Ideer til identifikation af sensore på uC

Hej,

jeg er igang med et projekt hvor der skal tilsluttes nogle forskellige sensore (5-6 forskellige) til en mikrocontroller. Jeg kunne godt tænke mig at mikrocontrolleren kunne identificere hvilken type sensor der var tilsluttet på et givent tidspunkt på en simpel måde.

Hver sensor er tilsluttet via. 3 ledninger - +5V, Gnd samt raw. Raw er sensorens output (0-5v).

Har I ikke en ide til hvordan jeg kan implementere det? Jeg regner ikke med at sensorene kommer til at sluge mere end 200mA MAX, hvis det har noget at sige.

På forhånd tak.

Mvh Jonas

Reply to
Jonas Jalling

Tilføj en ekstra leder og sæt en one-wire eeprom herpå. Så kan du lave et id i den, der identificerer hvilken sensor det er. Afhængig af hvilket stik du benytter kan det være du kan få EEPROMen til at være inde i stikket.

F.eks. denne:

Der er vist noget med der er nogen der har patent på sådan en idé, så vær varsom med at lave noget komercielt med det uden du har undersøgt det nærmere.

- Lars, der ikke har patenter

Reply to
Lars Kristensen

Hej Lars,

Det er en ide jeg har overvejet. PRoblemet er dog at jeg godt kunne tænke mig at bruge 3.5mm jack stik og kabler til at forbinde sensorene med microcontrolleren, da kablerne jo ingenting koster - derfor mit behov for en 3-polet løsning.

Mvh Jonas

Reply to
Jonas Jalling

Pas på med stik der "ingenting koster" - der er ofte problemer med forbindelsen, især ved meget svage strømme, og 3,5mm jackstik har ofte problemer.

--
OV1A Jens

 Hard work has a future pay-off. Laziness pays off now!
Reply to
Jens Petersen

3.5 mm jack stik fåes også med 4 poler

Bortset fra det, er jack stik ikke lige frem verdens bedste stik.

Du kan jo ud over en type id også have kalibreringsdata og andre spændende ting for sensoren liggende i en EEPROM.

Nu har du jo ikke fortalt hvad det er for nogle sensore du påtænker at arbejde med, så det er lidt svært at komme med andre idéer.

- Lars

Reply to
Lars Kristensen

Det lyder som at det på forhånd er givet at der er tale om analoge sensorer. En måde kunne være at se på hvilken impedans de forskellige sensorer viser når der pulseres med forsyningsspændingen eller sendes st dignal ud på dataledningen. En anden mulighed er at bygge lidt intelligens ind i sensorerne så de kan identificere sig - lidt ala USB-standarden.

/Lars

Reply to
Lars Peter Larsen

Hej Lars,

ja jeg har ikke givet mange informationer. Systemet skal bruges til en kameratrigger. Dvs. sensorene kan være en mikrofon, en fotodiode, en kontakt el. lign - alle analoge.

Mvh Jonas

Reply to
Jonas Jalling

Så det du i virkeligheden har behov for er et digitalt signal ud fra dine sensorer?

Hvad med at sætte en komperator el.lign. på udgangen som det første lige efter dine sensorer. Derefter er det jo rent digitalt og så har du næsten alle muligheder med at kunne både tale med en eeprom og efterfølgende lade signallederen være ledig til at komperatoren kan drive linien.

- Lars

Reply to
Lars Kristensen

Der findes en standard, der hedder TEDS (Transducer Electronic Data Sheet), som er en eeprom, nogle data og nogle metoder, der indbygges i analoge sensorer. Den kan evt dele stel med transduceren, og så tager den kun eet ben. Husker jeg rigtigt, er den osse kommet ind under I3E 1451.

Jeg har brugt det ligt, men har haft en programmeur til at lave det grove.

Google ("teds load cell");