Levering af TV-kanaler i boligforening: Hvilken løsning??

Postet i: dk.teknik.satellit dk.teknik.tv+video dk.teknik.elektronik dk.teknik.el

Hej,

Jeg har fået ansvaret for at finde en TV-løsning til en boligforening med 60 beboere.

Boligforeningen har noget modtagerudstyr + 3 paraboler stående som vist nok i sin tid blev leveret af Lindpro. Udstyret distribuerede indtil for nylig 7 kanaler, hvoraf de fleste er digitale. Men for ikke så lang tid siden bortfaldte de 3 analoge, svenske kanaler. Så nu får beboerne kun 4 kanaler til ca. 100 kroner pr. måned.

Jeg har uploadet nogle billeder (pics.zip) af udstyret til denne adresse:

Den optimale løsning er en løsning hvor:

1) man får en pulje af f.eks. 200 TV-kanaler 2) beboerne individuelt - fra førnævnte pulje - kan sammensætte deres egen TV-pakke, herunder hvilke TV-kanaler de gerne vil se. Altså: En beboer vil se kanal 1, 20 og 30 mens en anden beboer vil se kanal 2, 8 og 24. 3) Der er masser af analoge og digitale kanaler at vælge imellem (gratis og -betalingskanaler) 4) At minimere behovet blandt beboerne for at de sætter deres egen parabol op 5) Kanalpuljen let og uden for høje omkostninger kan udvides

Jeg vil derfor høre om der er nogen i denne gruppe, der har et godt forslag til en løsning. Det må meget gerne være en løsning, som bygger på en opgradering af det nuværende anlæg, men det behøver det ikke være. Det kunne også være en komplet udskiftning af anlægget eller en helt anden løsning (f.eks. levering af TV via internetforbindelse). Så længe løsningen opfylder så mange af de ovennævnte

5 kriterier, er det en løsning jeg gerne vil høre om.

Glæder mig til at læse nogle forslag :o)

Mange tak på forhånd..

Reply to
Hans Christiansen

"Hans Christiansen" skrev i en meddelelse news:473b1d7d$0$15876$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Det bliver en meget dyr løsning, da en sådan pakning kun kan ske på jeres egen digitale platform. Det er nok nemmere for jer at få kanalerne leveret af f.eks Yousee. Hvis i gerne vil beholde jeres eget anlæg og selv bestemme hvordan det skal være, så er det nok en god ide at tage kontakt til nogle der laver fællesantennelæg, det kunne f.eks være Dansk Kabel TV.

Mvh Brian.

Reply to
Brian Kals

"Hans Christiansen" skrev i en meddelelse news:473b1d7d$0$15876$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Ud fra billederne, ser det ud til det meste af udstyret kan genbruges i eget anlæg. Hvis i før har haft SVT1,2 og TV4 analog, behøver i bare en DVB-T modtager pr kanal, eller en multibox pro fra A2B som kan klare 3 kanaler (TV4 og SVT er dog ikke på samme kanal). Analog modulatoerne har i allerede fra den gamle analog modtagelse.

Mvh Brian

Reply to
Brian Kals

HC> 1) man får en pulje af f.eks. 200 TV-kanaler 2) beboerne HC> individuelt - fra førnævnte pulje - kan sammensætte deres egen HC> TV-pakke, herunder hvilke TV-kanaler de gerne vil se. Altså: En HC> beboer vil se kanal 1, 20 og 30 mens en anden beboer vil se kanal HC> 2, 8 og 24.

Held og lykke med at få Viasat med på den model. Eller med at få beboerne til at acceptere at de må undvære TV3/3+.

/Benny

Reply to
Benny Amorsen

Hvem har brug for det?

Selv om den underliggende teknik kom til at fungere, hvem skal så administrere den løsning?

Igen, er behovet der ?

Forståeligt.

Regn med typiske omkostniger på 20-50KR/kanal for professionelt udstyr der ikke skal genstartes i tide og utide/går i stykker/mmm.

