Er denne lysdiode VIRKELIG så kraftig?

"Jesper G. Poulsen" skrev

"A device for the conversion of mechanical, chemical, or other form of energy into electrical energy. The most common type of generator, for example a bicycle dynamo, relies on electromagnetic induction to convert mechanical energy into electrical energy. Such a generator is essentially a reversed electric motor, with a rotor carrying one or more coils surrounded by a magnetic field, typically supplied by a permanent magnet or electromagnet."

Hvorud af det læser du at en cykkeldynamo giver DC?

Har du nogensinde målt på en cykkeldynamo, har du nogen sinde set en sådan indvendig?

Det har jeg, de mest almindelige cykkeldynamoer giver ren AC, svingende i frekvens med cyklens hastighed.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Ja sådan var det også dengang jeg var oppe i det til fysik i 9. klasse. (mange år siden godt nok ;) ) Men er det ikke generelt at alle generatorer af enten den ene eller anden slags, giver AC?

René

Reply to
René

Dem jeg har stødt på, har alle givet DC...

--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

"René" skrev

Principielt jo, men tag feks. generatoren i en bil, den laver AC, men i generatoren er der monteret en 3-faset diodebro, så ud af generatoren kommer der DC.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

"Ulrik Smed" skrev i en meddelelse news:41e318d7$0$33732$ snipped-for-privacy@dread16.news.tele.dk...

Intensität typ. (bei Lichtbündelung auf 10°): 800.000mcd

Reply to
Brian Axelgaard

Hej Ulrik,

Du har s'gi ret, jeg syntes at huske tallet 3W i forbindelse med en meget lille udgave (selv med total plastindkapsling udenom er den en del mindre end den gammeldaws type) som jeg skrællede af en af kærestens cykler (hun gider ikke dynamoer) og så har jeg vel bare doblet af indlysende grunde.

Menøøøøh, du har to hjul, ikke (OK, dårlig redning ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Hauge,

Jeg har slet ikke hverken dynamo, skærme, bagagebærer eller den slags overflødig luksus på min minimalistcykel :) Faktisk mangler der også en dims til det ene gearkabel så jeg kun kan køre i de 5 ultralave gear ("offroader"), men det er dog knap så planlagt.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Calle,

Ikke at det er aktuelt, men det er da ikke en hindring for at køre to dynamoer i modfase (og mere bagvendt bliver det næppe).

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej René,

Nahhh, helt korrekt er det at sige at alle (ægte) dynamoer giver DC, samt at en dynamo er en jævnstrømsgenerator (at generere betyder blot at skabe noget). For at skelne bruger man så normalt blot ordet generator om AC- generatorer

Cykeldynamoer er ikke dynamoer ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Heh, ja egentlig lidt pudsigt, uanset hvad fysisk størrelse de tingester har, så står der altid "6V, 3W ~" på dem. Har dog bemærket er der er en ganske stor forskel på hvor meget de yder i praksis, sammenlignede en 5-6 gamle jeg har liggende, forskellen var ganske betydelig, over en faktor 2 vil jeg skyde. Måske pga. halvdårlige forbindelser.

;-P Johh næsten, kom til at slide mit fordæk helt ind til trådene på siden, fordi jeg havde opfundet den ultimative gummiknop til dynamoen, som virker både i frost og sjap: En nedslidt gummiknop coated med varm-lim iblandet sand! DET virker, men jeg opdagede heldigvis slitagen på dækket før det sagde BANG! Så johh, næsten to hele hjul. ;-) Har vendt forhjulet om, så kan jeg slide videre på den anden side, hehe! Man sku' ha' så'en en navdynamo.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Hej Ulrik,

Deres stempel går på omgang ;)

Ja, jeg tror godt man kan komme endda ganske pænt over faktor 2 og hovedgrunden er nok magneterne - der er himmelvid forskel på hvor meget der skal til at dreje forskellige typer med samme poltal. Det betyder selvfølgelig også en del med friktion, men den drejemodstand jeg tænker på ligger helt tydeligt i magneterne, de bedste drejer i næsten brutale "hak" når man tvister dem med et par fingre og i visse andre kan man dårligt "mærke" polerne.

