Hvordan virker en fotodiode??

Hej NG

Jeg mangler en konkret beskrivelse af hvordan en fotodiode fungerer. Jeg ved godt at der findes mange forskellige måder, men det er en fotodiode i denne her stil:

Nogen der ved hvordan, eller har et link??

--
M.V.H
Jimmi Wolff

"Jimmi W." skrev i news:HbMBb.2650$ snipped-for-privacy@news.getnet.dk

ved

denne

Dit link virker ikke så jeg kan ikke se hvad det er for en forodiode du spørger efter, men jeg er helt sikker på du kan finde noget om emnet her:

-- Hilsen Peter N Petersen

15kw

Hej Jimmi,

Hos RS kører de med sessions, så du kan ikke linke direkte til en side hos dem (angiv varenummeret i stedet).

Fotodioder virker ved at omsætte lys til strøm, uanset type og indkapsling. (Eller var det et spørgsmål om ladningsbærere og den slags ?)

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej

Det er vare nummer 194-290 hos RS.

Det var mere sådan helt praksis, hvordan lyset blliver omdannet til strøm??

-- M.V.H Jimmi Wolff Stud ing.

60712750 "Søren" skrev i en meddelelse news:Xns944E2BEADF293o8oLOOKatHOMEo8o@212.242.40.196...
Reply to
Jimmi W.

Hej Jimmi,

Av min arm, små 300,- når momsen regnes med.

Er der en bestemt grund til at anvende en så dyr sag (den er jo mere end sin vægt værd i guld ;)

Jeg skal prøve at gøre det både kort og forståeligt, hvis det sidste glipper må du spørge igen :)

Lys består af fotoner.

Hvis du ser ned i en fotodiode, vil du se at den aktive del er mørk (hvis den er stor nok til at se tydeligt).

Mørke materialer absorberer fotoner (til en vis grad, bestemt af materialet og fotonernes hastighed (lysets bølgelængde/farve).

Når et foton absorberes overføres energien til det "ramte" materiale (med et vist tab) og det får elektronerne i materialet til at vibrere, så nogle af elektronerne slås løs.

Materialet i en diode består af en PN-overgang, så der er allerede et felt tilstede der kan dirrigere elektronerne til at bevæge sig i samme retning.

Elektroner der bevæger sig samme vej, er det vi kalder strøm.

(lidt forsimplet, men den lange versionudgives kun i bogform ;)

Alle dioder (egl. alle halvlederstrækninger) er lysfølsomme og det er derfor de er indkapslet lystæt i enten sort plast eller metal.

Hvis man (forsigtigt) skærer toppen af en transistor i metalhus, har man en ganske anvendelig fototransistor og en lysdiode virker som en fotodiode i et (forholdsvist) snævert område (omkring den farve lysdioden selv har), så to ens lysdioder kan bruges som optokobler med ret god afskærmning for andre bølgelængder (fx. ser en rød lysdiode ikke grønt lys særlig godt og omvendt).

Håber det var til at forstå :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Tak for svaret, det var lige det jeg manglede.

Grunden til at det er denne diode er, at det er dem skolen ligger inde med. Vi skal bare bruge den til alm. lysmåling, så en lysfølsom modstand havde været nok.

-- M.V.H Jimmi Wolff Stud ing.

60712750 "Søren" skrev i en meddelelse news:Xns944EDEA8EDAD3o8oLOOKatHOMEo8o@212.242.40.196...
Reply to
Jimmi W.

Hej Jimmi,

Velbekomme :)

Jeg blev dog nysgerrig efter hvorfor den diode var så dyr og fik fat i et datablad.

Det er ikke kun en fotodiode, der er også forstærker indbygget i huset. Den ser sådan her ud (kopier til notepad hvis du ikke kan se det).

--> /_\ | >---+--O Output (pin 2) | |+/ +---|/| | | O O V- (ben 4) Stel (ben 1)

Benforbindelserne er som følger: 3 4 \_/ (_)= (tap på huset) / \ 2 1

(set nedefra så vidt jeg har tydet databladet korrekt).

Den har høj forstærkning - 27mV pr. µW/cm² ved en farvetemperatur på 2870 K og 3,2 gange højere (86,4mV pr. µW/cm²) ved 940 nm (IR) hvor dens optimale følsomhed ligger.

Sjovt at RS lancerer den som en nyhed, for databladet er et gammelt _scannet_ eksemplar med håndskrevne noter.

Fine forhold :) men det er da overkill der vil noget.

--
Venlig hilsen,
Søren