Fejl i oscilloskop

Jeg har et gammelt Advance scop stående der viser tilbageløbsstregen, og har en lysende prik i starten af fremløbet på skærmen. Det sidste er en lille delay der ligger efter flanken indtil stigningen begynder (kan jeg se ved at måle med et andet scop).

Hvad kan de to fejl skyldes, og hvad kan jeg kigge efter? Kender ikke særlig meget til kredsløbet der styrer dette, og har ikke noget diagram.

Peter

Reply to
Peter Andersen

Kan huske fra skole tiden at skopet var et dejligt apperat, man kunne finde hvilken blok det lå i fra fronten pga af alle de forskellige funktioner der er...

Er det når du kører i normal eller auto trig.. og hvad siger single trig ?

kan du flytte prikken sidelæns etc ?

(nu skal det lige siges vi ikke måtte få fejl i højspændings delen)

Kasper

Reply to
Repzak

Hi

Prøv at se om der ikke er en justering i højspændingsdelen som hedder gridbias el. og juster denne. Det kan være du kan hente det på den. Men måske mister du lyset i skærmen hvis den skrues for lanngt ned. Det kan være at røret er slidt og så har nogen skruet op for bias og så for du den "fejl" du ser.

/Jan

Reply to
Jan

Nu var min beskrivelse nok lige kort nok, men i hvertfald har jeg nu fundet ud af, at det skyldes at skopet ikke blanker! Jeg har en konstant DC blankspænding på røret, og det er jo da i hvertfald galt. Signalet på blank udgangen fra X-modulet fra kommer fra et par transistorer der har været skiftet før kan jeg se. Så her skal fejlen nok findes. Signalet er i hvertfald for lavt.

--
vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk/salg

Sådan bare for en god ordens skyld: du har checket at skopet ikke står i X/Y mode?

Kai

--
Kai Harrekilde-Petersen
Reply to

så får man intet fornuftigt ud af det. den fejl han beskriver med tilbageløb eksisterer ikke i xy da der intet tilbage løb er.

Reply to
Jacob