Dioder?

Hejsa

Hvem ved hvad de dersens nye dioder, der lyser enormt kraftigt, hedder og hvor man evt. kan købe dem i "løsvægt"?

Mvh

Jan

Reply to
Jan Lovmand

De hedder lysdioder, og som sådan er der ikke noget nyt ved dem ;)

Hvis du tænker på de almindelig lyskraftige lysdioder som bla. bliver brugt til casemodding så kalder de dem ofte for "lazer LEDs", der findes også nogen andre fra Lumileds, mener de hedder "Luxeon light" eller sådan noget...

Jeg ved at

forhandler begge slags LEDs, men da det er en decideret casmod-forhandler er priserne nok næppe i den lave ende :)

Brian

Reply to
Brian Lund

Hej Brian,

brugt

Øøøøh!? - Hvad med bare: "High Bright"?!?

Hilsen Lars

Reply to
Lars T. Thomsen

"Jan Lovmand" skrev i en meddelelse news:4009aa87$0$138$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

De findes også her:

Hvis du ikke kan finde dem på deres hjemme side, så prøv at ringe til dem, de er til at snakke med. og nej, jeg har intet med dem at gøre, har dog købt af dem.

mvh Uffe

Reply to
Uffe Bærentsen

Selvfølgelig, men under "de der nye dioder" faldt high-brtight ikke lige ind under det jeg tænkte på... (Hvad nyt er der ved highbright ;))

Brian

Reply to
Brian Lund

Hej

ind

Nu hedder de åbenbart ultra high bright, det gør dem jeg har ihvertfald.

Tak for alles svar, men jeg er ikke helt klar over om de foreslåede dioder; (super) highbright er de rigtige, eller om de, som dioder.dk (og andre lir-butikker) svinger over disken er det. Det skal være sådan nogle dioder, der er så vildt lysstærke, at man nu ligefrem laver fede stavlygter med (3 af) dem som lyskilde.

Jeg vil klart prøve at ringe til dem, men det er plan b, plan a består af, at søge samle info først, både om produkter og købssteder så man måske undgår, at blive taget i r.... af den første og bedste Johnny-Brian man taler med.

Mvh

Jan

og

Reply to
Jan Lovmand

eller
og
har kraftige lysdioder.

De kraftigste finder du vist hos

(shop - til shoppen - vælg LED under Diverse) Du skal dog have fat i
for at købe, da kope ikke sælger til private.

Reply to
Soeren Nielsen

Hej Jan

Jeg har nogle meget lysstærke dioder, hvide, nok noget af det kraftigeste man kan købe for menneske penge idag, og jeg tror fint at 3 stk. kan blive en fin stavlygte. Deres lysstyrke er opgivet til 9500 mcd ved 20mA. Du kan finde et datablad på dem her

Så har du noget at gå efter, og nej jeg ved ikke hvor de kan købes og jeg kender heller ikke prisen.

Nej, det er "kun" 1 Watt versionerne. De findes også i en 5 Watt udgave. Jeg har bare aldrig set dem i Danmark. Conrad i Tyskland er vist det nærmeste (

og søg efter varenr 176161 ).

Så eksisterer der heller ikke kraftigere lysdioder lige for tiden. Men udviklingen varer jo ved, så hvem ved om et halvt år.... ;-)

Men Conrad ved desværre også godt hvor meget de vil have for dem.

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen
Mikael Ejberg Pedersen

Max skriver:

Tager jeg fat i det ene ben og holder det andet op mod min værktøjstavle (af metal) kommer der lys i dioderne.

Og så siger de at Klaus ikke er noget lys, ha, ha :)

Den bad du selv om.

Mvh max

Max skriver:

LOL

Hvis du kan skaffe noget optik så kan følgende vel godt bruges:

De er _meget_ lysstærke, som du også kan se på billederne, men der er 90° spredning på lyset!

Ellers find nogen high-bright/lazer LEDs med en lille spredning men høj lysstyrke (mcd)...

Hvor langt væk havde du tænkt dig at "belyse" noget med din lygte?

Brian

Reply to
Brian Lund

Endnu en gang tak for jeres alles hjælp, nu tror jeg det lykkedes.

Brían Lund > Hvor langt væk havde du tænkt dig at Brian Lund > "belyse" noget med din lygte?

Så langt som mulig - man er vel liiidt Johnny selv ;o)

Nej, dioderne skal bruges i et projekt med at lave overlækker belysning i en villa - et projekt der bl.a. involverer så stærke dioder, som muligt, men også diverse optik, spejle og lysledere.

Mvh

Jan

Reply to
Jan Lovmand

Har du monteret lysdioderne på dine ædlere dele ?

--
Kim
Reply to

lysstyrke

Jeg er så småt ved at lege lidt med dem til min cykellygte. Har lavet en lille switchmode og 'blinke-generator', så de kan blinke med 1mA og ca. 25% duty cycle. Med en 10000uF/25V kan de holde sig blinkende i et pænt stykker over 2 minutter. Og lysstyrken ved 1mA er imponerende! :-) Har 10 stykker i serie, plus et par røde til baglygten. Det var en fed ide at lade dem blinke når dynamoen står stille, så er det faktisk realistisk at lave en god løsning uden opladeligt batteri, men bare en stor lyt.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Til en lygte kan du passende købe nogen lysdioder med lav spredning, tror man kan få dem med en spredning helt ned til 8°, jeg ved med sikkerhed at

har hvide lysdioder med 20° spredning, og 5000 mcd lysstyrke...

Til belysning vil jeg så nok anbefale den type jeg gav et link til så, det er nogen af de lyskraftigste dioder man kan få! :) Der findes så flere forskellige udgaver af dem, nogen kraftigere end andre...

De kan også fås med hvidt lys, vidst bare ikke hos cyberbox... Find/ring til en elektronik forhandler og spørg om de kan skaffe luxeon-lysdioder (Det hedder de, producenten er

Pas på når du køber lysdioder, ofte står der hvor mange "mcd" en lysdiode er, det har noget med lysstyrken pr cm² (vidst fra en meters afstand) at gøre, men det bliver kun målt indenfor det område den lyser på, dvs. hvis du har en lysdiode med 8° spredning og 20.000 mcd, eller en lysdiode med 45° spredning men kun 8.000 mcd er det faktisk den sidste der giver mest lys... Derfor er luxeon gode, da de har meget stor spredning, og stor lysstyrke, på deres hjemmeside måler de vidst lysstyrken i noget andet end mcd, det er kun godt, men kan gøre det svært at sammenligne med andre der angiver i mcd :)

En anden kan sikkert fortælle hvordan man kan sammenligne to mcd-tal på lysdioder med forskellig spredning...

Brian

Reply to
Brian Lund