VLF loop antenne

Hej

Jeg har lavet en meget simpel loop antenne med 52 meter ledning og et tr=E6 kryds, for at kunne modtage ub=E5d base signaler:

g4cnn/vlf/vlf.htm Det er ogs=E5 lykkedes, jeg han rimeligt tydeligt modtage DHO/DH038, Ramsloh/Rhauderfehn, Germany. Men ikke andre, det er m=E5ske ikke s=E5 s=E6rt da den station er meget kraftig. Det er helt sikkert antenne der er ford=E5rlig. Hvordan laver jeg en rigtigt god loop antenne til ca 20KHz? T=E6nker mest p=E5 den fysike udforming og ikke s=E5 meget p=E5 forst=E6rkeren (det har jeg styr p=E5).

Mikkel Lund

Reply to
mikkelmolbjerg

snipped-for-privacy@gmail.com wrote: | Hej | | Jeg har lavet en meget simpel loop antenne med 52 meter ledning og et | træ kryds, for at kunne modtage ubåd base signaler:

| g4cnn/vlf/vlf.htm | Det er også lykkedes, jeg han rimeligt tydeligt modtage DHO/DH038, | Ramsloh/Rhauderfehn, Germany. Men ikke andre, det er måske ikke så | sært da den station er meget kraftig. | Det er helt sikkert antenne der er fordårlig. Hvordan laver jeg en | rigtigt god loop antenne til ca 20KHz? Tænker mest på den fysike | udforming og ikke så meget på forstærkeren (det har jeg styr på). | | Mikkel Lund

Jeg er sikker på, at hvis du prøver i _dk.fritid.hamradio_, så vil du få en del forslag. ( Håber du har en stor grund, for det bli'r dælme en lang antenne) :-)

mvh Ebbe

Reply to
Ebbe (7000)

et/

)=2E

du f=E5 en

N=E5 ja den skal nok ha v=E6ret i den gruppe. Det er ikke n=F8dvendigt med en k=E6mpe antenne se evt

mikkelmolbjerg

Hej Mikkel

Måske noget i denne stil ?

med

Ja, feks har du nogle data p=E5 den? Og evt tricks til konstruktion?

Mikkel

Reply to
mikkelmolbjerg

Nå, ja, jeg var grov nok til at tænke på en 10 vindingers helix antenne :-)

Til lave frekvenser behøver den ikke nødvendigvis at være meget stor. Jeg arbejder selv med opsamling af magnetiske signaler fra near-DC til ca 500kHz, og det er med spoler på ca 0.5m2 og ca 30 vdg. Men udformningen og skærmningen af spolen er et kapitel for sig selv :-)

Har Du brug for en lownoise forstærker, kan jeg anbefale AD797, som jeg selv bruger. Den holder sig under 1nV/sqrt(Hz). Hvis Du er rigtig heldig kan jeg nok finde et print, der er bestykket :-)

Bo Bjerre wrote: ...

Hej Bo

Du har vel lavet den sådan? ;-) :

REGENERATION REVISITED The Tesla Connection by Gary L. Peterson:

Citat: "... Typical values for the components shown are: R1=10k, R2=100k, R3=10 S, R4, R5, R6, R7=10k, R8=30k, and C1=1000 :fd. Amplifiers A1, A2 and A3 may be Precision Monolithics OP-27s. Electrostatic shielding is provided to reduce capacitive coupling between the two windings ... Figure 1. U.S. Patent No. 5,296,866 [
] ... As the specific design problem was development of an optimized broadband ELF magnetic field sensor, an active antenna with a wide frequency response was also a criterion ..."

-

Fundet via:

'Energy-sucking' Radio Antennas, N. Tesla's Power Receiver:

Citat: "... The truth is quite strange ... By manipulating the EM fields, we can force an electrically-small receiving antenna to behave as if it was very, VERY large ... In theory a tiny loop antenna can work as well as a longwire 1/2-wave antenna which is 10KM long ... The energy doesn't vanish, instead it ends up INSIDE the atom. By resonantly creating an "anti-wave", the tiny atom has "sucked energy" out of the enormously long light waves as they go by ... When all is said and done, our oscillating coil has absorbed half of the incoming EM energy and re-emitted (or "scattered") the rest ..."

hilsen

Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Hej Bo

Glemte den vigtigste information:

Citat: "... This results in an antenna circuit with a resonance that, under ideal conditions, would have an infinite bandwidth. ... A detailed description of how the negative resistance, negative inductance circuit works, including a differential form of the active antenna circuit and other pertinent information, can be found in ..."

Hva' ba'? - det passer ikke - der burde stå "Negative differential resistance"

Negativ differentiel modstand:

Omfattende:

hilsen

Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

nej. temmeligt meget anderledes. Og OP27 er meget morsom, men ikke anvendelig, hvis man skal have lav spændingsstøj, og samtidig god forstærkning med den båndbredde, jeg har behov for.

Hej Bo

Du laver vel ikke spoler, som skal flyttes af helikoptere?:

SkyTEM, "mine"-søger for geologer:

hilsen

Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Jo, det er mig, der har udviklet elektronikken til det. Software har jeg folk til.

(det er mig, der står bak kameraet :-) )

Hej Bo

Jamen, jamen - det var et skud i tågen... ;-)

Tillykke med det.

hilsen

Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Hej Bo

Jeg har lyttet meget mellem 50 og 160 kHz og der her jeg også brugt en aktiv antenne jeg har lavet med en pisk på 90 cm. Den kan under visse forhold hamle op med den afstemte loop jeg linker til andet sted i tråden.

Max wrote: ...

Hej Max

Det var da smart at anvende en topprop som holder og kabelstikskåner.

hilsen

Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Ingen grund til lykønskninger. Jeg har arbejdet sammen med geologerne i 17 år, til januar. Så det har været hårdt proffesionelt arbejde fra begge sider :-)

Hej Mikkel

Ikke mange data, men den er vel lidt over 2 meter i diameter, der er 20 vindinger tråd på den og den afstemmes så med en kondensator som en parallelkreds. Signalet tages ud ved hjælp af to vindinger der ligger midt på spolen. Spolen er førøvrigt krydsviklet og lavet i almindelig blød ledning. Jeg havde lavet afstemningen med 2 stk parallel forbundne 500 pf drejekondensatore der blev drevet af en motor. Hele arangementet kan drejes med en motor da den er meget retningsfølsom er det jo nødvendig.

Bo Bjerre wrote: ...

Hej Bo

Når vi nu er gået i luften - kunne du så ikke foreslå sådan en fjernstyret - eller en menneskestyret én - med spole langs kanten forneden? Eller skal motoren længere væk? Du kan også blot kigge på videoerne for underholdningens skyld:

GFS Projects

17.10.07 Flyvende tallerken vækker interesse
Citat: "... Modellen, som firmaet arbejder på i øjeblikket, er lavet af krydsfiner og plastik og kører på batterier. Den kan bevæge sig med 60-80 km/t, er hårdfør over for stød og slag og er i det hele taget svær at skyde ned for eventuelle fjender..."

18 January 2006 INVENTION: Flying saucer is out of this world

Hvis sitet ikke gider svare - så brug backuppen:

The GFS-UAV model N-01A A Coanda effect flying saucer created on March 10, 2006 - JLN Labs - September 15, 2006

The GFS-UAV N-01A Manoeuvrability and Translation test flights created on April 25, 2006 - JLN Labs - May 31, 2006

Citat: "...Comments from Jean-Louis Naudin : During these N-01A test flights, I have been very surprised by the capabilities of the UAV to translate and turn at high speed and also to stop very quickly. The translation at high speed is done in straight line at a constant level above the ground without need of compensation, this is really impressive. As a confimed pilot of RC helicopters, I can say that the UAV N-01A has a great potential of manoeuvres and the steering is far more simple than a common helicopter..."

The UAV model N-02 A Coanda effect flying saucer created on May 17, 2006 - JLN Labs - July 5, 2006

The GFS-UAV project A Coanda effect flying saucer created on March 10, 2006 - JLN Labs - February 25, 2007

Coanda Effect RC Flying Saucer test flight

Coanda effect UFO - maiden attempt

Coanda Effect Flying Saucer

flying saucer test flight, take three

Coanda Effect demonstration of working principle

hilsen

Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Underholdende billeder, men ikke brugbare til et instrument, der vejer ca 320kg og hvor senderspolen er større end mange parcelhusgrunde. Vi flyver p.t. med 500m2, og regner med en forøgelse. Vores elværk leverer ca 3.5kW til instrumentet, men vi forventet at øge til ca 5kW, når vinteren er omme. Mange er imponerede over at vi kan nøjs med en så lille heli-ko-peter, som vi rent faktisk bruger...

Okay, hvorfor er det gjort s=E5dan?

Sejt.

Er der et mesterv=E6rk af en l=E6rebog om antenner man b=F8r eje? Er der nogen der kender en hjemmeside om design af LVF antenner osv?

Hilsen Mikkel

Reply to
mikkelmolbjerg