Do. er et koncept der grundlæggende vil koste en arm+et ben. Kontakt Stofa, TDC(Yousee) e.l. - det er den eneste reelle mulighed. En fuldpakke bør koste ca. 200-250DKK/md. Det kan du kun få en VIASAT pakke for på egen parabol.

Reply to
Ole Geisler

Kontakt COM X

de Kører med Fri telefoni imellem Beboer og Inter net

de HAR osse Kabel Tv

Mvh Henrik

comxnet.dk

Reply to
Henrik Christensen

"Hans Christiansen" skrev i en meddelelse news:473b1d7d$0$15876$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Hvis I deponere et par millioner kr på min konto, vil det glæde mig meget, at lave et sådant anlæg. Dertil kommer lige udstyr hos hver forbruger iform af digitale boxe med kortlæsere samt flere tusinde kr om året til administration og tv-programmer.

Nej den vej er ikke farbar. I må kunne blive enige om et meget mindre antal kanaler som så evnt kan deles op i f.eks 3 pakker. Dette kan måske laves til en rimelig pris, men problemet er jeres hovedstation. Den koster det samme at bygge som hvis I var flere hundrede tilsluttet. Jeres mulighed ligger 2 steder. Prøv TDC Vent lidt og se om det nye landbaserede digitale net fremkommer med kanaler nok til at tilfredstille jer. Jeres net kan sikkert fremfører signalerne - og udstyret er til at betale for en hovedstation til dette.

Med venlig hilsen ESPERSEN EL & Antenne

2730 Herlev
Reply to
Elmand

hehe...

vil da "bare lige" sige at jeg er helt enig med dig Elmand... og så synes jeg det er skræmmende at nogen vil være bekendt at levere en "hovedstation" der ser sådan ud...!

--
mvh
Rasmus

Ja, jeg har jo ikke så meget forstand på hvad det er for noget udstyr. Mit indtryk var også at det så noget rodet/amatøragtigt ud.... Men jeg vil da gerne vide hvad der er galt med "hovedstationen" ??

Er der iøvrigt nogen der kan give en kort beskrivelse af hvilket system jeg har med at gøre? Hvilken funktion har de forskellige "kasser" ?

Og til sidst...Hvis vi skal bygge videre på det eksisterende anlæg, hvad er så smartest? Med andre ord: Hvad er mulighederne?

Tak igen :o)

Reply to
Hans Christiansen

Prøv at kontakte diverse fiber/fibernet udbydere. Der findes flere på markedet. Ideen er at få lagt en fiber ind.

Der findes jo også firmaer som installere/kan opgradere Jeres anlæg

Reply to
Nospam

"Rasmus M. Jensen" skrev i en meddelelse news:473c0100$0$90268$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Hvis man nu ser bort fra hvordan det "ser" ud, så kan jeg ikke se der er noget at peje fingere af. Det er Macab, A2B,Wisi og SA Vision1000 udstyr, det er da fint.

Jeg bryder mig dog ikke om stik der ikke er HF tætte, som f.eks på det Wisi rack.

SVT1,2 og TV4 kan i ret læt få tilbage ved at indkøbe nogle DVB-T modtagere.

Langt det meste af det udstyr kan fint genbruges.

Mvh Brian

Reply to
Brian Kals

"Hans Christiansen" skrev i en meddelelse news:473c0b3d$0$15876$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

IF TV Modulator: Laver audio/video signalet om til et TV signal, på en mellemfrekvens.

QPSK Demodulator: Modtager en satellitkanal og laver den om til en mellemfrekvens

Upconverter: Laver mellemfrekvensen om til de kanaler du bruger på TV.

Channelprocessor: I jeres tilfælde modtager den DVB-T fra Hove på K51 og flytter den til K21 for lokal modtagelse.

QAM modulator: bruges til at sendes ud i digital format, det ligner i tager en satellit kanal ned (QPSK demodulator) sender den over i QAM modulatoren og over i TV upconverteren.

