Stepmotor styring

Jeg skal bygge en stepmotor styring. Krav: Hastigheden skal kunne stilles vha. et potentiometer, og der skal være en knap til tilbage og en til frem (kan evt. være en fjederbelastet vippe omskifter). Jeg forestiller mig at det kunne være noget med en 555'er og en tæller. Eller måske en PIC 16C711 som indeholder en A/D til potentiometeret. Den skal ikke holde stepmotoren når knapperne ikke betjenes, da der ikke er den store belastning på den, men bare spare strøm og "sove" Jeg ville lige høre om der var nogen her, som havde links til en sådanne opstilling, før jeg opfinder den dybe en gang til.

/Tom

Reply to
Tom

Tom skriver:

Kig på databladet for L297 og L298.

     Turbogrilstarter: http://home6.inet.tele.dk/moppe/tgs.html

Nu skriver du ikke om det er en motor, du har pillet ud af et gammelt floppydrev, eller det er en moderne 1kW motor med mikrostep.

Fælles for de fleste stermotorstyringer er at de har to signaler: direction og step. Derfor skal du lave eet eller andet interface, der kan omsætte potmeterets stilling til et antal steps pr sekund. Her er en mikroprocessor velegnet, men jeg har ikke et færdigt diagram til et "byggesæt"

"Tom" wrote in news:449713df$0$60784$ snipped-for-privacy@dreader1.cybercity.dk:

Husk lige at stepmotorer ikke kan køre ved alle frekvenser, hvis de trækker noget, der kan gå i sving / resonans.

Det fænomen ses især ved full-step mode, mindre ved microstepping.

Reply to
Niels Kristian Jensen

Desværre. Jeg kender problemet. Har du en mere detaljeret beskrivelse af hvad man kan gøre ?

-jeg kender godt løsningen med et svinghjlu, men det nedsætter accelerationen væsentligt i min applikation.

Bo Bjerre wrote in news:44979237$0$11673$ snipped-for-privacy@nntp02.dk.telia.net:

Det er nogle år siden, så jeg kan ikke huske nogle bogtitler, men de findes.

Jeg kom selv uden om problemet ved at bruge tandremme (slørfri) og have en tabel med kendte resonansfrekvenser.

Min applikation havde heldigvis et begrænset antal ret skarpe resonanser, så de kunne simpelthen "springes over".

Den bedste form for dæmpning er væskefriktion tilkoblet slørfrit, måske findes der nogle dæmpere man kan købe?

Mvh. NKJensen

Reply to
Niels Kristian Jensen

Det er et lowcost projekt baseret på en stepmotor fra en printer. Jeg tror at jeg finder den 16C711 frem jeg har liggende et sted, og så har jeg et driver trin med FET'er som jeg brugte sammen med en stepmotor styring jeg lavede med en 16F84 en gang, på den måde får jeg et system der er ret universelt mht. motor. Men hvis der lige var nogen, som lå inde med et link til noget tilsvarende, var det jo den hurtige løsning.

/Tom

Reply to
Tom

Hej Tom

Kig på:

Måske ville det være en ide af anvende pic18f1320 (kan reflashes) i stedet for 16C711. Men har du den liggende og har en færdigtestet firmware er det da OK.

Nu skriver du ikke om du lave uni- eller bi-polar styring - men her er ellers en relativ simplel variabel hastighedsstyring med potmeter og kontakt til retningsstyring til unipolare stepmotorer:

(fundet wikipedia under eksterne henvisninger)

Der er flere konstruktioner i artiklen.

mvh/Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Hej Bo

Det er ganske naturligt, da kraftige ryk virker som Heavyside-funktioner. Løsningen er netop at mikrosteppe eller drive dem med en "fin" sinuskurve:

Busser og biler har "sjovt" nok også denne feature - jok bremsen i hårdt eller slip den hurtigt igen - nu er køretøjet "anslået" og gynger frem og tilbage fler eller færre gange afhængig af affjedringens dæmpning.

-

Mikrostep og sinuskurveløsningen virker kun mod hurtige svingninger. Ved mulige lavere svingninger bør man anvende:

Citat: "... It can be shown mathematically that a PID loop will produce accurate, stable control in cases where a simple proportional control would either have a steady-state error or would cause the process to oscillate ..."

Eller måske:

-

Supplerende:

-

PS: Det kan også lade sig gøre at få et system til at lave kaotiske svingninger...de behøver at være pæne sinussvingninger...

PS2: Man er en unik ekspert når man dynamisk kan styre dette mekaniske system så enden af pendulet er nogenlunde i ro opad ved at styre enden forneden med vandrette bevægelser:

Med simulation:

mvh/Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Glenn Møller-Holst wrote: ...

Der skulle have stået:

PS: Det kan også lade sig gøre at få et system til at lave kaotiske svingninger...de behøver *ikke* at være pæne sinussvingninger...

mvh/Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Jeg har ikke nogen firmware, jeg har noget kode fra en gang jeg lavede en stepmotor styring med en 16F84, og noget andet kode til noget digital udlæsning af nogle analoge værdier med 16C711. Det kunne da være at jeg skulle kikke lidt på 18f1320, hvis den er til at få billigt. Men så skal jeg nok starte forfra (man kunne jo risikere at lære noget, eller få opfrisket noget undervejs :-))

Det er en uni-polar motor, og konstruktionen du linker til kunne nok godt bruges, den ser også ud til at være billig at lave.

Mange tak. /Tom

Reply to
Tom

- du vil se, at de er _meget_ billige! ;-)

--
Gandhi
Where would we be without rhetorical questions?

Måske her:

Tomas

Reply to
Tomas Pedersen

Hvad med PIC16F716, hvis du vil blive i 14bit kode serien? Benkompatibel med bl.a. 'C711, 'C84, 'F84 og 'F84A

--
  Med venlig hilsen,    Ove Kjeldgaard,    nospam AT privat DOT dk
  Natur og Friluftsliv: