Hobby CNC pcb service efterspørgsel ?

Jeg overvejer at anskaffe mig en CNC router til at lave prototyper p=E5, inden jeg sender sender til proff fremstilning. Og vil i den forbindelse h=F8re om der er interesse, for en hobby level milled pcb service i Danmark ?

-Findes det m=E5ske allerede og jeg bare ikke kender til det ? (der m=E5 v=E6re andre sm=E5 erhvervsdrivende der har en cnc maskine)

Jeg forestiller mig at et 16*10cm enkelt lag board skal koste 99kr i

1stk inkl porto, ved levering af gerber filer. M=E5ske ogs=E5 en mindre st=F8rrelse til en mindre pris, kr=E6ver dog board= et kan findes i mindre st=F8rrelse, s=E5 det ikke skal sk=E6res manuelt, f.eks= . 8*8/5*10cm for det halve.

Ved flere i samme ordre spares porto, ved flere ens i samme ordre spares setup, de eksakte priser for s=E5danne har jeg ikke et bud p=E5.

2dages levering ved bestilling inden 16:00 (Alts=E5 bestilt mandag kl 15:59, sendt Tirsdag morgen til levering Onsdag, hvis postDK ikke laver rod i den) Weekend/haste levering/afhentning kan aftales. Jeg har CVR nummer, s=E5 knap 20kr af prisen er moms, som kan tr=E6kkes fra hvis modtager er moms registreret.

Specs:

12mil trace/space ingen huller(bit skal skiftes)/soldermask/silk screen/fortinning enkelt lag (vias kan dog laves s=E5 store at 0ohm modstande kan bruges til jumpers) flere designs p=E5 samme board ok, men bliver ikke udsk=E5ret og skal leveres i en samlet gerber (gerbmerge kan lave det) m=E5ske kan v-score lade sig g=F8re, s=E5 det kan kn=E6kkes, men i s=E5fald= kun lige cuts. Visuel inspektion af resultatet, ingen probe test

Dobbelt siddet lade sig g=F8re, men da det kr=E6ver boardet vender rigtigt og pr=E6cist, er enkelt lag det prim=E6re m=E5l. Vias ved 2lag er ikke plated, s=E5 de skal v=E6re store nok til en stump metal kan loddes p=E5 begge sider.

Boring af huller Huller b=F8r v=E6re indenfor 10% af det pcb programmet har brugt, s=E5 ringen passer. Per st=F8rrelse : 10,- + 1=F8re per hul

Et script kan f.eks. udv=E6lge det rette bor ud fra +/- 10%, s=E5 der kun skal ca. 10bor til at d=E6kke 1-5mm

S=E5 f.eks.

16*10board med 250huller i 4 forskellige st=F8rrelser vil ende p=E5 99+(4*10)+(250*0,01) =3D 141,50kr 16*10board smd/bor selv =3D 99kr

Jeg er godt klar over at man for f=E5 kr mere, kan f=E5 samme print proff fremstilt i kina/olimex. Men m=E5let er at d=E6kke behovet for en simpel prototype eller to p=E5 2 dage (eller et par timer ved forud-aftalt afhentning) istedet for 10 p=E5 1=BDuge

Hvad siger i, go or no go ?

Reply to
Jan Nielsen

"Jan Nielsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@1g2000yqm.googlegroups.com...

Inden du går i gang skal du vist underøge hvor lang tid det tager at fræse et prototypeprint i den størrelse og pris/levetid på fæsere til print ;o)

Jeg siger, det hænger ikke sammen

Reply to
Allan Soerensen

Hej Allan

Jeg tror ikke engang vores proffesionelle lille printfræser kan gøre det for 100 kr. i værktøjsomkostninger.

--
Mvh

Hmm, indr=F8mmer gerne jeg ikke ved meget om CNC :)

Men hvis man kr=E6ver at der bruges f.eks. 12 eller 20mil (ground) pour med orphans, er det jo kun traces der skal milles, og ikke alt det ubrugte.

Selve bit ser ud til at koste omkring 10-20kr per styk, s=E5 hvis bare en bit kan klare 2 boards, v=E6lter det da ikke budgettet (bevares ebay er ikke prima).

Er der andre omkostninger med at k=F8re maskinen jeg har overset ?

Reply to
Jan Nielsen

Jeg syntes at du skal komme ned i mit lokale Hackerspace, Labitat, en Tirsdag aften kl 19, så skal du se vores LPKF Protomat C60 i funktion, samt høre lidt om hvad unicuttere koster i indkøb mm.

Dobbeltsidet print er _intet_ problem på en fræser, men det tager en uhyggelig tid, værktøjerne er ret kostbare.

Vi har også et kemisk gennempletterings-anlæg, som vi planlægger at få gang i snarest. Alene kemien koster 15.000 SEK.

// Per.

Reply to
Per Jensen

Hej Per

Ja, vi har også sådan en LPKF Protomat stående, men faktisk er der ingen der gider bruge den, og da slet ikke til noget der ligner et Europakort i størrelsen.

--
Mvh