Fire-Ants...

Hej,

Nogle af jer der har se myre i elektronik, sådan mere konkret, ikke bare et link...

Vi fik den anden dag et apparat retur med et sealed ventileret relæ, og der var krøbet myrer ind i... (den kom tilbage fra østen) Hullet i relæet er vel under 1mm stort, har nogle en ide til hvordan de kunne komme ind...

vi har rundet: smidt ind som æg kravlet som larver eller lille myre..

at det er fra productionen er nok ikke så sandsynligt, de er døde og ligger omkring selve kontaktsættet, så de må være smadred/brændt af relæet..

Kasper

Reply to
Kasper

Ved du hvor ordet "debugging" kommer fra?

En bug er et møl, og en gang for MANGE år siden var der kommet sådanne insekter ind på en telefoncentral, og nogle af dem havde fået vingerne i klemme i kontaktsættene, og så virkede skidtet ikke efter hensigten. Derfor var det en almindeligt forekommende opgave at fjerne møl fra relæerne. Deraf ordet "debugging". Nu bruges det mest af programmører til trods for at software ikke er insektfølsomt :-)

Ved du hvorfra ordet relæ kommer ?

En gang for mange år siden var den hurtigste kommunikation fra den amerikanske østkyst til vestkysten de hurtige ryttere, der red depecher over steppene og gennem bjergene. Senere kom telegrafen og telefonen til, og der, hvor man skiftede heste, blev naturligvis også opsat telegraf stationer. Når man nu flytter sin sadel fra en træt hest til en frisk en af slagsen hedder det "to re-lay the sadle". Derfor kom det til at hedde "relay stations", og efter at hesten ikke har den helt store betydning i kommunikationen har relæer overtaget navnet.

Altså en lang forklaring med at fjerne møl fra hestesadlerne...

Måske kommer det til at hedde "ant-blowing" om mange år, men jeg har ikke et kvalificeret svar på dit oprindelige spørgsmål.

Meget sjov historie :)

Kasper

Reply to
Kasper

Hvem ved, måske er den opdigtet :-)

Så er det en anden end dig der har opdigtet den.

--
Mvh
Jesper Poulsen

-så enten er det sandheden, eller osse tilskriver mig ikke evner som digter ?

Det er ikke helt den rigtige historie! Først gang ordet bug blev brugt i forbindelse med cumputere er i følge diverse kilder sket i 1947, da Grace Murray på Harvard University opdagede en regnefejl på Mark II Aiken Relay computeren og fandt frem til at det var et insekt, der sad i et relæ.

Her er historien og billeder af logbogen fra dengang:

Det er nu ret sjovt hvordan udtryk er blevet til og standarder er blevet til.

For eksempel er QWERTY keyboards blevet en standard efter at Christopher Latham Sholes fandt på at placere tasterne på en skrive maskine så de mest brugte taster ikke ville "JAMME" hinanden på vej mod papiret. Meget smart på en mekanisk skrivemaskine, total ligegyldig i dag. Nu lever vi bare med det...

Mvh Jan

Reply to
Jan

Det er muligt at du er digter, men ikke i denne omgang. :-)

--
Mvh
Jesper Poulsen

Kasper skriver:

Nej, men så meget andet. En død mus i et triggermodul der styrer thyristorer på en vindmølle, mider i gulvvægte og kakelakker i printere.

Den sidste overraskede en af mine kollegaer. Han stod med lupen og kiggede på blækdråber (vi taler her blæk der kommer ud af et 66uM "stort" hul i en dyse) da der pludseligt kom noget ind foran linsen.

Myrer har jeg dog til gode.

Bo Bjerre wrote in news:499b0b17$0$25198$ba624c82 @nntp02.dk.telia.net:

Måske. Men nu skal man jo ikke lade sandheden stå i vejen for en god historie :)

/Jesper

Reply to
Jesper Andersen

"Jan" skrev i meddelelsen news:499b1a3e$0$90275$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Lever med det eller køber et Dvorak tastatur :)

Reply to
Brian H

Hej Jan

Jeg tror ikke på at vi bare lever med det, hvis det var bevisligt at der var sparet tid ved at skifte tastatur layoutet, så tror jeg at erhvervslivet havde fået øje på det.

Øh, mig bekendt er Dvorak keyboard layoutet netop udviklet fordi det er mere effektivt end qwerty layoutet, som havde andre designparametre end effektivitet

Grunden til at qwerty stadigvæk findes er i mine øjne at mennesker generelt er dovne og traditionsbundne. Når man først har lært et tastaturlayout gider man ikke lære et nyt. Det gør jeg for så vidt heller ikke ;-)

//michael

Michael Thomsen

Hej Michael

Man skiftede nok hvis man var sikker på at der var penge at tjene ved det.

Der _er_ penge at tjene ved det, såfremt man kan opøve folk i at bruge det. Dvorak er beviseligt hurtigere at anvende.

--
Mvh
Jesper Poulsen

Jo, jo, men det koster en del at skifte al hardware ud. Find lige en lille netbook med dvorak?

--
Leonard
Reply to