HCF4541 timer /deler ic problem

jeg har et problem med HCF4541..jeg har pr=F8vet med to af dem uden held .. mit problem er flg..n=E5r MS er p=E5 0 , s=E5 er opgivet iflg datablad at s=E5fremt pin 5 autoreset ,er til 0 er autoreset aktiv ,og er pin5 til + er autoreset disablet.

Hvad der egentlig sker n=E5r pin 5 er h=F8j eller lav er t=E5get for mig ,s=E5vidt jeg l=E6ser databladet. men uanset om jeg har pin 5 p=E5 + eller 0 f=E5r jeg en fuld t=E6lleperiode s=E5 snart jeg s=E6tter power til IC..

databladet siger at" proces starter med at s=E6tte autoreset til logisk

0og s=E6tte power p=E5." og derefter.. hvis autoreset kredl=F8b ikke er enablet vil t=E6llekredsl=F8b ikke starte f=F8r MS f=E5r en positiv puls og slutter p=E5 logisk 0 .

jeg har als=E5 kredsl=F8bet til at k=F8re som databladet siger i det stykke i g=E5se=F8jne.. men s=E5dan opf=F8rer det sig ogs=E5 n=E5r pin 5 er p=E5 += ...

Jeg t=E6nkte at nogen andre m=E5ske havde benyttet denne kreds og vidste noget om dette problem jeg sidder med. hilsen alex

Reply to
Alex

en tilf=F8jelse timer XR 2243 kan g=F8re det jeg skal bruge, og det er at n=E5r et solpanel har opladet et batteri til feks 13 volt ,giver timeren forbrug i 15 sekunder, og s=E5fremt batterisp=E6nding ikke er under 11,5 volt gentages forl=F8bet i 15 sek . jeg kan s=E5 bruge det panelet lader ind ,straks. dette har virket siden tidlig sommer,s=E5 da jeg ikke kan finde XR 2243 til en rimelig pris ville jeg bruge HCF

4541 som er ret t=E6t p=E5 XR funktionsm=E6ssigt. alex
Reply to
Alex

Hej Alex

Send mig en postadresse, så skal jeg sende dig et par XR2243 UB.

--
Mvh

ja mange tak Max..men det var for ikke at blive afh=E6ngig af dig jeg s=F8gte en erstatningskreds for den.. du sendte jo to stk til lyskassen... den anden fandt jeg s=E5 p=E5 at bruge i denne forbrugsregulering ,hvor jeg f=F8r havde en rampe p=E5 nogle minutter, og rampen blev generet af st=F8j s=E5 her virkede XR uden fejl.. jeg kan godt f=E5 4541 til at k=F8re p=E5 samme m=E5de, og det er kun det m= ed reset der generer mig. nu har jeg pr=F8vet alle 5 jeg bestilte, og alle opf=F8rer sig ens.. m=E5ske er det noget med mit layout i en fuglerede . eller mig der ikke forst=E5r databladets info. men du skal have mange tak for tilbuddet ,det er v=E6rdsat ,,,og jeg kan, som sagt, klare det med 4541 . alex

Reply to
Alex

Hej Alex

Du behøver ikke være bange, jeg kunne bare se at jeg havde 47 stk på lager, så jeg kunne uden problemer undvære nogle stykker. Jeg tænkte slet ikke på at jeg havde sendt dig nogle før. Men hvis du fortryder, ja så kan du bare sige til.

--
Mvh

=E5

ja

ja Max..jeg fortryder ..hulk ... for i g=E5r gik den ene i kn=E6..str=F8forsyningen er sat til 50mA og det tog den bare til sig.. Den f=F8rste jeg pr=F8vede med i en anden sokkel, endda gjordet det samme, men jeg ku ikke v=E6re sikker p=E5 at det nu var IC'en for den begyndte at fungere igen.. og det gjorde nummer to ogs=E5. s=E5 noget tyder p=E5 at der er et helt andet problem med dem.. m=E5ske junk.. jeg vil s=E5 gerne have et par stykker ,og m=E5 n=E6ste gang se om jeg kan f=E5 fra en anden leverand=F8r af 4541... min adresse er alex christiansen stationsvej 44 c

6400 s=F8nderborg.. nb sidst var de i konvolutten blevet presset flade af postv=E6snet...m=E5ske skulle du s=E6tte dem i noget tykt pap .. hilsen alex jeg sender en plade chokolade til geng=E6ld :)
Reply to
Alex

Hej Alex

Jeg har lige bestilt frimærker, så jeg kan nok få dem afsted inden weekenden. Og jeg skal nok emballere dem bedre denne gang.

Lyder godt, er stor nyder af chokolade :)

--
Mvh

hej MAx det er m=E6gtig fint.. jeg giver lyd n=E5r jeg ser dit brev.. mange tak fo hj=E6lpen alex

Reply to
Alex

hej Max jeg er igang med at montere den f=F8rste IC allerede.. vejret er til det .. og har lige sendt en smule bum til dig... tak for din venlighed alex

Reply to
Alex

Hej Alex

Velbekomme. Fint at de er nået frem, og formodentlig uden bukkede ben denne gang :)

Jeg afventer spændt modtagelse af brev fra dig :)

--
Mvh

Hej Alex

Brev modtaget idag :) Det skal gøre sig godt i en kage næste gang jeg bager :)

Tak for det.

--
Mvh