Minder mig om de /gode gamle Velo'er, hvor motoren trak forhjulet via en "rulle sandpapir" :)

Og når den side er "brugt op" monterer du bare dynamoen så den trækker midt på dækket, der er mere at slide af og så får du også (marginalt) højere effekt :)

Jeps, men jeg spurgte (for en hel bunke år siden) nede hos Ole Ritter Cykler, hvad de ville have for sådan et løst nav og selv om jeg ikke kan huske prisen, husker jeg stadig den uge jeg gik rundt med nakkehårene opad ;)

Og det skulle så først tages hjem, så skulle jeg demontere mit forhjul og så bygge det op igen (med nye egre naturligvis) og da jeg ikke har udstyret til at trimme et hjul ordentligt ind, skulle hjulet derefter en tur forbi smeden bagefter - megapris og megebøvl :(

Jeg har overvejet en spole på forgaflen (sådan ca. som en bremseskive i størrelse) og så kraftige magneter monteret på en, til formålet udformet, stålplade clipset til egrene som et alternativ. Problemet, skulle man være lidt pessimistisk er nok at få en passende lille (stabil) afstand mellem spole og magnetskive, men det er jo blot et udviklingsspørgsmål.

Men i stedet for LED's til forlygten, ville en 3W sparelame da give meget bedre lys (og de findes med reflektorer, udformet som spotlamper - om de fås ned i 3W i den udformning er jeg dog ikke helt klar over).

--
Venlig hilsen,
Søren

Helt billige er de ikke - men heller ikke fuldstændigt vanvittige (fra 55? for et komplet hjul):

Fra laufrad-shop.de: (12% rabat pt. og gratis porto ved køb over 100? før denne rabat)

/Anders

Reply to
Anders F

Det har jeg også bemærket. Har dog også set at tilslutningskruen i bunden af dynamoen havde dårlig forbindelse inde på indersiden af bunddækslet. Der sidder nogle gange bare en dum bladfjeder der spænder mod en metalknop som tråden er forbundet til, med tvivlsom forbindelse til følge...

Hehe, har tænkt på det! :-)

Sprugte min cykelbiks i sommers, der var prisen omkring de 500kr.

Ja, øv. For besværligt til rigtig at være interessant.

Heh, har også gået med de tanker. Sådan lidt i kapstan-motor-stil. Det ku' være en fin løsning. Der findes en dims til et speedometer man sætter ind over forhjulets aksel, med en lille arm der går ind mellem to egre, og trækkes med rundt. Kraften overføres til et 'stik' hvor man skruer speedometerkablet på. Hvis man kunne få en flad dynamo til at montere på samme måde, var det heller ikke helt tosset.

Jeps, eller et lille koldkatoderør med konverter. Har siddet og pjattet lidt med et fra en scanner, de lyser faktisk pænt meget. Sætte sådan et vandret foran på styret, hehe. :-)

Ej, jeg må videre med min LED-lygte, har faktisk lavet en der kan blinke i over 2 minutter bare på strømmen fra en 10.000uF/25V. Og der er 10 stk. hvide og to stk. røde LED's i serie. Det er meningen den skal mærke når man holder stille og skifte til at blinke, på strømmen fra lytten, og ellers lyse konstant (og lade lytten op) med større styrke når man kører.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Hej Ulrik,

Ja OK, de bladfjedre er nok værd at give lidt vaseline.

OK, priserne er faldet en del (eller også er Ritter bare megadyr - nå ja, det vidste jeg i forvejen, men så gigadyr). Dog stadig en del når man tænker på det bøvl det medbringer før hjulet snurrer igen.

