Fugtmåling i jord??

Der findes små instrumenter til fugtmåling i fx. urtepotter. Jeg mener de kun består af 2 elektroder af forskelligt materiale og så et instrument. Altså uden strømforsyning.

Jeg overvejer at lave en flok tilsvarende. Derfor efterlyses tips m. hensyn til valg af materialer og instrument. Det vil naturligvis være ønskeligt hvis det er let tilgængelige materialer.

På forhånd tak for svaret.

Reply to
Børge Larsen

sådan en konstruktion har der været i "populær elektronik" eller "ny elektronik" tilbage i 80'erne... på "mit" bibliotek kan man låne dem som "årbøger" og forrest er der en samlet indholdsfortegnelse... mht konstruktionen så er det vist ikke mere end et par op-amps og en flok modstande... men uden strømforsyning?? det har jeg endnu ikke set...

--
mvh
Rasmus --- Bo M. Mogensen om det binære talsystem:

Børge

Reply to
Børge Larsen

Hej Børge

Ja, men udslaget vil så blive afhængig af hvor meget gødning der tilfældigvis er der hvor man måler.

Ps: få styr på den måde du svare på, det er meget forvirrende når der også er > foran din tekst i dit svar.

at

Det lyder som om at du allerede godt ved hvordan det skal laves, så hvis du prøver med f.eks. en kobberstang og en zink stang samt et følsomt instrument, så skulle den vist være der. Dog skal man nok forvente forskellige resultater afh. af jordens surhedsgrad. Udslaget vil også afhænge af hvor dybt ned i jorden pindene stikkes.

/Tom

Reply to
Tom