Fejl på Oscilloskop

Hej !

Jeg har et ældre Hameg 605 som opfører sig mystisk.

Fejlsøgning på sådan et tætpakket måleinstrument er over mine evn er.

Jeg bruger det ikke så meget, men nogen gange er det nu rart at have.

Et billede af fejlen siger vel mere end mange ord :

Nogen der kan give et hint til om det kan laves, og hvor årsagen til fejl en mon er henne ?

Mvh KKT

Reply to
KKT

mon er henne ?

Fandt service manualen her:

Tast CAPTCHA og tryk på download (jeg sprang donate over). Intet diagram.

Prøver den tyske - bingo - her er diagrammer!:

Nu sidder jeg så og prøver på at få lys i hjernekrystalkuglen... ;-)

Glenn

Reply to
Glenn

mon er henne ?

Hej KKT

Hvad er fejlen?

Laver oscilloskopet selv trekantdykket eller er det et signal du giver det?

Glenn

Reply to
Glenn

Det ligner meget en afbrudt diode eller lyt i strømforsyningen, som giver ripple. Det burde være ret nemt at finde.

--
Ulrik Smed
Aarhus

Gør ocilloskopset det samme uanset om det står i choppet eller alternating mode?

mvh HEME

"KKT" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@googlegroups.com...

[...]

Hansen

Lørdag den 27. april 2013 00.07.14 UTC+2 skrev Glenn:

t?

Hej Glenn.

Ja det laver selv dykket, på begge kanaler. Det er kun på Time/Div på 1ms eller langsommere, ved hurtigere sweep s å laver det kun et lille dyk i starten ( i venstre side )

Det kan heller ikke lave kun en "prik" som det plejer at kunne, hvis Time/D iv står på f.eks 2sek. Så laver det i stedet en kort streg med et tr ekantdyk nedenunder. Jeg er kun en glad amatør, og er ikke udlært på nogen måder i at br uge sådan et så undskyld hvis jeg ikke lige kan forklare det på en bedre og mere tek nisk måde.

Mvh KKT

Reply to
KKT

Lørdag den 27. april 2013 02.19.25 UTC+2 skrev Ulrik Smed:

er

Tak ! Det vil jeg prøve at om mine evner rækker til at finde :)

Mvh KKT

Reply to
KKT

Lørdag den 27. april 2013 09.04.14 UTC+2 skrev Hansen:

ating

Hej.

Ja det gør det.

Mvh KKT

Reply to
KKT

Selv tak. :-)

Og lige den obligatoriske... Husk der er højspænding på billedrøret! Og ret store spændinger i strømforsynignen også.

--
Ulrik Smed
Aarhus

et! Og ret

Hej Ulrik Smed !

Tak for advarslen :)

Og..hellere spørge en gang for meget, selvom det måske er et dumt spø rgsmål:

Hvis jeg nu lader det stå nogen timer uden stikket i stikkontakten, og el lers med scopet på On, er der så noget tilbage med spænding på et s ted (jeg tænker store lytter og billedrøret ? )

Jeg har en gang fået et ordentlig rap over fingrene i et alm farve tv, da jeg pillede sutten af røret, selvom det havde stået uden strøm på et stykke tid.

Mvh KKT.

Reply to
KKT

Det minder mig om at jeg engang brugte mit dengang ret nye oscilloscop (Advance OS 250) til at måle "på sig selv".

Jeg tog proben og målte ripple på store lytter i strømforsyningen og fandt dermed en nærmest afbrudt lyt. Din fejl kunne godt ligne lidt det jeg havde, selv om det er svært at huske ca 35 år tilbage.

MVH Lars Arup

[...]

Lars Arup

Lytterne skal nok være ladet af, efter nogle minutter. Mål evt. efter inden du roder for meget med dem. :-) Røret kan holde spænding i time-dage-vis hvis der ikke er en modstand der aflader det (evt. fokus eller feedback-spændingsdeler). Men du behøver nok ikke ta' sutten af for at komme til strømforsyningen. Scop-rør holder nok iøvrigt ikke spændingen så længe, de har meget mindre kapacitet, så de giver heller ikke så stort et hug som et stort fælt TV-rør. :-)

Har osse prøvet at få en over nallerne af en lyt i en strømforsyning, fordi startmodstanden var afbrudt. Så var der ingenting til at aflade, og så holder de spænding i dagevis.

--
Ulrik Smed
Aarhus

Det er da vist det, der i sin tid hed gammel strøm, og hvem har ikke prøvet det?:-)

--
Ha' det rart. Karsten H. (7870)
Reply to