Macap udstyret er 4 satellit modtagere.

Wisi udstyret er kanal omsættere og modulatore. F.eks 23/2 den modtager Kanal Købenahvn på kanal 23 og omsætter den til kanal 2

Parabolerne er sikkert Canal digital 1.Vest, Viasat 5.Øst og Astra 19.Øst

Et eksempel på hvordan TV2 Zulu er strikket sammen:

Macab modtageren modtager TV2 Zulu fra satelliten. A/V signalet sendes ind i Arcodan 99002 IF TV Modulatoren som laver det om til et analog tv signal, det sendes over i 94150 TV Upconverter som sørger for det kan modtages på kanal C9

Mvh Brian

Reply to
Brian Kals

det var skam heller ikke udstyret jeg pegede fingre af... men den "rodebutik" der er leveret...

enig! og bemærk også visse andre "bokse" som ikke just ser ud til at være HF-tætte... det ligner noget "gammel" triax-noget...

enig!

enig!

--
[...]

hvad er der da galt?

man kan sige at du starter "bagfra"... altså.. først starter man med at finde ud af hvilke kanaler anlæggets brugere vil have og derefter kan man så begynde at kigge på hvad der skal gøres ved det eksisterende anlæg... så kan man lave en pris pr. bruger som derefter kan acceptere den osv osv... det er jo umuligt at rådgive dig om køb af mere udstyr/udvidelse sålænge ingen ved om I ønsker flere satellitkanaler eller hvad i ønsker... skal de tre svenske tilbage i anlægget vil det som minimum kræve 3 DVB-T receivere...

--
[...]

Undskyld min uvidenhed, men kan man ikke lave anlægget om så satellitsignalerne fra de 3 paraboler ryger direkte ud i stuerne hos de enkelte beboere, som så hver har deres egen sat-receiver? Eller kan kablerne fra anlægget ud til beboerne ikke klare det?

Det vil jo give en stor grad af fleksibilitet mht. hvad den enkelte beboer vil abonnere på af betalingskanaler...

Hvis det kan lade sig gøre, hvor meget vil I så skyde på at det ville koste?

Reply to
Hans Christiansen

jo det kan godt lade sig gøre... men det bliver meget meget dyrt for den enkelte abonnent... er du sikker på dine med-brugere er villige til det??

--
[...]

Nej, det er jeg ikke sikker på...men jeg har også fået til opgave at præsentere forskellige løsninger...nogle vil så være dyrere end andre...Jeg forstår dog bare ikke hvorfor du mener at det er en dyr løsning. For beboerens vedkommende vil der jo blot være tale om en engangsinvestering i en sat-receiver. Hvis enkelte beboere gerne vil abonnere på pakker kan de jo så gøre det. Og dem der ikke vil abonnere på noget, kan jo så få en masse gratiskanaler.

Hvad vil I skyde på at det kommer til at koste? Og hvordan skal anlægget laves om i så fald?

Reply to
Hans Christiansen

"Hans Christiansen" skrev :

Hvis du er en rigtig klog mand, allierer du dig med nogen der har forstand til det - det er ikke en særlig sjov position du har anbragt dig i ;)

--
Jan_stevns
Reply to

"Rasmus M. Jensen" skrev :

Det er da bare knopskydning - og et tegn på at "nogen" ikke har villet betale for et re-design ;)

HF tætheden er nok ikke et problem i *det* anlæg

--
Jan_stevns
Reply to

hrmm... det har vist rodet fra dag 1 er mit kvalificerede gæt... men vi ser måske åbenbart forskelligt på den slags.. skulle jeg "rode" med den slags ville jeg naturligvis indregne det i prisen... kunne da ALDRIG drømme om at aflevere noget der så sådan ud...

måske ikke - men hvorfor ikke bare bruge "ordentligt" kabel-tv grej i stedet for semi-hobby produkter...?