Sådanne generatorer skal bare designes godt... ~112 RPM ved 15km/t med 28" hjul.

De kan desværre ikke holde til ret meget, første gang over en kantsten ryger de sikkert.

Altså med en boostconverter ?

Skift til en 1F (5V5), så har du 22 gange så meget energi :)

Jeg har tænkt på noget lignende, men forlygter må jo slet ikke blinke og baglygter skal op på 200 blink i minuttet (tror jeg det er).

Jeg tror stadig mere på et par små opladelige batterier som buffere.

--
Venlig hilsen,
Søren

Eller erstattes med en loddet ledning. :-) Loddede ledninger på pæren i min forlygte for nylig, gad sq ikke længere det pjat med "Nu virker den!.. nu virker den ikke!" ;-)

Ja, der er ikke meget fart at gøre med. Mange små poler eller et mekanisk gear er nok nødvendigt.

Jeps.

Mon ikke man kan få en 47.000u/25V i 50x25Ø hus? Den ku' godt være i et alimdeligt forlygtehus.

Hm, har godt nok hørt en fugl synge om det med 'blinkeforbud' på forlygter. Der er ellers mange der bruger det. Og i mit tilfælde skal det kun være når jeg holder. For baglygten er det vist 4 Hz der er minimum, men jeg ser tit alle mulige andre frekvenser, også nogle der ligger tæt på et bil-blinklys. Det er ikke så heldigt, specielt ikke når de også er orange!

UltraCap!

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Hej Ulrik,

Den her har jeg desværre overset :-/

Lad bare være, du opdagede at det var ulovligt med blinkende forlygter og ændrede derfor dit design ;-P

Et mekanisk gear ville ødelægge hele ideen, men hvis det kan lade sig gøre i et nav kan de også lade sig gøre på mere plads - måske man kunne finde nogle tech. beskrivelser af navdynamoer at skele lidt til :)

Tjoo, tingene bliver jo stadig mindre, så det vil jeg ikke udelukke.

Ja, så går det nok. Der er jo næppe heller nogen der rent faktisk har fået en bøde for en blinkende forlygte - i hvert fald at dømme efter antallet af dem i det Københavnske.

200 blink i minuttet siger loven - det er 3,33 Hz.

Dem der irriterer mig mest når jeg biler er de blåhvide, der i farten kan minde om et udrykningsblink når de samtidig er nede på omkring 2Hz.

Hmm, jeg har lige sat sådan en i en af de her rystelygter, da jeg var irriteret over at den ikke holdt særlig mange sekunder før lyset var helt til grin... Den gamle var på 0.22F, den nye på 1F... Jeg tror jeg rystede den i 20 minutter før den var ordentligt ladet, så nu er det en seneskedehindebetændelseslygte ;-/

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Ulrik,

God idé, men hvordan strikker man lige et planetgear "på køkkenbordet" ?

Jeg kan ikke lige huske hvad den hed (og orker ikke at skille lygten lige nu), men det kan det vel dårligt have været da den var på 5,5V.

Flere kF ? Det lyder som noget til din cykel, men sikke du skal træde før den er fuld ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Man stjæler et fra en gammel Panasonic video af dem med tandrem, der sidder et fint planetgear. Nahh, det bliver vist noget juks at få proppet ind i et nav... ;-P

Lyder mere som en almindelig guldfolie cap.

Jahh, lidt mindre ku' måske gøre det. Ellers ku' man yde starthjælp til bilister uden strøm. ;-) Det er de her jeg tænker på:

Check lige texten på den på billedet. :-)

Gad sq godt ha' en og lege med, bare en på en 20-30 farad. Så var der til fuld strøm på dioderne i en hel del minutter, uden at blinke. Ku' være en fed løsning, ingen af de svagheder der er ved opladelige batterier, med 'hukommelse', skader pga. bundafladning, dårlig ydelse i kulde osv. Det her er bare en kondensator, men sikken én! :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark