Relæproblematik

Hej

For nogle år siden byggede jeg en effektforstærker, i denne brugte jeg et relæ til forsinket indkobling af højttalerne. Jeg brugte et Schrack serie RM relæ.

Efter et par år fik jeg problemer med dårlig kontakt i relæet, der kom ingen lyd igennem ind imellem, problemet var mere udtalt ved lav styrke end ved høj. Jeg gik ud fra at det drejede sig om et dårligt relæ og skiftede det. Nu efter et års tid har jeg akurat samme problem og må så konstatere at relæ typen åbenbart ikke egner sig til den opgave som jeg har stillet det.

Er der nogen der kan anbefale en relæ type til opgaven ?

Max skriver:

Det hedder på godt dansk et "skrat relæ"...

Nej, "skrat relæer" er bedst til højre strømme, så kontaktfladen kan blive brændt ren en gang i mellem.

Pas, jeg bruger som regel, hvad der er i skuffen.

      Nu også med Renault elektronik som speciale.........

Hej Klaus

Ja, det er korrekt, i min forforstærker sidder der et der forsyner effekt- forstærkeren med 230 V, det har jeg jo ingen problemer med, det bliver brændt rent ved at koble en 500 VA trafo og et elektrolyt batteri ind. Vi har brugt nogle tusinde af dem gennem årene og har vidst aldrig set en reklamation på dem. Så det er sikkert et OK relæ, bare ikke til den opgave jeg har stillet.

Den fejl begik jeg så også i dette tilfælde, relæet er jo "billig" :)

Jeg kan ikke, men den reletypen finnes der"tusenvis" av varianter av. For "et halvt hundre" år siden hadde jeg en oversikt over hva de forskjellige variantene egnet seg til. Nu for tiden er det vanlig at selgere ikke kan annet en å bruke en kalkulator, men jeg er sikker på ar de store fabrikkene har kunskap nok til å finne det releet som passer akkuratt for ditt behov. Problemet er bare å finne forhandlere som kar noe mer en kalkulatorkompetanse.

HM

Reply to
Harald Mossige

"Max" skrev i en meddelelse news:476c4c29$0$15875$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk

Hej Max

Relæer, hvor kontakterne blot kobles ind og ud ved at kontaktflderne rører hinanden, er ikke velegnede til formålet. Du skal finde et relæ, hvor kontakterne "skrubber" hinanden, når de sluttes, for så har du mindst kontaktmodstand hele tiden. Sådanne kontakter skal helst være af platin eller rhodium for at kunne holde. Jeg tror, at Omron har nogler, der kan anvendes - eller også Siemens. Ingen af dem bider hovedet af en, når man ringer og beder om råd. Jeg har selv brugt nogle Omron i et anlæg, hvor udgangene fra et par forstærkere skulle skiftes fra et sæt forestærkere til det andet til det samme sæt højttalere. Det var noget, der lignede vaskemaskinerelæer, og de lød også sådan. Der var aldrig problemer med dem, selvom skiftefunktionerne skete uden spænding.

Redlæer. hvor kontaktfladerne er kontaminerede (lyder flot, ikke), kan de bedst renses med en strimmel af telex-papir - lærte jeg af en P&T medarbejder på deres telefaxværksted (OZ1DT). Selfølgelig kan et stykke "slit" polerlærred bruges, for hvem har ruller af telexstrimler i vore dage - lige bortset fra mig.:-)

--
Med venlig hilsen
Karsten H. (7870)

"Karsten H. (7870)" skrev i en meddelelse news:476c7374$0$2092$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Nu har jeg ikke set noget om spænding og strøm i indlæget. Men der findes da et hav af forskellige relætyper. Jeg vil forslå at bruge et hvor kontakterne er guldbelagte. De er især egnet til små spændinger.

Børge

Reply to
Børge Larsen

Hej alle

Jeg kender udmærket til problematikken med relæer og ingen strøm, såkaldt dry circuit, og andre problematikker kender jeg såmændt også, men er der nogen der har praktisk erfaring på området og kan pin pointe et bestemt relæ fra en bestemt fabrikant ?

Du er ikke alene ;-)

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

CREED, OLIVETTI, SIEMENS T75, GNT model 5??

--
Karsten H. (7870)
En yndet form for polemik

"Børge Larsen" skrev i en meddelelse news:476cc9f6$0$15890$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk

De bliver også kontaminderede og mister derved kontaktevne. Den normale måde kontaktfladerner kan "skrubbe" sig rene på, er når det ene sæt kontaktfjedre på grund af fjederkraften giver efter når kontakten sluttes til basen af relækontakten, hvorved kontakterne skrubber sig" rene på.

Siemens kamrelæer er netop beregnet til det.

--
[...]

Hej Max, prøv at ringe til dansk komponent import (DKI) de har NAIS relær, hvilket er af høj kvalitet. Fandt nogle relæer til et Techics sæt hos dem. Det var en type JC Relæ.

Sættet var over 15 år gammel, så de må siges at have holdt meget godt.

Hygge

Ole

Reply to
Ole Nielsen 9220

Hej Ole

Meget fint, kender udmærket både DKI og NAIS, så jeg vil rekvirere et par vareprøver efter nytår.

Takker for info.

Hei igjen Max.

Ja jeg kan mye om slike relær. De fleste gir problemer. Jeg kan srive en lang avhandling om dette, men min forfatterkunnskap sier at jeg ikke skal gjøre det. Om forsterkeren er feilkonstruert trenger du et relæ.Test din forsterker uten. Det finnes nesten ingen gode relær for dette formål. De skal i så tilfele være laget med slepekontakter av palamium. Sluttekontakter av sølv, vil oksydere, alle kontakter med guld vil få gjennombrenning.

Om en forsterker er laget riktig, trenger den intet relæ. Relelæt sitter kun for at beskytte høytaleren mot feil i forsterkeren, så hvorfor lage forsterkere med feil?

Arne O

Som selvfølgelig kan beskrive både releær og forsterkere.

Reply to
Arne Offenberg

Hej Arne

Relæet sidder der for at beskytte mine højttalers svingspoler i tilfælde af DC fejl i forstærkeren.

Jeg er engang blevet anbefalet sådan en her:

Den skulle være super når det var til forstærker.. men om det passer skal jeg ikke kunne sige.. men syntes lige du skulle have linket.

//Brian

Reply to
Icenfire (6920)

Hej Brian

Jeg siger tak for linket, men kan ikke bruge relæet. Jeg sætter ikke en

300W strømforsyning i en forstærker og så et 1 Amp. relæ i serie med højttalerne :)

Det vil jeg helt sikkert give dig ret i,, det jeg rodede i den gang var hellerikke i den størrelse.. men hvis du ikke finder andre løsninger kan jeg da hive låget af min denon forstærker.. og tjekke hvad der sidder i den..

//Brian

Reply to
Icenfire (6920)

Bare du ikke híver låget af en NAD forstærker, de brændte kontakterne af for et godt ord.

Mvnh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Selvfølgelig. I en dårlig forsterker vil det oppstå et DC sving både ved på og avslag. Det beste er jo derfor en god forsterker. Ved et "havari", jeg vet ikke hva dette heter på dansk. Men om den ene forsyningsspenningen skulle bli borte, er også forsterkeren feilkonstruert. Det værste man gjør er å sette sikringer i hver forsyningspenning.

Nå skal jeg ikke legge ut om forsterkerkonstruksjoner, men kan godt sende deg et skjema på hvordan jeg konstruerte dette i 1980. Dette har virket i NRK siden da.

Med hilsen Arne Offenberg

Reply to
Arne Offenberg

Hej Arne

Fortæl mig nu hvad der sker når en af udgangstransistorene kortslutter.