sd kort hvis kompitibel med sd... eller sd er bagud komp.

Kasper

Reply to
Repzak

*LOL* nej, der er ik den store tys tys, f.eks.
har dem på sin hjemmeside ;)

MMC er den gamle standard, hvor SD er en viderudvikling, de deler godt og vel samme bus system, nemlig SPI bussen + MM bussen. og så længe man vælger SPI, så kan man skifte mellem de to kort så meget man lyster.

Min egen erfaring med dem i dataloggere systemer, er det som om at SD kortne er generalt mere stabil i det under drift, rent kommunikations mæssigt, eller også var jeg bare uheldig med de MMC kort jeg brugte i starten. Nu køre jeg ene og alene kun med SD-cards.

--
VH
Lars Molnit

Mig bekendt er Secure delen Tys..Tys på et SD , men de kan jo også køre som MMC.

Hvis du kan finde et doc hvor hele Securedelen er beskrevet , så ville jeg da gerne have det link...

Hilsen Carsten

Reply to
Carsten

Securedelen? Er det ikke bare den der read-only tap (a'la 3.25" disketter) som sidder på SD kortet som gør det "secure"?

Bare en tanke ;)

--
Venlig Hilsen
Michal