Forslag til batterisimulator

Hej Gruppe.

Jeg vil gerne konstruere et kredsløb der kan simulere et 7-cellet Lithium-ion batteri over for en intelligent lader - med henblik på test og kalibrering af laderen.

En typisk lader er forbundet til de 7 serieforbundne celler igennem 2 ledere. Udover disse ledere er batteripakken forsynet med et "Balance-stik" som laderen overvåger, så spændingen på alle cellerne er ens. Laderen måler på spændingerne, og kommer én eller flere af cellerne over de andre, så shunter den en 12 ohm modstand ind over denne celles forbindelser, således at rækken af celler stadig lades, imens at den pågældende celle ikke lades lige så hurtigt, således ender man op med at alle celler er samme spænding ved endt opladning.

Et billede af forbindelserne

(dog en 3-cellet batteripakke)

Jeg ønsker at lave et kredsløb til simulering af en batteripakke - dvs. kunne præsentere de 7 spændinger og tjekke om udlæsningen på laderens display stemmer overens med hvad indgangsspændingen er. På nuværende tidspunkt har jeg løst det med 7 stk. 1% modstande i serie med en spænding over, det virker perfekt.

Jeg ønsker dog at kunne justere de enkelte værdier op og ned, således at jeg kan få laderen til at indkoble de enkelte 12 ohm modstande på udgangene, og tjekke at kredsløbet virker.

Mon der kan laves noget smart med en 7 stk. LM317 ? Det er vigtigt at de

7 kredsløb alle sidder i serie og kan forsynes eksternt af en strømforsyning.

Arbejdsspænding for hver port ligger i omegnen af 3,5 - 4,5V

Kom frisk med bud :-)

// Per.

Reply to
Per Jensen