matrix keyboard encoder

Hej,

Til et nydesign står jeg og mangler en 4x5 matrix keyboard encoder 3,3V. Har tidligere brugt 74C923, men det er efterhånden en temmelig gammel sag og frygter at den måske udgår.

Har lige skiftet CPU-paltform fra 8051 til ARM7, LPC2378 fra NXP, og er ikke sikker på at der er nok cpu-tid til at skanne port pins, udføre de-bounce rutine osv., ligesom tastetryk skal være interruptstyret.

Er det forsvarligt at vælge 74C923 til nye designs eller findes der et nyere alternativ til denne encoder ?

På forhånd tak ;o)

--
 Med venlig hilsen
Torben W. Hansen

Torben W. Hansen skrev:

Ja de findes jo Rohs, mange forhandlere har dem og de er stadig "in production", så der skulle ikke være noget problem. Det kan dog være at du skulle kigge efter noget der var billigere og mindre...

--
Hilsen Mikkel Lund
Jokeren i "Mænds ruin"

"Mikkel Lund" skrev i en meddelelse news:4667ed63$0>

Nogle gode foreslag ?

Med venlig hilsen Torben W. Hansen

Reply to
Torben W. Hansen

Er din clock på din 2378'er kraftigt neddroslet fordi det er en batteri applikation? Ellers kører du vel 60-72 MIPS på den. En simpel scanne rutine skulle den nok kunne håndtere. Det er set gjort på LANGT langsommere processorer med godt resultat. Har selv lavet det på en 3 MIPS processor, og keyboard med 25 taster.

mvh Kåre

Reply to
Kåre

Torben W. Hansen skrev:

Nej, syntes bare at 111 kr hos farnell var noget dyr.

--
Hilsen Mikkel Lund
Jokeren i "Mænds ruin"

"Kåre" skrev i en meddelelse news:4667fea4$0$7709$ snipped-for-privacy@dread14.news.tele.dk...

Skal køre 48 eller 60 Mhz afhængig af om der opstår problemer med MAM- controlleren, men jeg har brug for de 48-60mips, da der laves en masse signalbehandling.

Hvis jeg skulle bruges portpins kan jeg ikke lige gennemskue, hvordan tasturet så skal generere et interrupt når en tast aktiveres, ligesom der være noget de-bounce kode for at eliminere taste-prell, uden at det går ud over filterfunktioner med mere (kender ikke LPC2378 så godt endnu). Derfor synes jeg pt. at det letteste måtte være en keyboard encoder.

Med venlig hilsen Torben W. Hansen

Reply to
Torben W. Hansen

"Mikkel Lund" skrev i en meddelelse news:466800b0$0>> >

Ups - ja det lyder rigtig grimt ;o)

Med venlig hilsen Torben W. Hansen

Reply to
Torben W. Hansen

Ja kode mæssigt er det selvfølgelig lettere. Men det er altså sjældent nødvendigt at køre med interrupt på en tastatur dekoder. Scan dem hver 100 ms. Det er rigeligt til at brugeren ikke kan mærke noget delay, afhængig af applikationen selvfølgelig. Er det til styring af menuer på et display, så er det rigeligt. Er det taster til TAP af delay hastighed på en guitarprocessor eller lignende, så er det selvfølgelig ikke brugbart.

mvh Kåre

Reply to
Kåre

"Kåre" skrev i en meddelelse news:46680650$0$7245$ snipped-for-privacy@dread14.news.tele.dk...

Det er en portering af software fra een platform til en anden, hvor tastaturrutinen er opbygget med en interruptrutine, tastaturbuffer med mere. En løsning med portpins kan måske blive enden på det, men jeg ville helst at se om jeg kunne finde en hardwareløsning.

Med venlig hilsen Torben W. Hansen

Reply to
Torben W. Hansen

"Mikkel Lund" skrev i en meddelelse news:4667ed63$0$90275$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Jeg ville nu også fraråde at anvende komponenter fra 74C-serien til nydesign. Det er en serie med mindst 25 år på bagen og de fleste andre familiemedlemmer er udgået eller næsten umulige at skaffe. Jeg er selv begyndt at have problemer med at skaffe de noget nyere 74HCT40xx kredse selv om de findes i ROHS udgaver. Aftrækket er så lille at distributørerne er holdt op med at have dem på programmet (skaffer dem gerne, hvis man vil aftage 10K).

Reply to
Allan Soerensen

I mange tilfælde kan man skrabe 2-10 af den slags kredse sammen i een CPLD, der fylder mindre, er billigere, og ovenikøbet mere fleksibel

-jeg mener det må være en rimelig opgave at lave det i sådan een.

"Allan Soerensen" skrev i en meddelelse news:466f9c15$0$920$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk...

Jeg er heller ikke særlig tryg ved at inddesigne controlleren, men jeg er ikke sikker på at den kan sidestilles med 74xx-familien, da det ikke er en TTL-kreds, men derimod en CMOS-kreds, der vist nok blev introduceret meget senere end TTL-familien.

Det er dog ikke lykkedes mig at finde andre alternativer end diverse PC-keyboard controllere, så det er tilsyneladende ikke særlig almindeligt at anvende små keyboard controllere længere, måske fordi de er afløst af små MCU'er eller programmerbare logikkredse som andre her i tråden også har foreslået.

Jeg er gået i tænkeboks og overvejer om jeg skal bruge nogle portpins på LPC2378 MCU'en og via noget modstands/diode netværk kan generere et interrupt når en vilkårlig tast aktiveres, for på denne måde kun at gennemløbe dekodningssoftwaren ved et tastetryk.

tænke, tænke....

Tak for jeres sparring ;o)

--
 Med venlig hilsen
Torben W. Hansen

Har en app.note på en PEEL/PLD lowpowerløsning. Mail mig hvis interesseret.

Reply to
Poul Bundgaard

"Poul Bundgaard" skrev i en meddelelse news:iYZbi.59$ snipped-for-privacy@news.getnet.dk...

Tak! Den vil jeg gerne se - hvor mange taster er den designet til ?

Ved ikke så meget om PEEL og PLD'er, men har dog en gang været med til at udvikle en display-controller, hvor vi brugte EPLD (Altera EP610 var det vist nok).

Sender dig lige en mail ;o)

--
Med venlig hilsen
Torben W. Hansen

"Torben W. Hansen" skrev i en meddelelse news:4670e1bd$0$48951$ snipped-for-privacy@dread16.news.tele.dk...

Hold øje med strømforbruget. Det er ved at være nogen år siden jeg sidst legede med PLD'er, men dengang brugte de væsentligt mere strøm end en standard CMOS-kreds. Det er ikke sikkert det har nogen betydning i dit tilfælde, men hav det med i overvejelserne.

Reply to
Allan Soerensen

Denne her har efter egne oplysninger et strømforbrug på 5 uA....

Reply to
Poul Bundgaard

Af nedenstående link kan jeg se at PEEL22LV10AZ er 3.3 volt logik og kan fås i SMD:

Har lige nogle spørgsmål:

Jeg forstod på teksten at PEEL'en går i en slags "sleep-mode" og bruger 5 uA, men hvad gør en PLD - og hvad er forskellen på de to typer ?

Du nævner at en PEEL ikke er så god i produktionshenseende som PLD, hvorfor ikke ?

Hvis man eksempelvis ændrede koden til 4x4 eller 4x5 matrix keyboard, er der så plads i en PEEL18LV8 xxx ?

Er en stykpris på 25 kr. ved 100-1000 realistisk ?

På forhånd tak ;o)

--
 Med venlig hilsen
Torben W. Hansen

NEJ: vi andre skal osse kigge med. Det er noget af det, der gør news-grupper gode :-)

Moderne CPLD'er svarer til at man har øget størrelsen af PLD'erne. Hvis Du bruger f.x. xilinx cool-runner er effektforbruget MEGET lille.

BO //

"Bo Bjerre" skrev i en meddelelse news:46714ed5$0$4161>>>

Ja selvfølgelig - beklager, men Poul Bundgaard ville sende mig en programfil, men nu er vi her på gruppen igen ;o)

OK og tak - det vil jeg lige kikke på.

--
 Med venlig hilsen
Torben W. Hansen

Torben W. Hansen skrev:

gør

en

Du kunne måske også anvende en uC? Atmel har en application note til scanning af et keyboard, interruptstyret, hvis det var noget?

Mvh.

Tomas
Reply to
Tomas .